Nógrádi „gyorssal” Balassagyarmatról Losoncra 2022. május 1. Olexa Miklós már szabad jelzést adna a vonatnak Vasútvédő
polgárok, civil szervezetek (köztük Baráti Körünk, mint kettes számú
zászlóvivő), kiegészülve az Ipoly-völgyi térség számos önkormányzatával (a határ
mindkét oldaláról) 2021 óta célul tűzték ki az egykori Ipoly-völgyi vasút
helyreállítását. 2021. október 21-én Balassagyarmaton, majd 2022. április
5-én Losoncon tartottunk erről konferenciát, amelyekről honlapunk részletesen
beszámolt. A
szerveződés célja az Ipolyság-Losonc közötti vasúti forgalom jövőbeni újraindítása,
részben pályaépítéssel (Ipolyság-Drégelypalánk), ill. első ütemként a mai
végállomás Losoncra történő „áthelyezésével”. Szlovák
oldalról a vasútvédők jelentős megerősítést kaptak Losonc polgármester
asszonyától, sőt, a szlovák vasúttársaság képviselője a losonci konferencián
bejelentette, a maguk részéről készek a Balassagyarmat-Losonc közötti vasúti
személyszállítást már 2022. nyarától biztosítani. Magyar oldalról éppen
április végére érkezett biztató jelzés, külügyminiszterünk, Csach Gábor polgármesternek írt
levelében egyetértetett a vonal megnyitásával, támogató javaslatot küldött erről
az ITM-nek. A
kétoldalú kapcsolatok a vasútvédelem oldalvizén időközben egyre jobban
megerősödtek Balassagyarmat és Losonc között. A két polgármester aláírta a
vasútvédők memorandumát, majd kulturális, turisztikai együttműködésről
kötöttek megállapodást, sőt a közeljövőben hivatalos testvérvárosi partnerség
is létesül a két város között. Mindez hatalmas előrelépés a két település
életében. Balassagyarmat és Losonc sokáig erősen rivalizáló, mondhatni
ellenséges viszonyt tápláltak egymással szemben, majd szinte semmilyet,
hiszen a határok átszabása és a közismert politikai (át)változások miatt
gyakorlatilag nem kerültek egymással „köszönő viszonyba”. * Az
erősödő kapcsolatépítés újabb példájául szolgált a „Nógrádi Gyors” elnevezésű
különvonat, amely 2022. május 1-én, három BZ vagonban, 120 utassal tette meg
a Balassagyarmat és Losonc közötti útvonalat. A program szervezői, az utazás
meghívói a balassagyarmati Ipoly Túra Egyesület és Losonc Város Önkormányzata
voltak. Az
egész vasúti szerveződés kezdeményezője és lelke, Olexa Miklós okkal adott gunyoros elnevezést a különjáratnak, hiszen ezen
a vonalon az átlagsebesség nem sokkal haladja meg a 30 km/órát. Mindez
előrevetíti a következő lobbyfeladatot is, hiszen a reménybeli losonci
„határnyitás” után a pálya műszaki állapotának javítása lehet a következő
elérendő cél. Nos,
a gyönyörű májusi reggelen a 07.55 órás indulásra megtelt a különjárati szerelvény
a balassagyarmati vasútállomáson, az utasok között számos kisgyermekes
családot is üdvözölhettünk. Így természetesen édesanyákat is, akiknek Anyák
Napja alkalmából a Vartik család
vezette Lamende Alapítvány a
vonatban gyermekköszöntővel kedveskedett. A
nógrádi táj szépsége keveseknek volt ismeretlen, bár a falvak ingatlanainak
„hátulnézetére” bepillantást engedő útvonal gyakorta szomorú látvánnyal
szolgált. Nem
voltak ritkák a gondozatlan birtokok, lomtárnak használt rézsűk, műanyagládák
garmadája és a gazzal benőtt árokpartok sem a környezettudatosságról
árulkodtak. Különjáratunk
először Szécsényben, majd Ipolytarnócon állt meg, hogy azután átszelve a
magyar-szlovák határt, Kalondán rövid pihenőt tartva, befusson Losonc
vasútállomására. Rövid pihenő Ipolytarnóc állomásán Szlovákiába vezető sínek Ipolytarnócnál Az
első hatás sokkszerű volt, a losonci vasútállomás épülete kívül-belül
felújítva döbbenetes különbséget mutatott a balassagyarmati társához képest. Két
éve fejeződött be a losonci állomásépület felújítása, váróterem,
pénztárhelyiség, mellékhelyiség, korszerű utastájékoztatási rendszer létesült,
mindezek európai színvonalú szolgáltatást biztosítanak az utazóközönségnek. Információs táblák a vasútállomáson Sárga
irigység nemcsak az állomásépület színvilágának láttán töltött el sokunkat,
még szerencse, hogy az utazókat vurstli zenével fogadó „Kackiás Verklis”, vagyis
a paksi Ring István könnyed
dallamai rövidesen másfelé irányították figyelmünket. Az
állomás előtti téren már várt egy újabb kisvonat, egy Dottó, amely a nap
folyamán ingajáratban közlekedett a városközpont és a majális helyszíne, a
Ladovo tó között. A vendéglátók részéről a helyi idegenforgalom felelőse, Ingrid Garajová
illetve Puntigán József losonci
helytörténész várták a résztvevőket. A kisvonatból ”kiszorult”
utasoknak gyalogos, szakavatott idegenvezetést tartott Puntigán úr. Volt
miről beszélni, hiszen a főútra vezető Vasút utca és mellékutcái több szép
szecessziós épülettel rendelkeznek, természetesen magyar emlékekkel is. Szecessziós épület a Vasút utca végén Megtudhattuk,
hogy Petőfi kétszer tette itt tiszteletét, bár ő nem mindig pozitív emlékkel
távozott, viszont Jókai Mórt írói működésének 50. évfordulóján a város
díszpolgárnak választotta, aki díszkönyv sorozata bevételéből részesítette Losoncot. A
város és megye életében jelentős szerepet játszott Kubinyi Ferencről elnevezett
téren több jelentős épület áll. Raduta, a Vigadó épülete A
Reduta, a Vigadó klasszicista stílusú tömbje a tér egyik meghatározó épülete,
vele szemben, a tér túlsó oldalán áll az Ybl Miklós tervezte református
templom. Református templom Az
egykori Városháza épülete ma kiállítási célokat szolgál, az Önkormányzat
máshol ülésezik. A Nógrádi Múzeum gazdája a megye, ez a múzeum is, ahogyan a
többi városi múzeum is, „tiszteletünkre” a nap folyamán nyitva tartott. Érdekességként
kiemelhető, hogy Csontváry Kosztka
Tivadar két alkotása is megtekinthető a termekben, az 1919. januárban
ledöntött egykori Kossuth szobor egyik részalakját pedig a múzeum kertjében
őrzik, ott várja (reménytelennek tűnő) megújulását. Egykori Kossuth szobor mellékalakja Az
idegenvezetés az 1925-ben felavatott, a budapesti Baumhorn Lipót tervezte
neológ zsinagóga épületénél ért véget. Zsinagóga épületének déli oldala Sorsa
1944 után érthetően hányatott volt, teljes állagromlás fenyegette, viszont
2016-ra a belül teljesen megújuló épületet – a külső tatarozás még hátra van –
ma már koncertekre, kiállításokra használják. Egy losonci alapítvány
birtokolja és adja azt bérbe a városnak rendezvények céljára. Itt érte az a
megtiszteltetés a balassagyarmati 1. Kerékpármúzeumot, hogy gyűjteményük
egyes darabjait az épület karzatán bemutathassák, ezáltal a különleges
helyszín, különleges látnivalókkal is szolgál a losonciak számára. Kerékpármúzeum kiállításának egyes darabjai Délidőhöz
közeledve ki kerékpáron, ki a Dottó kisvonattal ért
ki a majális helyszínéül szolgáló Ladovo tóhoz, ahol sokszáz polgár, vendég élvezte
az ilyenkor szokásos forgatagot és kóstolta a helyi konyha és a szlovák
söripar finomságait. A
lacikonyháknál azonban jobban hívogatott az éppen aznap átadott, Losonc-Gács
közötti új kerékpárút és maga Gács kastélya, így Olexa
Miklós vezetésével páran újra kerékpárra pattantunk. Az 5-6 km-es, jó
vonalvezetésű kerékpárút bizonyítéka annak, hogy Losonc és a megye is
komolyan veszik a kerékpáros turizmus fejlesztését, annál is inkább, mert a
térség számos települését kerékpárúttal kívánják összekötni, amint azokat a
frissen kiadott és a majálison terjesztett kiváló térképek már elkészült
útvonalként jelzik. Gács
felé haladva többször szembetalálkoztunk azokkal a gyarmati kerekesekkel,
akik reggel, szinte a vonattal versenyezve indultak Losoncra. Háromtucatnyi
drótszamaras tette meg a 2x 50 km-es távot, de az igazi feltűnést nem ők,
hanem az „őskori” kerékpárok replikáin a környéket keresztül-kasul körbejáró
honfitársaink okozták. Halápi Sándor a kétkerekűje nyergében Gács
(Halic), Csontváry faluja, ahol az egykori patikája helyén álló ház mára semmiben
nem emlékeztet a festő „munkahelyére”, így csak a főútról egyébként alig
észrevehető emlékkő és felirata utal a nevezetes személyiségre. Ennél
érthetően látványosabb a falu fölé emelkedő egykori Forgács kastély négy sarokbástyás
épülete, amelyet ötcsillagos szállodává varázsolt tehetős magántulajdonosa.
Személyét titok fedi, hol orosznak, hol szlováknak mondják, de tény, nemcsak
az épület, hanem kertje, környezete is különleges, kialakításuk hozzáértésről
tanúskodik. Az üvegtetővel fedett hatalmas aula vendéglátóhelyül is szolgál,
nem zárkóznak el az alkalmi látogatók kiszolgálásától sem, lehetnek ők akár
megfáradt kerékpárosok is. * A
különjárati vonat 17.00 órakor indult vissza Losoncról, majd szűk két órát
követően gördült be a balassagyarmati állomásra. Remélhetőleg sok utastársunk
osztozik abban a reményben, helyre fog állni az Ipoly-völgyi vasúti forgalom. Ennek
megerősítéséhez augusztusban a losonciak is hozzájárulnak majd, hiszen
szintén különvonattal érkeznek Balassagyarmatra, viszonozva mostani
látogatásunkat. 2022. május Összeállította és
fotók: Nagy László |