Hittel,
akaraterővel, művészi érzékkel: Merczel Mária az
operaházi 36 évéről Operaházi munkájának évtizedeiről
vallott Merczel Mária a Helytörténeti
Gyűjtemény épületében tartott 2020. január 16-i teltházas előadásán. fotó:
Deák Ottó Az életpálya-indító – mint oly
sokszor – a génekben keresendő, nem volt ez másképp Mária esetében sem. „Az olasz származású anyai
nagyapámtól, Paule Lajostól örökölhettem
művészi vénámat, ahogy öcséim is. Miklós
neves zománcfestőművész, Péter grafikus, György zeneakadémiai
tanár, kántorkarnagy lett, valamennyien a művészi pályát választottuk.
Paule Lajos Merczel család a nagymamával Anyai nagymamám „őrmesteri”
irányítóképességei is hozzájárulhattak, hogy én rendező lehessek, de szüleim adaadó támogatása és az Opera műfajának megszerettetése
nélkül természetesen semmi sem valósulhatott volna meg. Hitük és becsületes,
tisztes példát mutató életük pedig iránytű volt számomra mindvégig.” A bölcsészegyetem előtti három
pályakezdő év Balassagyarmaton, a Művelődési Házban telt, nagyszerű
kollégákkal, Hemerka Gyulával, Kecskeméti
Lillával, Oroszlánné Mészáros Ágnessel és
munkatársaival. Mária kacérkodott az énekléssel,
a Ki Mit Tud versenyen el is indult Fogarasi Béla gitárzenei
kíséretével, de hamar megfogalmazódott benne, neki a színpad másik oldalán
kell állni, kihasználva zeneirodalmi, szervezési ismereteit, érdeklődését,
képességeit. A diploma után operaházi
pályakezdését azzal alapozta meg, hogy az előadások rendszeres látogatójaként
nemcsak az operairodalmat ismerte meg, hanem az előadásokról részletes
kritikai jegyzeteket is készített. Megismerkedett az akkor még pályakezdő
főiskolásokkal, Tokody Ilonával, Gulyás
Dénessel, Kukely Júliával, Kovács
Pállal, akik arra biztattak, hogy mutassam meg naplómat Mikó
Andrásnak, az Operaház teljhatalmú főrendezőjének, aki sokat segítette azokat
a fiatalokat, akikben fantáziát látott. Elolvasva „kritikáimat”, érzékelte
képességemet, hogy én szinte mindent észreveszek a színpadon s operai
felvételre alkalmasnak talált. Állítom, én voltan az egyetlen, aki se rokona,
se ismerőse, se szeretője nem voltam senkinek, így kerülhettem rövid idő
múlva, egyfajta isteni kegyként a főigazgató mellé személyi asszisztensnek és
az Operaház teljes próbarendjét szerkesztő titkárnak a művészeti titkár
mellé. De mivel a színpadi munka volt
szívem minden vágya, Békés András segítsége révén ezt a beosztást hamarosan
felváltotta a segédrendezőség, a színpadmesterség, annak minden
ágával-bogával. Ő volt az, aki felismerte a rendezőt szolgáló képességeimet.” Kiváló kollégák sorát ismerhette
meg, így a korrepetitor Patkó Józsefet, Kőműves József
színpadmestert, Gela Lajos és Krasznai
János főügyelőket, az előadások technikai-műszaki-színpadi
„karmestereit”, akik háttéremberként nem csak szakmailag nyújtottak kiválót,
hanem emberségükkel, együttműködésükkel is segítették a rendezési munkát. Az előadásban kiemelt figyelmet
kapott az igazgatók, rendezők személye. „Legnagyobb hatással rám Békés
András volt, akit mesteremnek, mentoromnak tekintek. Az ő rendezési munkái elmélyültebb,
mélyebb, lélekelemző, finomabb előadásokat eredményeztek. Első közös
munkánk, segédrendezői pályakezdésem Szegeden valósult meg, ahol a Szabadtéri
Játékokon a Háry János darabban grandiózus tömegeket is kellett mozgatni, de
későbbi rendezéseiben megismerhettem általa az operák „lelkét.” Békés nevéhez fűződött Mária
második nagy operaházi premierje, a Pillangókisasszony, amelyet egyfajta
rekordként négy szereposztásban játszottak. (Mikó távozása után Békés
operaházi főrendező lett, azonban nyugdíjazásával a közös munkálkodásuk
lezárult.) A sor Mikó Andrással, a
nagyformátumú, látványos operák rendezőjével folytatódik, aki asszisztensként
is támogatta és alkalmazta Máriát, továbbá Vámos László tanítványával,
Nagy Viktorral, „aki később szakmai alapossággal megtanította nekem
a színpadi mozgásdramaturgia törvényszerűségeit.” Gela Lajos
főügyelővel A pályafutás vége felé
meghatározó volt Szinetár Miklós igazgatói, rendezői szerepe, „aki bölcsességével,
emberségével, a szakmai tudás nyugalmával arra intett, hogy legyek rugalmasan
megértő mindig.” A változó idők és ízlések a
rendezőasszisztensek életét is új kihívások elé állították, a képi világ
erősödése, a gazdag látványelemek bevetése példázza ezt. Kerényi
Miklós Gábor és Kovalik Balázs rendezők igényelte
világítási programterv sokkal sűrűbb, mint Békés András esetében, a szereplők
állandó mozgása, mozgatása nemkülönben – jelezte a mai kor generálta
változásokat Mária.
Vámos Miklós,
Mikó András Békés
András A nagy nevek mellett
megismerkedhettünk a színpadi, zenekari próbák szervezésének világával is, a
nagyszínpad, kisszínpad, próbatermek, hangszerek, maguk a művészek, az
énekkar beosztása, irányítása éppúgy igényeltek technikai, szakmai,
operairodalmi ismereteket, mint érzelmit, lélektanit. A segédrendezői munka
dandárja azonban a rendezői forgatókönyv összeállítása, vezetése volt, de
természetesen a rendezői instrukciók betartatása, sőt számonkérése, a színpadi
betanítás, ellenőrzés képezték ennek „mellékletét”, ezek együttese
alapozhatta meg a sikert. Az életút élményeit az Opera
társulatának külföldi vendégszereplései is fokozták, ezekről is részletesen
beszélt Mária. A Pillangókisasszony és A végzet
hatalma 1990-es athéni bemutatói az Akropolisz alatti 6000 férőhelyes ókori
görög színházban, már a környezet miatt is maradandó élményt jelentettek.
Békés „pillangórendezése”, Kincses Veronika, Kukely
Júlia és művésztársaik szereplése méltán váltották ki a görögök
tetszését. A Kerényi
Miklós Gábor rendezte Pillangókisasszony bangkoki vendégjátéka, majd a
Traviata, a Figaro házassága és a Carmen többhetes japán turnéjának
bemutatói, az izraeli Rigoletto-előadás maradandó élményként fémjelezték a
későbbi éveket. Yokohama-ban
japán rajongókkal A nagy kedvencek életének valódi titka az a sokrétű
és pokoli nehéz munka, amiről ezen az estén fogalmat alkothattunk. A művészek másféle titkairól nemigen
esett szó. Mária ezt azzal indokolta, hogy szakmaszeretete, az opera iránti
lobogása miatti egyfajta tiszteletként megkímélhették őt kollégái attól, hogy
a művészi életben óhatatlanul előforduló
cselszövések, liezonok részleteivel megismertessék, ő maga pedig
neveltetéséből, hitéből következően ennek sem haszonélvezőjévé, sem
kárvallottjává nem vált soha. Az operaházi élet, a folyamatos
lekötöttség azonban mégsem múlt el következmény nélkül, hiszen családi élete
felbomlott, vallotta meg. Elégtétellel szolgált azonban számára, hogy leánya Mária
Anna (Náni) ott folytathatta, ahol ő 5
éve, nyugdíjbavonulásakor abbahagyta, az Operaház
kiváló segédrendezője lett. Balról
leánya, mellette öccsének, Merczel
Györgynek Lívia nevű kislánya Nagyon bonyolult műfaj, a
művészetek csúcsa az opera, mert a díszletek révén benne van a képzőművészet,
benne van a muzsika, a színház, az irodalom is, hiszen nagyon sok opera
alapműve dráma. Sokan idegenkednek tőle, mert nehéz megismerni és megérteni,
de valójában olyan sűrítetten és kifejezően ábrázolja az emberi lét
legkiemelkedőbb pillanatait, örömet, fájdalmat, szerelmet, tragédiát, amit
más műfaj nem tud ilyen komplexen nyújtani. Ezek a gondolatok mintegy
összefoglalták Mária hitvallását az operáról, és az előadás
zárásaként pedig kedvcsinálóként, kiváló énekesek szerepeiből, neves
operákból láthattunk, hallhattunk részleteket, igazolva a műfaj gazdagságát,
varázsát. (Az estről további képek
tekinthetők meg a Képtárban) 2020. január Összeállította: Nagy László Jelöletlen fotók: Merczel Mária |