Nógrádi „gyorssal” Balassagyarmatról Losoncra

 

2022. május 1.

 

 

Olexa Miklós már szabad jelzést adna a vonatnak

 

Vasútvédő polgárok, civil szervezetek (köztük Baráti Körünk, mint kettes számú zászlóvivő), kiegészülve az Ipoly-völgyi térség számos önkormányzatával (a határ mindkét oldaláról) 2021 óta célul tűzték ki az egykori Ipoly-völgyi vasút helyreállítását. 2021. október 21-én Balassagyarmaton, majd 2022. április 5-én Losoncon tartottunk erről konferenciát, amelyekről honlapunk részletesen beszámolt.

 

A szerveződés célja az Ipolyság-Losonc közötti vasúti forgalom jövőbeni újraindítása, részben pályaépítéssel (Ipolyság-Drégelypalánk), ill. első ütemként a mai végállomás Losoncra történő „áthelyezésével”.

Szlovák oldalról a vasútvédők jelentős megerősítést kaptak Losonc polgármester asszonyától, sőt, a szlovák vasúttársaság képviselője a losonci konferencián bejelentette, a maguk részéről készek a Balassagyarmat-Losonc közötti vasúti személyszállítást már 2022. nyarától biztosítani. Magyar oldalról éppen április végére érkezett biztató jelzés, külügyminiszterünk, Csach Gábor polgármesternek írt levelében egyetértetett a vonal megnyitásával, támogató javaslatot küldött erről az ITM-nek.

 

A kétoldalú kapcsolatok a vasútvédelem oldalvizén időközben egyre jobban megerősödtek Balassagyarmat és Losonc között. A két polgármester aláírta a vasútvédők memorandumát, majd kulturális, turisztikai együttműködésről kötöttek megállapodást, sőt a közeljövőben hivatalos testvérvárosi partnerség is létesül a két város között. Mindez hatalmas előrelépés a két település életében. Balassagyarmat és Losonc sokáig erősen rivalizáló, mondhatni ellenséges viszonyt tápláltak egymással szemben, majd szinte semmilyet, hiszen a határok átszabása és a közismert politikai (át)változások miatt gyakorlatilag nem kerültek egymással „köszönő viszonyba”.

 

*

 

Az erősödő kapcsolatépítés újabb példájául szolgált a „Nógrádi Gyors” elnevezésű különvonat, amely 2022. május 1-én, három BZ vagonban, 120 utassal tette meg a Balassagyarmat és Losonc közötti útvonalat. A program szervezői, az utazás meghívói a balassagyarmati Ipoly Túra Egyesület és Losonc Város Önkormányzata voltak.

Az egész vasúti szerveződés kezdeményezője és lelke, Olexa Miklós okkal adott gunyoros elnevezést a különjáratnak, hiszen ezen a vonalon az átlagsebesség nem sokkal haladja meg a 30 km/órát. Mindez előrevetíti a következő lobbyfeladatot is, hiszen a reménybeli losonci „határnyitás” után a pálya műszaki állapotának javítása lehet a következő elérendő cél.

 

Nos, a gyönyörű májusi reggelen a 07.55 órás indulásra megtelt a különjárati szerelvény a balassagyarmati vasútállomáson, az utasok között számos kisgyermekes családot is üdvözölhettünk. Így természetesen édesanyákat is, akiknek Anyák Napja alkalmából a Vartik család vezette Lamende Alapítvány a vonatban gyermekköszöntővel kedveskedett.

 

A nógrádi táj szépsége keveseknek volt ismeretlen, bár a falvak ingatlanainak „hátulnézetére” bepillantást engedő útvonal gyakorta szomorú látvánnyal szolgált.

Nem voltak ritkák a gondozatlan birtokok, lomtárnak használt rézsűk, műanyagládák garmadája és a gazzal benőtt árokpartok sem a környezettudatosságról árulkodtak.

 

Különjáratunk először Szécsényben, majd Ipolytarnócon állt meg, hogy azután átszelve a magyar-szlovák határt, Kalondán rövid pihenőt tartva, befusson Losonc vasútállomására.

 

Rövid pihenő Ipolytarnóc állomásán

 

Szlovákiába vezető sínek Ipolytarnócnál

 

Az első hatás sokkszerű volt, a losonci vasútállomás épülete kívül-belül felújítva döbbenetes különbséget mutatott a balassagyarmati társához képest.

 

 

Két éve fejeződött be a losonci állomásépület felújítása, váróterem, pénztárhelyiség, mellékhelyiség, korszerű utastájékoztatási rendszer létesült, mindezek európai színvonalú szolgáltatást biztosítanak az utazóközönségnek.

 

Információs táblák a vasútállomáson

 

Sárga irigység nemcsak az állomásépület színvilágának láttán töltött el sokunkat, még szerencse, hogy az utazókat vurstli zenével fogadó „Kackiás Verklis”, vagyis a paksi Ring István könnyed dallamai rövidesen másfelé irányították figyelmünket.

 

Az állomás előtti téren már várt egy újabb kisvonat, egy Dottó, amely a nap folyamán ingajáratban közlekedett a városközpont és a majális helyszíne, a Ladovo tó között. A vendéglátók részéről a helyi idegenforgalom felelőse, Ingrid Garajová illetve Puntigán József losonci helytörténész várták a résztvevőket. A kisvonatból ”kiszorult” utasoknak gyalogos, szakavatott idegenvezetést tartott Puntigán úr. Volt miről beszélni, hiszen a főútra vezető Vasút utca és mellékutcái több szép szecessziós épülettel rendelkeznek, természetesen magyar emlékekkel is.

 

Szecessziós épület a Vasút utca végén

 

Megtudhattuk, hogy Petőfi kétszer tette itt tiszteletét, bár ő nem mindig pozitív emlékkel távozott, viszont Jókai Mórt írói működésének 50. évfordulóján a város díszpolgárnak választotta, aki díszkönyv sorozata bevételéből részesítette Losoncot.

A város és megye életében jelentős szerepet játszott Kubinyi Ferencről elnevezett téren több jelentős épület áll.

 

Raduta, a Vigadó épülete

 

A Reduta, a Vigadó klasszicista stílusú tömbje a tér egyik meghatározó épülete, vele szemben, a tér túlsó oldalán áll az Ybl Miklós tervezte református templom.

 

Református templom

 

Az egykori Városháza épülete ma kiállítási célokat szolgál, az Önkormányzat máshol ülésezik. A Nógrádi Múzeum gazdája a megye, ez a múzeum is, ahogyan a többi városi múzeum is, „tiszteletünkre” a nap folyamán nyitva tartott. Érdekességként kiemelhető, hogy Csontváry Kosztka Tivadar két alkotása is megtekinthető a termekben, az 1919. januárban ledöntött egykori Kossuth szobor egyik részalakját pedig a múzeum kertjében őrzik, ott várja (reménytelennek tűnő) megújulását.

 

Egykori Kossuth szobor mellékalakja

 

Az idegenvezetés az 1925-ben felavatott, a budapesti Baumhorn Lipót tervezte neológ zsinagóga épületénél ért véget.

 

Zsinagóga épületének déli oldala

 

Sorsa 1944 után érthetően hányatott volt, teljes állagromlás fenyegette, viszont 2016-ra a belül teljesen megújuló épületet – a külső tatarozás még hátra van – ma már koncertekre, kiállításokra használják. Egy losonci alapítvány birtokolja és adja azt bérbe a városnak rendezvények céljára. Itt érte az a megtiszteltetés a balassagyarmati 1. Kerékpármúzeumot, hogy gyűjteményük egyes darabjait az épület karzatán bemutathassák, ezáltal a különleges helyszín, különleges látnivalókkal is szolgál a losonciak számára.

 

Kerékpármúzeum kiállításának egyes darabjai

 

Délidőhöz közeledve ki kerékpáron, ki a Dottó kisvonattal ért ki a majális helyszínéül szolgáló Ladovo tóhoz, ahol sokszáz polgár, vendég élvezte az ilyenkor szokásos forgatagot és kóstolta a helyi konyha és a szlovák söripar finomságait.

 

 

A lacikonyháknál azonban jobban hívogatott az éppen aznap átadott, Losonc-Gács közötti új kerékpárút és maga Gács kastélya, így Olexa Miklós vezetésével páran újra kerékpárra pattantunk. Az 5-6 km-es, jó vonalvezetésű kerékpárút bizonyítéka annak, hogy Losonc és a megye is komolyan veszik a kerékpáros turizmus fejlesztését, annál is inkább, mert a térség számos települését kerékpárúttal kívánják összekötni, amint azokat a frissen kiadott és a majálison terjesztett kiváló térképek már elkészült útvonalként jelzik.

 

Gács felé haladva többször szembetalálkoztunk azokkal a gyarmati kerekesekkel, akik reggel, szinte a vonattal versenyezve indultak Losoncra.

Háromtucatnyi drótszamaras tette meg a 2x 50 km-es távot, de az igazi feltűnést nem ők, hanem az „őskori” kerékpárok replikáin a környéket keresztül-kasul körbejáró honfitársaink okozták.

 

Halápi Sándor a kétkerekűje nyergében

 

Gács (Halic), Csontváry faluja, ahol az egykori patikája helyén álló ház mára semmiben nem emlékeztet a festő „munkahelyére”, így csak a főútról egyébként alig észrevehető emlékkő és felirata utal a nevezetes személyiségre.

 

 

Ennél érthetően látványosabb a falu fölé emelkedő egykori Forgács kastély négy sarokbástyás épülete, amelyet ötcsillagos szállodává varázsolt tehetős magántulajdonosa. Személyét titok fedi, hol orosznak, hol szlováknak mondják, de tény, nemcsak az épület, hanem kertje, környezete is különleges, kialakításuk hozzáértésről tanúskodik. Az üvegtetővel fedett hatalmas aula vendéglátóhelyül is szolgál, nem zárkóznak el az alkalmi látogatók kiszolgálásától sem, lehetnek ők akár megfáradt kerékpárosok is.

 

 

*

 

A különjárati vonat 17.00 órakor indult vissza Losoncról, majd szűk két órát követően gördült be a balassagyarmati állomásra. Remélhetőleg sok utastársunk osztozik abban a reményben, helyre fog állni az Ipoly-völgyi vasúti forgalom.

Ennek megerősítéséhez augusztusban a losonciak is hozzájárulnak majd, hiszen szintén különvonattal érkeznek Balassagyarmatra, viszonozva mostani látogatásunkat.

 

 

2022. május

Összeállította és fotók: Nagy László