Mi az, ami összeköt, kultúra vagy a hidak?

 

Dilemmák az Ipoly Eurórégió közgyűlésén, Ipolynyéken.

 

 

2014. február 17.

 

 

1999-ben az ipolysági városházán Juhász Péter Balassagyarmat és Zsolnay Ernő Ipolyság polgármestere a két alapítószervezet nevében aláírta az Ipel'-Ipoly Eurorégió alapdokumentumait, ezzel létrejött az önkormányzatok, vállalkozások és civil szervezetek alapította első, az Európai Unió által is elfogadható, támogatható magyar-szlovák régiós szervezet.

 

Azóta sok víz lefolyt, nemcsak a Dunán, hanem az Ipolyon is.

 

Az Ipoly Eurorégió, a határon átnyúló együttműködés egyesülete, az alapítás óta eltelt másfél évtizedben számtalan közös eseményt szervezett a kultúra, a természeti értékek megőrzése, történelmi események és jeles személyiségek, különböző művészeti ágak bemutatása témáiban, de tartottak konferenciákat, lobbiztak vasútért, hidakért, könyveket, kiadványokat adtak ki, tanulmányi,- és emléknapokat tartottak.

 

Bár Németh Péter Mikola, az egyesület megalapításának kezdeményezője, motorja, hivatalosan pedig titkára, bevezetőjében joggal hivatkozott a kultúra primátusára, hogy valójában ez, ami a határ két oldalát összekapcsolja, a legnagyobb érdeklődést mégis a két ország közötti fizikai összeköttetés ill. annak hiánya váltotta ki a jelenlévőkből, vagyis az Ipoly hidak és a közlekedési infrastruktúra helyzete.

 

Az érintett polgármesterek tájékoztatása szerint, immár nincs remény az Ipoly alsó folyásánál az Ipolydamásd-Helemba közötti híd megépítésére, bár a tervek elkészültek és az EU forrás is rendelkezésre állt, Nyitra megye önkormányzata a szükséges engedélyeket nem adta ki. A helyzetet komplikálja, hogy a szlovák oldalon megyei hatáskör az engedélyek kiadása, magyar oldalon ez állami feladat.

 

(bár a két ország miniszterelnöke új határátkelők megnyitásáról állapodott meg 2012 októberében Pilisszentkereszten, a laikusban felvetődik, vagy a megyei elnöknek van erősebb szava, mint a saját miniszterelnökének, vagy utóbbi az, aki saját ígéretét nem engedi betartatni, vagy éppen kakukktojással állunk szemben - szerk.)

 

Medvácz Lajos, Balassagyarmat polgármestere, az Ipoly Eurórégió elnöke és a szervezet tagjai úgy határoztak, hogy egy közös petícióval fordulnak a két ország miniszterelnökéhez, tegyenek meg mindent az észak-déli korridor, az M2 közforgalmi út ill. a Budapest-Varsó új vasúti pályaszakasz megépítése érdekében.

 

(Belgrád-Budapest közötti vasúti korszerűsítés újra napirendre hozta a Budapest-Varsó közötti vasúti folyosó kérdését - szerk.)

 

Azt, hogy az Ipoly partjai között mégis lesz híd, a hogyan-t, Németh Péter Mikola és társai  korábban már egy performance keretében bemutatták, a két part között egy selyemzsinórt húztak ki.

Az Eurórégió szervezői, ahogy 2013-ban, így idén március 1-én is megtartják a fenti településeken a farsangi maskarázást és alakoskodást, felelevenítve a régi néphagyományt, immár a határon átnyúló kulturális kapcsolatok építésének keretében. (remélhetőleg az érintett politikusok nem veszik célzásként)

Ha híd nem is készült az Ipoly alsó folyásánál, de 2013-ban egy remek könyv igen, Börzsöny anyánk, Ipoly apánk c. kötetét a szerző Dr. Koczó József vámosmikolai helytörténész mutatta be.

Börzsöny és Ipoly földrajzával, élővilágával, közlekedésével, gazdaságával, jelenével és múltjával kapcsolatban számtalan információ megtalálható a 420 oldalas könyvben.

 

2014. február

Összeállította, fotók: Nagy László