If váránál a
tenger… Majoros István történész
vallomásai prózában és versben Kevésbé
megszokott, hogy egy professzor, egyetemi tanár, fiatalságáról, életútjáról,
magánéletéről, sőt, betegségeiről is szóló könyvet tesz közzé, vallomásokat, prózában és versben. Pedig
ezt történt Prof. Dr. Majoros István történésszel, az MTA doktorával, az ELTE
prof. emeritusával, aki immár nyugállományba vonulása után a személyes
kitárulkozást választva, egykori franciaországi tanulmányútjainak emlékeit
felhasználva, egy rendkívül érdekes, bevallottan „hangulati önvallomást” tett
közzé az If váránál a tenger c.
könyvében. A
sorrend helyes, hiszen előbb érkeztek a „kötelezők”, Majoros István szakmai
kiadványai, aligha maradt valamiben is adós, hiszen számos kötete bizonyíték
erre, de talán ide sorolható még a Palócok
földjén c. könyve is, amelyről itt íródott könyvajánló
honlapunkra.
* A világ csak hangulat…Ezt az elillanó,
szinte felfoghatatlan valamit kerestem és keresem földi kalandjaimban – írja a szerző
a könyv fülszövegében és szinte megadja, mit keressünk, vagy éppen ne
keressünk könyvében. Vallomásaiban
nincs befejezés-tárgyalás-befejezés, következetes idő- és eseménysorrend sem.
Az emlékek, vagy éppen egy-egy hosszabb-rövidebb történelmi eszmefuttatás
spontán, lazán kapcsolódva jelennek meg a könyv oldalain, egyfajta
impresszióként, szinte egymásba „karolva”. Az
események, élmények fő vonulata azért mégis adott, Majoros franciaországi
tanulmányútjai, az 1974-es marseille-i útjától, Párizson át, 1996-ig. A
„francia kapcsolat” nem volt véletlenül, hiszen fő szakterülete a francia
diplomáciatörténet, a francia-orosz kapcsolatok, a gallok szerepe a keleti
kérdésben, tehát ezek tanulmányozásához a kinti levéltárak, könyvtárak
nélkülözhetetlenek voltak. Igy
jutott el a szerző mindjárt Marseille-be, a Földközi tenger partjára, ahonnan
egy pillantás If vára, Monte Cristo raboskodásának színhelye. Ennek
felkeresése, felderítése biztos célnak és lehetőségnek tűnt akkor, de immár
örök álom maradt Majoros számára, sohasem szállt hajóra, hogy a rövid utat
megtegye. A pontos válasszal, a miérttel, talán saját magának is adós maradt. Ha
hangulat, akkor érzelmek, erősek, tartósak, vagy éppen gyorsan elmúlók. E
téren Majorost elkísérik a nők, a velük kapcsolatos emlékek
vissza-visszatérnek hol itt, hol ott a könyv lapjain. A kötet is az első
szerelemmel kezdődik, ennek köszönhetők az első verskezdeményei. „Magamnak és Istennek írtam, ahogyan
Németh László élete alkonyán.” – bár a kezdő költő gondolatai nem nyerték
el irodalomtanárának tetszését, de ezt legkevésbé sem vette rossz néven. Majd
az első házassággal folytatódik, amelyről önkritikusan bevallja,
meggondolatlan és elsietett volt, de aligha csak a férfi oldaláról, hiszen az
ifjú feleség gyorsan beleszeretett egy libanoni orvostanhallgatóba. Az élet
gyakorta ilyen szappanoperai, a kitárulkozás amennyire őszinte, annyira
meglepő is. Kellemesebb
emlékként jelenik meg Dominique a könyv lapjain, a marseille-i, majd több más
útjának kisérő múzsája, aki igazi francia jelenség volt, magával ragadó, de
„csak” jó barátként maradtak meg egymásnak, ameddig az időmúlás el nem hozta
a véglegesnek mondható eltávolodást, elszakadást. Dominique
és családja szinte bevezető volt a franciák ismeretlen világába, vallja a
szerző, amely egyeseknek nyitott, másoknak zárt és kiismerhetetlen,
leereszkedő, vagy éppen fensőbbséget hirdető, az egyéntől függően. A
tartósan erős, őszinte és máig tartó köteléket, a második feleség, a
balassagyarmati származású Zsuzsa jelentette István számára, aki
jóban-rosszban, betegségeiben is feleség, tudott és akart is maradni.
Őszintén vall arról is a szerző, hogy saját gyermekkel nem ajándékozta meg a
sors, de felesége két lánygyermekével kölcsönösen bizalmi kapcsolat alakult
ki. A
személyes, néhol túl bizalmas leírásokat jól ellenpontozzák a francia
benyomások és a gyermekkorra, családra, iskolaévekre, Hontra, Dejtárra,
Balassagyarmatra vonatkozó emlékképek, amelyek, ha nosztalgikusok is, de precíz
megfigyeléseken alapulnak. Ami
a francia emlékeket illeti, jelen sorok írójának az emlékképek szinte
tükörképben láthatók, sok-sok várost, tájat, utcát, épületet magam is
felismertem a leírásokból, egyrészt egy féléves francia ösztöndíj, másrészt
éppen a magyar-francia személyi kapcsolati hálóm szövögetése okán. Nos,
a francia tájból, régiókból leginkább Dél-Franciaország, Provence vidéke áll
a szerző szívéhez, érzelmeihez a legközelebb, ezek hangulata fogta őt meg a
legjobban. A természet-táj-történelem-művészet összekapcsolásával a szerző
élvezetes leírásokkal jutalmazza az olvasót. Ezzel szemben Párizsban, a
világvárosban alapvetően a kultúra tobzódása vonzotta, és természetesen a
jelentős középületek, történelmi emlékek tárháza, de az utcák egyhangúsága,
vagy éppen a harmadik világból érkező bevándorlók tömegei elriasztják vagy
éppen tovább gondolkodásra késztetik. Nem is maradtak el a történelmi
gondolatok ennek kapcsán: a franciák gyarmattartó szerepéről, az
asszimilációról és társairól. Az
utazás, a világ felfedezése további eszmefuttatásokra késztették a szerzőt,
ahogy saját maga élvezte, éppúgy ajánlja is a fiatalságnak ezt a lehetőséget,
természetesen nem a végleges távozással. Bevallja, sem disszidálás, sem
külföldön való letelepedés nem foglalkoztatta, mondhatnánk, talán a gyökerek
túl mélyre fúródtak a honti, nógrádi földbe. Les voyages forment la jeunesse – az utazások
alakítják az ifjúságot, idézi a francia közmondást, majd ehhez kapcsolja
Széchenyi és Kossuth ezirányú tetteit és elképzeléseit. A
szülőfölddel, Honttal, az 1950-60-70-es évekkel kapcsolatos emlékek, a
családi minták rendszeresen visszatérnek a könyvben, hullámokban, mint a
tenger maga. Ezek a minták nem mindig rózsaszínűek,
és vidámak, hiszen a dejtári születésű Mamát 40-es éveiben elragadja a halál,
talán azért is, mert örökös viaskodásban állt anyósával, az Apa az ország
különböző pontjain építőipari munkásként kereste a kenyerét, a hétvégi
hazajárók sorsában osztozva. Talányos,
hogyan lett a kétkezi munkához, földműveléshez, állattartáshoz szokott családban
Majoros István első generációs, ráadásul magas szintre jutott értelmiségi. Egy
rossz szó sem olvasható tőle erről a világról, sőt, a kisgyerek-kisdiák
Majoros István igyekezett a jó példákat megőrizni a felmenőktől, az állandó és
kitartó munkát, a szorgalmat, mások tiszteletét, ha kell, a szegénység
elfogadását, a beosztást. A falusi közösségi élet emlékei élesen megmaradtak
érzelemvilágában, a hosszú téli esték, a tollfosztások alatti beszélgetések.
A közös időtöltés aligha történhetett másként szülőfalujában, ahogyan sok más
nógrádi faluban sem, hiszen az elektromos hálózat kiépítése Honton például
csak 1955-re fejeződött be. A
pedagógusok szerepére, fontosságára élete jó példával szolgálhat, kiváló
tanárai voltak már az általános iskolában is, akik mellett gyorsan a
történelem vonzásába került. Ha már
tanárokról van szó, kitér a gimnáziumi, balassagyarmati éveire is, amit
1964-ben kezdett bejáró diákként. Külön kiemeli tanárait, a Szabó házaspárt,
Kovács Ferencet, Kofét. Szabó Károly tovább csiszolta történelmi ismereteit, a
tanítvány követte tanárát a verselésben is. Gyarmaton a kultúra, a harmónia,
a hangulatok vonzották, úgy, mint Szabó Lőrincet is, aki arról írt: „Balassagyarmat tíz vagy húsz apró tényt
jelent számomra, és egy óriási hangulatot.” Az
emlékeket a bejáró diák utazási emlékei is növelték, ebből így faragott
verset: Szalad a fény a síneken S el-elnézem a vonatról, Hogyan suhan mint az életem, Ebből az árnyékvilágból Ponttá olvad a paralel Valahol ott nagyon távol Így válik múlttá a jelen S a jövőmet alig látom (…) Ami
Majoros István szakmai életútját illeti, ebben is tartogatott egy-egy
meglepetést, ezekről is őszintén vallott könyvében. Például arról, hogy
mielőtt 1982-ben Pécsett megkezdte volna egyetemi munkáját, kipróbálta magát
újságíróként és rádióriporterként is.1978-1979 között a Tolna Megyei
Népújságnál dolgozott, bár már akkor is tudatában volt annak, ezt a munkát
nem neki találták ki. Majd ezt követően 4 évig rádióriporter volt a Magyar
Rádió Pécsi Stúdiójában, úgy, hogy alapvetően viszolygott a mikrofontól. Ezt
a két kitérőt azzal indokolta, ki akarta próbálni magát és valóban, az önmaga
elé állított próbák sosem álltak messze Majoros Istvántól. Nincs
mód itt az egyetemi tanári, oktatói, kutatói életút, a megszerzett különböző
címek részletes ismertetésére, de mindenképpen elismerésre méltó a publikációk,
könyvek, szakmai munkák hosszú listája. E
téren tehát István révbe ért, sőt a jelképes kikötőben sok jogos „hurrá”
fogadhatta, de mindezt beárnyékolta, és nyugdíjba vonulását követő időszakot
alapvetően megkeseríti két súlyos betegsége. Ezekről a számára váratlan, kései
bajokról részletesen ír könyvében, szinte kitárulkozva, kibeszélve a műtétek,
kezelések tortúráit. Volt, hogy az orvosok már lemondtak róla, de semmi
kétség, Istvánt az egész életútján végigkísérő akaraterő, a „nem feladni”
elve most is győzedelmeskedni fog. Ehhez
támogatást önmagán túl, a családjában talált, az élet harmóniájának
megtalálásához pedig egyre inkább az Istenhez fordul. Hogyan
is írja könyvének végén? A hangulatok
hosszú távon kiegyensúlyozzák egymást és megteremtik életünk harmóniáját.
Innen már csak egy lépés az Istenhez vezető út. * 2017-ben,
az Underground Kft. támogatásában, magánkiadásában jelent meg a 334 oldalas
könyv, amely az internetes forgalomban még hozzáférhető. 2023. április összeállította: Nagy László |