Kassai Thália Színház - laudáció
Tisztelt hölgyeim és uraim! Kedves ünneplő közönség!
Nagyon megtisztelőnek
érzem a felkérést, hogy a Kassai Thália Színház tevékenységét egy értékes
díjjal elismerő alkalommal méltassam az együttes munkáját.
Rögtön az elején el kell mondanom, azért is nagy öröm számomra ez az
kitüntetés, hiszen a színház ebben az évben ünnepli megalakulásának ötvenedik
évfordulóját. Ezért szeretném röviden megismertetni Önöket a félévszázad
történetével.
A második világháború
után egész Szlovákiában néhány évre elhallgatott a magyar szó a hivatásos
színpadokon. A hallgatást csak a Faluszínház (Dedinské divadlo) 1950-ben
megalakuló magyar együttese törte meg. Aztán 1952 októberében Komáromban
létesült a Magyar Területi Színház, amelybe 1959-ben a megszüntetett
Faluszínház együttese is beolvadt.
A MATESZ társulatának
be kellett járnia egész Dél-Szlovákiát a Csallóköztől a Bodrogközig, s ez
nagymértékben nehezítette a színház munkáját. A sok tájelőadás, a kimerítő
utazás következtében már az ötvenes évek derekán felvetődött egy másik -
kelet-szlovákiai - magyar színház létrehozásának igénye.
A színház
megteremtőjét, Beke Sándor rendezőt, aki 2018-ban vette át a budapesti
színművészetin az aranyoklevelet, ebből az alkalomból egy interjúban
megkérdeztem: "Mi vitt rá arra, hogy Kassán magyar színházat kell
alapítani?" Így válaszolt: "Miért pont Kassa... Számomra két olyan
város volt Felvidéken: Pozsony és Kassa, ahol úgy éreztem, a színházi múltnak
olyan gyökerei vannak, amit újra érdemes feléleszteni. És hát Kassán
sikerült, létre jött a Thália."
1969-ben Beke Sándor
egy maroknyi lelkes színészcsapattal elindult Komáromból, hogy úgyszólván a
semmiből megteremtse a Tháliát. A legalapvetőbb föltételek kialakítása sem
volt könnyű, a társulat tagjai a szó szoros értelmében a kezük munkájával
alakították színházi előadásra alkalmassá az ipariskola bérelt kultúrtermét,
rendeztek be néhány irodahelyiséget stb.
Az új színház működést
1969. november 29-én Gömörhorkán kezdte a Két úr szolgája bemutatójával.
A Csehszlovákiában 1969
után megmerevedő társadalmi légkör megakadályozta, hogy a kassai társulat
önálló színházként dolgozhasson. Csupán a komáromi Magyar Területi Színház
Thália Színpadaként, kihelyezett együtteseként működhetett.
A nyolcvanas évek végén
aztán újra felerősödött a törekvés a kassai társulat függőségi viszonyának
felszámolására. A nehézkesen és reménytelenül lassan születő önállóság aztán
az 1989. november l7-ét követő események hatására egycsapásra elérhetővé
vált, a forradalmi változások felgyorsították az ügyintézést.
Beke Sándor, aki
visszatérve immár ismét részese lehetett az események alakulásának és
alakításának. Kemény csatározások után 1990. július 1-jén Kassai Thália
Színház néven önállósult Szlovákia második magyar színtársulata. Az igazgató
Kolár Péter lett, aki 2011-ig vezette a színházat. Őt az igazgatói
tisztségben Czajlik József követi.
A Kassai Thália Színház
jelenleg Európa legészakibb magyar színháza. Megalakulása óta legfőbb
feladatának a szép magyar szó, a színvonalas színházkultúra ápolását és
terjesztését tartja. A kassai Thália nemzetiségi színház, de a Felvidék
magyar közönsége mellett, minden színházszerető, színházértő, szórakozásra
vagy éppen szellemi és esztétikai kalandokra vágyó nézőt - határon innen és
túl - meg kíván szólítani.
Megalakulása óta a
kassai együttes 233 bemutatót tartott. Műfaji szempontból rendkívül sokszínű
a bemutatott darabok sora, veretes tragédiától könnyed zenés vígjátékig,
klasszikusoktól mai szerzőkig terjed a választék.
Most, amikor a kassai
színház Madách-díjat kap, úgy gondolom, beszélnem kell az nagy író és a
Thália kapcsolatáról. Az ember tragédiáját a kassai együttes nem mutathatta
be, hiszen ehhez nem voltak adottak sem a személyi, sem a technikai
feltételek. Ám mégis van a színház történetében egy Madáchhoz kapcsolódó
fontos esemény. Mégpedig Egressy Zoltán A vesztett éden című 2011-ben
bemutatott darabja, amely Madách életéről szól. Nagyszerűen jelzi, hogy Az
ember tragédiája milyen testi-lelki vívódások között születik meg egy íróban.
Amikor 2012-ben újraavatták Alsósztregován a felújított Madách-kastélyban a
múzeumot, meghívták ezt az előadást. Megdöbbentő hatása volt annak, hogy
abban a teremben játszottak a színészek, ahol feltehetőleg Madách a
feleségével sokat tartózkodott.
Kérem, engedjék meg,
hogy befejezésül egy nagyon személyes dologgal is indokoljam, miért olyan
fontos és örömteli számomra a Kassai Thália Színház kitüntetése. A társulat
egyik vezető színésze, Bocsárszky Attila és a színház igazgatója, Czajlik
József diákszínjátszóként az én kassai csoportomban találkozott először a
színészettel, a színpaddal.
Köszönöm megtisztelő
figyelmüket.
Pásztó András dramaturg
|