Mi az, ami összeköt, kultúra vagy
a hidak? Dilemmák az Ipoly Eurórégió
közgyűlésén, Ipolynyéken. 2014. február 17. 1999-ben
az ipolysági városházán Juhász Péter
Balassagyarmat és Zsolnay Ernő
Ipolyság polgármestere a két alapítószervezet nevében aláírta az Ipel'-Ipoly
Eurorégió alapdokumentumait, ezzel létrejött az önkormányzatok, vállalkozások
és civil szervezetek alapította első, az Európai Unió által is elfogadható,
támogatható magyar-szlovák régiós szervezet. Azóta sok
víz lefolyt, nemcsak a Dunán, hanem az Ipolyon is. Az Ipoly
Eurorégió, a határon átnyúló együttműködés egyesülete, az alapítás óta eltelt
másfél évtizedben számtalan közös eseményt szervezett a kultúra, a természeti
értékek megőrzése, történelmi események és jeles személyiségek, különböző művészeti
ágak bemutatása témáiban, de tartottak konferenciákat, lobbiztak vasútért,
hidakért, könyveket, kiadványokat adtak ki, tanulmányi,- és emléknapokat
tartottak. Bár Németh Péter Mikola, az egyesület
megalapításának kezdeményezője, motorja, hivatalosan pedig titkára,
bevezetőjében joggal hivatkozott a kultúra primátusára, hogy valójában ez,
ami a határ két oldalát összekapcsolja, a legnagyobb érdeklődést mégis a két
ország közötti fizikai összeköttetés ill. annak hiánya váltotta ki a jelenlévőkből,
vagyis az Ipoly hidak és a közlekedési infrastruktúra helyzete. Az
érintett polgármesterek tájékoztatása szerint, immár nincs remény az Ipoly
alsó folyásánál az Ipolydamásd-Helemba közötti híd megépítésére, bár a tervek
elkészültek és az EU forrás is rendelkezésre állt, Nyitra megye önkormányzata
a szükséges engedélyeket nem adta ki. A helyzetet komplikálja, hogy a szlovák
oldalon megyei hatáskör az engedélyek kiadása, magyar oldalon ez állami
feladat. (bár a két ország miniszterelnöke új határátkelők
megnyitásáról állapodott meg 2012 októberében
Pilisszentkereszten, a laikusban felvetődik, vagy a megyei elnöknek van
erősebb szava, mint a saját miniszterelnökének, vagy utóbbi az, aki saját
ígéretét nem engedi betartatni, vagy éppen kakukktojással állunk szemben -
szerk.) Medvácz Lajos, Balassagyarmat polgármestere, az Ipoly Eurórégió elnöke
és a szervezet tagjai úgy határoztak, hogy egy közös petícióval fordulnak a
két ország miniszterelnökéhez, tegyenek meg mindent az észak-déli korridor,
az M2 közforgalmi út ill. a Budapest-Varsó új vasúti pályaszakasz megépítése
érdekében. (Belgrád-Budapest közötti vasúti
korszerűsítés újra napirendre hozta a Budapest-Varsó közötti vasúti folyosó
kérdését - szerk.) Azt,
hogy az Ipoly partjai között mégis lesz híd, a hogyan-t, Németh Péter
Mikola és társai korábban már egy
performance keretében bemutatták, a két part között egy selyemzsinórt húztak
ki. Az
Eurórégió szervezői, ahogy 2013-ban, így idén március 1-én is megtartják a
fenti településeken a farsangi maskarázást és alakoskodást, felelevenítve a
régi néphagyományt, immár a határon átnyúló kulturális kapcsolatok építésének
keretében. (remélhetőleg az érintett politikusok nem veszik célzásként) Ha
híd nem is készült az Ipoly alsó folyásánál, de 2013-ban egy remek könyv
igen, Börzsöny anyánk, Ipoly apánk c.
kötetét a szerző Dr. Koczó József
vámosmikolai helytörténész mutatta be. Börzsöny
és Ipoly földrajzával, élővilágával, közlekedésével, gazdaságával, jelenével
és múltjával kapcsolatban számtalan információ megtalálható a 420 oldalas
könyvben. 2014. február Összeállította, fotók: Nagy László |