Országos sikerek a Mikszáth Kálmán Középiskolában

 

A Mikszáth Kálmán Középiskola igen sokoldalú képzési profilt tudhat magáénak. Felsorolni is nehéz lenne, hányféle szakképzésből választhatnak az ide jelentkező diákok, többek között kereskedők, vendéglátósok, idegen nyelvi titkárok, informatikusok, pénzügyi szakemberek kerülnek ki falai közül.

Az intézményben a hangsúly ugyan a szakmai képzésen van, de a közismereti tárgyak oktatása is színvonalas.

Ezt bizonyítja az a számtalan versenyeredmény, amellyel az iskola diákjai (és tanárai) büszkélkedhetnek.

Az idei tanév (2010-2011) különösen kiemelkedő ebből a szempontból, hiszen négy tanulónk is országos döntőbe jutott a legkülönfélébb területekről, ahol mindannyian kiemelkedő eredményt értek el.

 

 

Skobrák Nikolett 10. B osztályos tanuló az Implom Helyesírási Verseny országos (pontosabban: Kárpát-medencei ) döntőjében 6. helyezést ért el.

 

Az Implom József Helyesírási Verseny az ország legrangosabb ilyen jellegű viadala, melyet szakközépiskolásoknak és szakiskolásoknak hirdetnek meg. Iskolánk diákjai már az elmúlt években is értek el szép sikereket, többször is jutott be versenyzőnk az országos döntőbe.

Ebben a tanévben Skobrák Nikolett a megyei elődöntőn szakiskolai kategóriában 1. helyezést ért el, így bejutott a Kárpát-medencei döntőbe. A verseny nagyon nehéz volt, a résztvevőknek először tollbamondást kellett írniuk, majd egy feladatlapot kellett kitölteniük. Nikolett, aki végül a 6. helyezést érte el, így beszél a versenyről:

 

Az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny iskolai fordulóján 2. helyezést értem el, ezzel továbbjutottam a megyei elődöntőre, ahol szakiskolai kategóriában 1. helyezett lettem.

A Kárpát -medencei döntőre Gyulán került sor, az Erkel Ferenc Gimnáziumban. Az út több mint 5 órán keresztül tartott, de a buszon jó volt a hangulat, így gyorsan eltelt az idő. Amikor megérkeztünk, mindenkin úrrá lett az izgalom, és az érdeklődés, hogy vajon milyen lesz a szállás. Kollégiumi elhelyezést kaptunk, tiszta környezetben és nyugodtan kipihenhettük magunkat a másnapi versenyre.

Eljött a délelőtt, elmentünk a megnyitó ünnepségre a városházára, ahol mindenki kapott egy oklevelet, innen egyenesen a verseny helyszínére mentünk.

Először a tollbamondást írtuk meg, amit magnóról játszottak le nekünk, hogy az összes csoport egyszerre végezzen, mert sokan voltunk. A tollbamondás után a feladatlap kitöltésére került sor. Olyan kérdésekre is választ kellett találni, amelyekkel a mindennapokban alig találkozik az ember. Az egyik ilyen kedvencem a több elemű földrajzi nevek -i képzős származékainak helyesírása. A feladatlap kitöltéséhez nem elég az ösztönös nyelvhasználói érzék, amit az ember az olvasással természetes módon szerezhet meg, a verseny tudatos felkészülést igényelt.

A Kárpát-medencei döntőn 6. helyezést értem el. Ezt köszönhetem annak, hogy felkészítő tanárom, Horváth Anita tanárnő sokat segített a verseny előtti időszakban.

 

 

Tarjányi Alex 12. D osztályos tanuló elmondhatja magáról: ő az ország negyedik legszebben beszélő szakközépiskolása!

 

A Kazinczy-versenyen elért országos 4. helyezésével Alex is megkapta a Kazinczy-érmet, mellyel nem akárki büszkélkedhet!

Alex felkészítő tanára, Horváth Anita így ír a rangos versenyről:

 

46. alkalommal rendezték meg Győrött az országos Kazinczy-versenyt, melynek elindítója a híres színésznő, Péchy Blanka volt. A kezdeményezés azóta mozgalommá nőtte ki magát, Beszélni nehéz körök alakultak országszerte, s rádióműsor is szolgálta a helyes magyar beszéd ügyét. A győri Kazinczy-verseny a legrangosabb anyanyelvi verseny, melyért Kazinczy-érem esetén felvételi pont is jár. A diákok három kategóriában versenyeznek: gimnazisták; szakközépiskolások és szakmunkástanulók valamint határon túli magyar diákok. Az országos döntőbe a megyei versenyek 1. és 2. helyezettjei jutnak be, Budapestről pedig 12 tanuló, így összesen 60 diák mérettetik meg kategóriánként.

A versenyzőket és tanáraikat a Kazinczy Ferenc Gimnázium látja vendégül, névadójukhoz méltó módon. A győriek komolyan veszik Kazinczy nemes egyszerűséggel megfogalmazott jelmondatát: Jót s jól!

Színvonalas kulturális programokról is minden évben gondoskodnak: városnézés, színházlátogatás, szakmai tanácskozás stb. A versenyen töltött három nap tehát egyszerre megmérettetés és szakmai feltöltődés is. Vagyis aki egyszer eljut Győrbe, minden évben visszavágyik oda.

A Mikszáth Kálmán Középiskola tanulója, Tarjányi Alex másodszor jutott be az országos döntőbe. 2010-ben megyei 1., 2011-ben megyei 2. helyezettként.

Az írásbeli feladatsort Alex a legjobban oldotta meg, a kötelező és a szabadon választott szövegek felolvasását idén is kiváló nyelvészekből, neves szakemberekből álló zsűri értékelte.

A bírálóbizottság elnöke dr. Szathmári István professzor volt, aki elmondta: a diákok nagyszerűen szerepeltek, a hangképzéssel minden rendben volt, a színpadias helyett pedig egyre inkább jellemző a természetes hanghordozás. Kazinczy-érmet 35 diák kapott: 15 gimnazista, 15 szakképző iskolás és 5 határon túli diák.

A Kazinczy-díj Alapítványi Bizottság 2000-ben úgy döntött, hogy a Kazinczy-díj és a Péchy Blanka-díj átadására is a győri verseny országos döntőjének záróünnepélyén kerüljön sor. A Kazinczy-díj az anyanyelv kiemelkedő ápolóinak jutalmazására szolgál, meghatározott évi váltásban. Színészek, rádiós és televíziós bemondók, műsorvezetők, valamint tanítványaikat a hangzó anyanyelv ápolására sikeresen nevelő pedagógusok kapják. Idén őket díjazták.

Az elismeréseket Szakonyi Károly Kossuth-díjas író, a kuratórium elnöke adta át.

 

 

Bíró Adrienn a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által kiírt Szakma Sztár versenyen (a Szakma Kiváló Tanulója, OSZKTV) országos döntőjében a 3. helyezést érte el.

 

A hosszú verseny első sikerét az jelentette, hogy Adrienn (aki 14. osztályos végzős kereskedő tanuló) az első, több modulból álló írásbeli fordulóban országos 2. helyezett lett! Ezzel a teljesítményével Nógrád megyéből az összes szakmából egyedüliként jutott az országos döntőbe! Az április 18-20-án Budapesten megrendezett végső megmérettetés szóbeli és gyakorlati részből állt. Kiváló teljesítményével Adrienn végül a 3. helyet szerezte meg, ezzel mentesült a szakvizsgák alól, ami az egész versenysorozat végső célja volt.

Adrienn így eleveníti fel a verseny izgalmait:

 

A versenyről már tavaly hallottam, amikor Jánoska Lászlóné tanárnő megemlítette nekem, hogy szeretné, ha 14-ben jelentkeznék rá! Nem nagyon éreztem magam alkalmasnak rá, mert a német nyelvtől nagyon tartottam!

14-ben az osztályfőnököm ismét megemlítette, hogy szeretné, ha indulnának rajta páran az osztályból! Mivel az osztályom elég vállalkozókedvű és szorgalmas, mindenki azt mondta, hogy szívesen indulnának a versenyen. Én még itt is húzódzkodtam egy kicsit! Mivel az iskola csak három diákot engedélyezett, ezért az osztályfőnököm készített egy dolgozatot számunkra és azt mondta, hogy azok mehetnek a versenyre, akik a legjobban megírják! Az enyém lett a legjobb, így én lettem az egyik induló! Az írásbeli fordulótól nem féltem, Huszár Péterné tanárnő nagyon sokat segített mindhármunknak a felkészülésben! Eljött az írásbeli napja, ekkor már izgultam egy kicsit. A két írásbelit nagyon könnyűnek éreztem, de nem ábrándoztam a továbbjutásról, mert a némettől féltem. Egy hónappal később tudtam meg, hogy 190 emberből másodikként jutottam tovább a döntőbe! Nagyon izgultam és féltem tőle! A tanáraim, Szunyoghné Molnár Mariann, Jánoska Lászlóné és Hauser Gabriella rengeteg segítséget nyújtottak nekem és végig bíztak bennem!

A szóbeli és a gyakorlati országos döntő Budapesten volt a Szakma Sztár fesztiválon, a Hungexpon április 18-20-ig. A versenyzőket és a kísérő tanárokat az Expo hotelben szállásolták el, ami gyönyörű volt! Az első napon volt a gyakorlati vizsga bútor áruismeretből, ruházatból, vegyi áruból, lakástextilből és élelmiszerből magyarul és németül, emellett bizonylatokat kellett kitöltenünk és pénztárgépet kezelnünk! A többi versenyző nagyon szimpatikus volt nekem, könnyen megbarátkoztunk. A vizsgáztatók nagyon kedvesek és segítőkészek voltak, maga a verseny helyszíne is nagyon tetszett. A második napon volt a szóbeli döntő áruforgalomból, jogból és marketingből. Az utolsó napon került sor az ünnepélyes eredményhirdetésre, ahol az első három helyezettet mind a 31 szakmából a színpadra szólították. Fel kellett állni a dobogóra a kísérő tanárral együtt. Nem gondoltam arra, hogy én is dobogós leszek, abban reménykedtem mindössze, hogy a 60%-ot mindenből teljesítettem, így mentesülök a vizsgák alól. Nagyon boldog voltam, amikor mégis felállhattam én is a dobogóra harmadikként és megkaptam az oklevelet és az érmet! Visszagondolva nagyon örülök, hogy elindultam ezen a versenyen és nagyon köszönöm a tanáraimnak, hogy segítettek és mindvégig bíztak bennem.

 

 

Imre Tamás 10. A osztályos tanuló az Országos Szakiskolai Közismereti Tanulmányi Versenyen országos 9. helyezést ért el.

 

Tamás a szakmunkástanulóknak kiírt rangos viadalon történelem tárgyból az észak-magyarországi régió 2. helyezettjeként bejutott az országos döntőbe, Nógrád megyéből egyedüliként! Az élelmiszer-eladónak tanuló fiú az április 15-16-án Nyíregyházán megrendezett döntőben a szóbeli és írásbeli fordulóban mutatott teljesítménye alapján a 20 fős mezőnyből a 9. lett.

Az OSZKTV a szakmunkástanulók számára kiírt legrangosabb hazai tanulmányi verseny, melyen a diákok négy tantárgyból (irodalom-magyar nyelv és helyesírás, történelem, matematika-fizika és számítástechnika) mérhetik össze tudásukat.

A szakmai tanulmányaikra koncentráló tanulók számára a közismereti tantárgyak talán kissé háttérbe szorulnak, ezért már az is nagy eredmény, ha sikerül őket annyira motiválni, hogy elinduljanak ezen a nehéz versenyen.

Iskolánkból minden évben sok diák jelentkezik a megmérettetésre, amely három fordulóból áll. A versenyzők először a saját iskolájukban egy feladatlapot töltenek ki, amely legalább 55%-os eredmény esetén küldhető tovább. A második, regionális fordulóra a legjobb teljesítményt elérő diákokat hívják be. Az észak-magyarországi régió (Nógrád, Heves és Borsod-Abaúj-Zemplén megye) döntőjére minden évben hagyományosan Miskolcon kerül sor. Iskolánkból az elmúlt időszakban többször is jutottak be diákok a regionális és országos döntőbe, Pusztai Viktória 2006-ban matematika-fizikából országos 13. helyezést ért el.

Különösen történelemből dicsekedhetünk kimagasló eredményekkel, hiszen évről évre a regionális döntő résztvevői vagyunk, ebben az évben pedig egy diákunk, Imre Tamás az országos döntőig jutott. 2009-ben iskolánk öt tanulója jutott a regionális döntőbe ( Oláh Dániel, Vajna Bettina, Farkas Nárcisz, Tamás Bence és Imre Tamás, közülük Oláh Dániel 2.helyezést ért el.)

Ebben a tanévben szintén sok diák indult az iskolai fordulóban, közülük négyen jutottak a regionális döntőbe: Pokaraczky Andrea, Leitner Szabina, Oláh Dániel és Imre Tamás. Utóbbi regionális 2. helyezést ért el, s teljesítménye alapján bejutott az országos döntőbe, melyet április 15-16-án rendeztek Nyíregyházán.

A nyitó ünnepségen Szakácsné Nemere Györgyi , a NEMFI Oktatási Államtitkárságának főtanácsosa, Nyíregyháza Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala nevében Kertész Sándorné, valamint Oroszvári István, a rendező Bencs László Szakiskola igazgatója mondott beszédet.

Az országos döntő első napján a versenyzőknek történelemből szóban kellett vizsgázniuk egy 3 tagú, prominens személyekből álló zsűri előtt. A szituáció hasonlított egy érettségi feleletre, s nem túlzás azt állítani, hogy a verseny tematikája is, hiszen a kezdetektől egészen a rendszerváltásig lehetett tételt húzni.

A második napon a már jól ismert írásbeli feladatlapot kellett kitölteni, s a végső eredmény a két vizsganap összesített pontjaiból született meg.

Tamás végül a 9. helyezést érte el, az első (szóbeli) fordulóban az ő teljesítménye volt az egyik legjobb. Ez az eredmény azért is kimagasló, mert Tamás a négy tantárgy képviselői közül Nógrád megyéből egyedüliként jutott az országos döntőbe, s az észak-magyarországi régiót is mindössze hárman képviselték. Az ország egész területéről, nagyvárosokból, neves iskolákból minden tárgyból összesen 20-20 diák mérte össze tudását.

Történelemhez fűződő viszonyáról s az országos döntőről Tamás így beszél:

 

Sokan azt hiszik, hogy a történelem csak évszámok tömkelege. Pedig ez nem igaz, mert a történelem a múltunkat mutatja be, segítségével sok mindent megtudhatunk elődeinkről. Az érdeklődésemet először a honfoglalás keltette fel. A miskolci (regionális) verseny nem volt könnyű, de megérte a fáradságot, mert továbbjutottam. Azt, hogy ezt elértem, a felkészítő tanáromnak, Bellérné Pribelszki Annamáriának és az iskola könyvtárosának, Balláné Simon Máriának köszönhetem. Már azon is elgondolkodtam, hogy miután kitanulom a szakmámat, leérettségizek és elvégzem estin a történelem tanári szakot.

A országos döntő két napon át tartott. A verseny egy szóbeli feleletből és egy írásbeliből állt. A szóbeli 60, az írásbeli 90 perces volt. A szóbelin 30 pontot lehetett elérni, én ebből 27 pontot értem el, ami nagyon szép eredmény. Az írásbeli is elég jól sikerült. A szóbeli és az írásbeli sem volt nagyon nehéz, mert felkészítő tanárommal sokat készültem a versenyre. Az országos döntőben végül 9. helyezést értem el, ami szerintem szép teljesítmény, ahhoz képest, hogy szakiskolai tanuló vagyok. A két nap alatt nagyon jól éreztem magam, mert jó társaságban voltam. Az országos versenyen sok tapasztalatot szereztem, ezért a többiek irigyelnek engem. A szüleim és a tanárom is büszke rám, mert ilyen jó eredményt értem el!

 

Gratulálunk a szép eredményekhez!

 

 

Az oldalt összeállította: Bellér Annamária

 

2011. április