2014.
évi Horváth Endre-díjas
Kusnyár Eveline
festőművész
laudációja
1982-ben
született Balassagyarmaton. 1994-2000-ig a Rózsavölgyi Márk Képzőművészeti
Iskolában Pénzes Géza növendéke volt. 2000-2004-ig elvégezte a Szegedi Juhász
Gyula Tanárképző Főiskola rajz-művelődésszervezői szakát, majd 2008-ban
Budapesten a Magyar Képzőművészeti Egyetem vizuális nevelő tanár szakán kapott
diplomát. 2013-ban a Werk Akadémia kurátor
szakirányán végzettek között állított ki.
2009
óta tagja a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületnek, 2011-től
pedig a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének is.
Képzőművészi
indíttatásáról így vall:
Grafikai
munkám elindulásában egyértelműen Kovács Alfonz képei játszottak nagy szerepet.
Sokat tanultam még Pénzes Gézától és Csemniczky
Zoltántól. Szegedi tanulmány éveim alatt pedig Lázár
Pál volt, aki egyengette művészeti utamat.
Kísérletező,
rendszeresen kiállító művész, sajátos színvilágú alkotásai elismerésre méltóak
és a szakma által is díjazottak. Kusnyár Eveline festményeinek képi világa a hétköznapi dolgok
világa. Személyes élményeit, sajátos belső világát fogalmazza meg, alkotásai
ablakként betekintést engednek saját világába. Képeinek kiindulópontja gyakran
egy saját fénykép, melyen egy emlék, vagy fontosnak tartott pillanat jelenik
meg. Próbál túllépni a fotózáson, mint szimpla dokumentáláson és új, mélyebb
tartalommal igyekszik megtölteni alkotásait. A fotókból kiemelt motívumokat
átfogalmazza, apró mozaikokká töri, melyekből így a szemlélőnek a fantáziájára
támaszkodva kell kiolvasni a valóságot. Általában telt színekkel dolgozik, a
fény-árnyék jelenséget színbontással redukálja. Képeinek ritmusát a
leegyszerűsített formák léptékének váltakozása adja meg. A kicsi és nagy, a
sűrűsödés és ritkulás ritmusteremtő hatásán kívül a színkontrasztok
feszültségkeltő hatását is alkalmazza.
Alkotásai
érzékenyen mutatnak rá a természet és technika ellentmondásos viszonyára, amely
a művészet lehetőségeit sem hagyja érintetlenül. Grafikái, festményei, design
lámpái, egyedi tervezésű használati tárgyai műfajuktól, anyaguktól függetlenül
reflektálnak a „modern nő” hétköznapjaira.
Alkotásainak
és kiállításainak címei sokszor meghökkentőek,
elgondolkodtatóak.
"Ugyanúgy
ahogy a képcímeknél, egy kiállítás összefoglaló címénél is szeretném, ha az a nézőben
gondolatokat ébresztene. Ezek akár több jelentéssel is bírhatnak. Munkáimra
jellemző, hogy a világ néhány számomra fontos eseményére reflektálnak. Képeim
nagy része a környezettudatosság jegyében szólal fel...
a kép pedig számomra a világnak egy négyzetes
kivágása, melyen keresztül rálátunk a dolgokra. Nem áll szándékomban azonban
sok magyarázattal szolgálni, fontosabb számomra az elgondolkodtatás, az egyéni
meglátás... Célom, hogy ablakot nyitva a világra
alkotásaim felülemelkedjenek az esztétikai élményen, és mindenki számára
érthető és elgondolkodtató formában mutassanak rá Földünk néhány égető
kérdésére. A megfelelő hatás érdekében még a festészet ősi eszközeit is
felcseréltem a számítógépes technikára. A vásznon a digitális fényképészet adta
élénk színeket az emberiség valós helyzetének ábrázolására használom... Határok nélkül valósíthatom meg önmagam. Ezért jelennek
meg akár nyulak, akár kecskék vagy emberi lábak a képeimen, mindennel ki tudom
fejezni aktuális mondanivalóm." - vallja Kusnyár
Eveline.
(Elhangzott
2015. január 23-án, Balassagyarmaton a Nógrád Megyei Madách-ünnepségen
Ismertette:
Kiss-Mohay Orsolya igazgató, Madách Imre Városi
Könyvtár)