|
||||
Határon átnyúló projekt keretében a Kertész István Alapítvány és a Határmenti Projektek Háza szervezésében Balassagyarmaton 2015.
november 9-én Kereszt(y)ény-Zsidó
Párbeszéd Napja volt, melyhez több társrendezvény is kapcsolódott. A Mikszáth Kálmán Művelődési Központ zsúfolásig megtelt színháztermében Magyarország
egyetlen zsidó színházának, a budapesti Gólem Színháznak, Lefitymálva című humoros előadására
került sor november 5-én. A konferanszié Majdán Béla művelődéstörténész, a Kertész István Alapítvány kuratóriumi
titkára volt. A színjáték után a Baranyi
Gábor vezette balassagyarmati cigányzenekar játéka mellett mindenki ingyen megkóstolhatott egy kis kóser pálinkát és flódnit, melyet a népszerű pincér, Hugyecz István szervírozott, majd pódiumbeszélgetés következett Borgula András rendezővel. |
||||
Vinnai András: Lefitymálva - Szeret zsidózni, de nincs hol?
Mi tegyen két gázóra-leolvasó a Dob utca 17-ben? Be lehet-e csöngetni pont ott egy lakásba, hogy jöttünk a gázórát leolvasni? A Lefitymálva előadás a Gólem Színház hagyományaihoz híven mindenből, tabukat nem tisztelve humort csinál, kigúnyolja a túlzottan politikailag korrektet, az önimádó zsidókat, de kapnak az antiszemiták is, és kapnak azok is, akik meggyőződésesen hisznek abban, hogy a zsidók át fogják venni a világ feletti uralmat, és tudják, hogy a Tesco-k azért laposak, mert a zsidó inváziókor ott fognak leszállni a harci helikopterek. Vinnai András szövegíró az előítéleteket, az antiszemita, holocausttagadó blog- és facebookposztokat, illetve a zsidóság túlzásait, negatívumait gyúrta össze fergeteges vígjátékká. A Lefitymálva
nemcsak a közönség osztatlan tetszését nyerte el, hanem a szakma is
elismeréssel jutalmazta. A 2012-es Vidor Fesztiválon Nagy Mari és Bánki Gergő
kapott díjat, míg maga a darab a Thália Színház 2013-as Humorfesztiválján a
Legjobb színházi előadás díját nyerte el. |
||||
"A színdarab egyszerre szimpatizál és gyűlölködik minden szélsőséggel, miközben önmagának is folytonosan gáncsot vet. Bevállaltan antiszemita és zsidóbérenc, egyértelműen antinacionalista és fajvédő. Egyszerre holokauszt-tagadó és tartja a holokausztot az aduásznak, amit bármikor elő lehet rántani a pakliból. Addig szeretnénk püfölni a fogalmakat és a kategóriákat, a félelmeket és a fájdalmakat, amíg azok teljesen el nem veszítik eredeti jelentésüket és funkciójukat." - írja a szerző, Vinnai András. forrás: golemszinhaz.hu |
|
|||
November 9-én rendhagyó tárlatvezetést tartott Majdán Béla, a Kertész István Alapítvány kuratóriumi titkára a balassagyarmati országosan védett műemlék ortodox zsidótemetőben. |
||||
A BALASSAGYARMATI ORTODOX ZSIDÓTEMETŐ |
||||
A tárlatvezetésen részt vettek az ipolysági (Šahy, SK) magyar tannyelvű Szondy György Gimnázium és az ipolynyéki (Vinica, SK) Balassi Bálint Magyar Tannyelvű Alapiskola, a balassagyarmati Szent Imre Keresztény Általános Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola, a Szent-Györgyi Albert Gimnázium és Szakközépiskola és a Kiss Árpád Általános Iskola tanulói. A sok-sok érdeklődő látogató között voltak a Magyar Nemzeti Múzeum Palóc Múzeuma munkatársai; az ipolysági Honti Múzeum és Galéria munkatársai, valamint Baráti Köre; a balassagyarmati Zsidó Hitközség tagjai; a Kertész István Alapítvány kuratóriumának és Baráti Körének tagjai; a balassagyarmati Honismereti Kör tagjai; egyházközségek elöljárói és önkormányzati képviselők. |
||||
|
||||
Majdán Béla művelődéstörténész röviden
felvázolta a balassagyarmati zsidóság történetét, a zsidótemető kialakulását,
a zsidó temetkezési szokásokat, a sírkövek feliratainak és szimbólumainak
jelentését, felhívta a figyelmet jeles személyek síremlékeire: Deutsch Áron
Dávid (1812-1878) főrabbi; Weisz Sándor, a csehkiverés áldozata; Vértes Ervin, az első világháború
áldozata. További ismeretek a balassagyarmati zsidóságról itt
olvashatók. |
||||
DEUTSCH
ÁRON DÁVID |
WEISZ SÁNDOR |
VÉRTES ERVIN |
||
A Határmenti Projektek Háza és a Kertész István Alapítvány képzőművészeti pályázatot hirdetett Kereszt(y)ény és zsidó temetők címmel korhatár-, technikai megkötés- és határok nélkül. A Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskola képzőművészeti tanszakához beérkezett 35 alkotásból kiállítás nyílt november 9-én a Rózsavölgyi Galériában. |
||||
A KIÁLLÍTÁS MEGNYITÓJÁN RÉSZTVEVŐK EGY CSOPORTJA |
||||
Temetői
inspirációik alapján alkotásokat küldtek: IPOLYNYÉK (SK) - Balassi Bálint
Magyar Tannyelvű Alapiskola (4. o.): Baráth
Vivien • Hamerlik Enikő • Kukolik
Anna; IPOLYSÁG (SK) - Szondy György Gimnázium: Böjtös Viktória • Farkas Viktória • Híves
Natália; BALASSAGYARMAT - Gortva Sándorné • Kis Rigó
Mária • Varga Ágnes - Dózsa György Általános Iskola: Stvorecz Zoé (13 éves) - Kiss Árpád Általános Iskola (8. A): Nagy Edina • (8. B) Orgoványi Dominika - Rózsavölgyi Márk Alapfokú Művészeti Iskola: Vidomusz Ákos. - Balassi Bálint Gimnázium (7.
A): Horváth Lilla • Steinke Janka • Szabó László •
Széles Réka, (9. A): Steinke Cecília,
(9. B): Hamvas Sára
• Jánoska Beatrix • Sándor Réka, (10. B): Gömöry Eszter • Pintér Blanka • Tamaskin Lucia. - Szent Imre Keresztény Általános
Iskola, Gimnázium és Szakképző Iskola (6. o.): Hoffer Luca • Tolnai
Kinga, (9. a.): Horváth Dalma,
(10. o.): Zsiga Sára, (14 éves): Bogár Blanka. - Szent-Györgyi Albert
Gimnázium és Szakközépiskola: Csábi
Máté • Hrubecs Sándor; SZÜGY - Kiss Gergely - Madách Imre Általános Iskola (4. o.): Bakos Enikő • (7. o.): Barta Dorina • (9. o.): Streichovonetz
Fruzsina. |
||||
Különdíjas alkotás: Kiss Gergely - Szügyi
zsidótemető |
||||
A kiállítás megnyitón közreműködött Csábi István Madách-díjas előadóművész, aki Wass Albert és Dsida Jenő egy-egy versét adta elő. |
||||
Dsida Jenő Temetőben Köröttem csend - és temető. |
Én hajtott fővel ballagok, |
Utánam huhog a Jövő, 1924. augusztus 31. |
||
A kiállítást Csach Gábor művészettörténész nyitotta meg. Áttekintést adott a történelmi korok halálkultuszáról és értékelte a pályázatra beküldött alkotásokat. A zsűri döntése alapján az első három díj mellett kiadásra került három különdíj is. Minden pályázó kapott jutalmat. ELSŐ DÍJ: Farkas Viktória - MÁSODIK DÍJ: Hamvas Sára - HARMADIK DÍJ:
Bogár Blanka - KÜLÖNDÍJ: Horváth Dalma • Varga Ágnes • Kiss Gergely |
||||
Első díjas alkotás: Farkas Viktória - Ipolysági
zsidótemető (Ipolyság, Szondy György Gimnázium) Második díjas alkotás: Hamvas Sára (Balassagyarmat, Balassi Bálint Gimnázium) Harmadik díjas alkotás: Bogár Blanka (Balassagyarmat, Szent-Györgyi Albert Gimnázium és
Szakközépiskola) |
||||
|
||||
|
|
|
||
|
|
|||
A képzőművészeti pályázat
díjait Csach Gábor művészettörténész,
alpolgármester; Bauer József, a
balassagyarmati Zsidó Hitközség elnöke; Huszárik
Ildikó, az evangélikus egyházközség elnöke; Molnárné Tóth Erzsébet református lelkész és Horthy István, a római katolikus egyházközség elnöke adták át. |
||||
MAJDÁN BÉLA, CSÁBI ISTVÁN, CSACH GÁBOR, HORTHY ISTVÁN, MOLNÁRNÉ TÓTH ERZSÉBET, HUSZÁRIK
ILDIKÓ, BAUER JÓZSEF |
||||
VI. Pál pápa ötven éve,
1965. október 28-án bocsátotta ki a II. vatikáni zsinat Nostra aetate
kezdetű nyilatkozatát, mely új alapokra helyezte a katolikus egyház és a más
vallásúak viszonyát. Első alkalommal mondták ki, hogy az egyház "nem
utasít el semmit, ami igaz és szent" más vallási tradíciókban. A
történelmi nyilatkozat elítélte az antiszemitizmust és párbeszédre
szólított fel. |
||
Kereszt(y)ények - Zsidók - Magyarok címmel nyilvános
beszélgetésre hívta az érdeklődőket a Kertész István Alapítvány a Művészeti
Iskola koncerttermébe november 9-én. Beszélgető partnerek voltak: Dr. Beer Miklós, a Váci Egyházmegye püspöke; Dr. Heisler András, a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége elnöke, a Zsidó Világkongresszus alelnöke (Budapest); Bartha István, balassagyarmati evangélikus lelkész, filozófus; valamint Hrubík Béla, a legnagyobb határon túli magyar község, Ipolynyék (Vinica SK) polgármestere, felvidéki magyar író, költő. |
||
MAJDÁN BÉLA, DR. BEER MIKLÓS, DR. HEISLER ANDRÁS,
BARTHA ISTVÁN, HRUBÍK BÉLA |
||
A beszélgetést Majdán Béla moderálta. Első kérdését Dr. Beer Miklós püspök úrhoz címezte: mit jelent ma kereszténynek lenni? Dr. Heisler András, a MAZSIHISZ elnöke szerint hogyan értelmezhető 2015-ben a zsidóság, amikor a zsidótörvényekkel ellentétesen nő is lehet rabbi, szólt a következő kérdés. Bartha István evangélikus lelkész a protestánsok mai helyzetével kapcsolatos gondolatait osztotta meg. Nehéz kérdés volt az utolsó is, mit jelent felvidéki magyarnak lenni napjainkban? Hrubík Béla megrendítő tanúságtétele mellett hatásos választ adott versével is, melyet Csábi István tolmácsolt. |
||
Hrubík Béla: Egy mondat a hazáról - Illyés Gyula emlékére |
||
Hol haza van ott haza van, nemcsak a csonka darabban ittragadt riadt magadban, nemcsak a konok némasággal őrzött szavakban, nemcsak a dadogásban elhullott betűk zavarában, ott haza van a képben, a tisztaszobák mélyén megálmodott, soha meg nem élt létben, a család melegében, hol mosolygós gyermekek a szavakat, mint igazgyöngyöt fűzik mondatokba, s a mesét simításból szövik lágykezű édesanyák, hol haza van, a hitet nem marokra mérik, s a mező pirosló pipacs lángjától fénylik, ott haza van nemcsak a folyóparton, hol a füzek itt is, ott is otthon vannak, köntöst a Holdnak vérhúrból varrnak, |
s a távolból szélhozta harang hangja neked is szól, mert hol haza van, a folyó nem határ, s a sorompók, mint kevély gémeskutak karjai merednek az égre, nézve, rostálják-e már a mennybolt szitáján megrekedt időt, az Isten tenyerén megkövülten ülő virrasztó csillagok, hol haza van, ott haza van, nemcsak a szélorgona húrján megrezzent hangok búján, nemcsak a sorban lélekben megtiport lábnyomod hagyta porban, nemcsak a sárban házat gyűjtő fecskepár hűséges dalában, hol haza van, nem szólnak rád az utcán, mert másképpen élsz, beszélsz, s mire partján pihennél, már nem a tiéd, hol haza van, gerinc nem roppan galambcsonttá aszottan, s a feltépett sebeket mint ez a mű, |
kopár domboldalként tavasszal összenövi a fű, hiába bújnál, a haza el nem hagy, mert a haza Te magad vagy, ha fáj, te óvod, te félted, neked hal meg, s ha feltámad, neked éled, a múltat szemed tükréből nézed, ha megidézed a régi ezüstnyárfa máglyáját, s tudod, hogy pipacs gyújtotta a lángját, s látod a búzavirág-tenger partját aranyló kalászhullámok dagasztják, hol haza van, nem félsz, az elmúlás sem rettent, ha bűnös vagy, feloldoz, ha vétkeztél, felment, némán ülsz a megtűrt fellegek hátán, tűnődve sorsod délibábján, nyugalmat áraszt a lelked, ha elszáll, mert a haza majd ott áll, eleve sírodnál, ő mondja meg, ki voltál, porod is neki szolgál. |
forrás: Hrubík Béla: Jövendölés. MÉRY RATIO, Somorja, 2004. p. 42-46. A szerző engedélyével. |
||
Az est folyamán közreműködött Nógrádi Gergely zsidó kántor, a 2015. évi londoni zsidó és keresztény kántorok világversenyének győztese, operaénekes és Teszter Nelli zongoraművész. A zongoraművésznő előadásában elhangzott egy Liszt Ferenc-mű, a kántor úr az Exodus című zsidó éneket és Bradányi Ivánnak a magyar szülőföldhöz írt dalát adta elő nagy sikerrel. |
||
TESZTER NELLI és NÓGRÁDI GERGELY |
||
A program folytatásaként
november 15-én Balassagyarmatra érkezik a Szentendrei Izraeli Baráti
Társaság, amely megtekinti a zsidó temetőt és a kiállítótermet. Másnap az ipolynyéki Balassi Bálint Magyar Tannyelvű Alapiskola
meghívására Majdán Béla művelődéstörténész kétórás
előadást tart az iskola tanulói része a zsidó nép történetéről és a zsidó
vallás fő ismérveiről. A programokat a Nemzeti Együttműködési Alap támogatja. |
||
|
||
Összeállította: Nagy
Angela 2015. november |