Ahogyan én láttam...
XXXV. Madách Imre
Irodalmi és Színjátszó Napok egyik előadását
Merczel Péter egykori plakátterve az ISZN-re
2016. február 26-27-28-án rendezte meg Balassagyarmat Város Önkormányzata
a XXXV. Madách Imre Irodalmi és Színjátszó Napok Fesztiválját a Mikszáth
Kálmán Művelődési Központban.
A legígéretesebb
fiatal társulat, a Hands Up
Nauru!
A párizsi Théâtre de l’Oeuvre-ben
1896-ban botrányba fulladt az Übü király
premierje, a diákbohózatok sorozatából lett az abszurd színház 19. századi
előfutára, a nonszensz, a mítosz és az infantilis bohóckodás vegyüléke.
Félelmetes párhuzam, de a balassagyarmati előadás is majdnem botrányba
fulladt, mert a vásári humorú, pimasz krónika az emberi természet
szélsőségeiről még a posztmodern jól edzett nézőjében is zárlatot okozott. A
darab végén ui., amikor már mindent vécépapír borított, még a nézőteret is,
az első sorból felállt egy fiatalember és bekiabálta taps helyett, hogy
"Hogy lehet ekkora szarra ennyi WC papírt
elhasználni?"
Nos, ezzel
elérte legfőbb célját az előadás: katarzis, polgárpukkasztás, az elrajzolt
karikatúrák, a marionett-szerű mozgás szinte a klasszikussal mérhető reveláló
erejű előadást eredményezett.
A mindössze
harmincnégy évet élt szerző - a francia Alfred Jarry (1873-1907) - az avantgárd Párizs hosszú hajú,
éjszakánként a járókelőkre, békákra és pókokra lövöldöző, többes szám első
személyben beszélő, extravagáns figurája még nem ismerhette az avantgarde invencióin edzett toleráns közönséget. De a
fiatalok, akik a szereplői, rendezője és munkatársai voltak ennek a mostani
előadásnak színpadra rakták Macbeth parafrázisát, a zsarnokságok
szintézisét, az önző, kegyetlen diktátorok toposzát, és bizony a Weöres
Sándor által fordított Agytalanítás Nótáját.
S megint
egy párhuzam:
A Weöres
Sándor Gimnázium volt diákjai, volt színjátszó körösei:
Übü papa: Töreki Dávid az Eszterházy Károly Főiskola média és kommunikáció szakos
hallgatója, igazi gumiarcú színészzseni,
Übü mama: Darai Márk, az ELTE szabad
bölcsészet és filmművészet szakos diákja, fantasztikus auditív adottságokkal,
orgánummal,
Vecsey
Orsolya: Pázmány Péter Katolikus Egyetem multikulturális
tanszékének diákja,
Opra
Júlia: anyaotthonbeli szakápoló,
Owaimer Adrian, a rendező, aki Nemes Nagy Ágnes színi
tanodájának színész 2-es képzésében részt vevő diák
sikerrel távol tartották
magukat és a darabot attól, hogy az aktuálpolitikai
vonások váljanak hangsúlyossá, s ne asszociálódjon a fennálló rendszerre.
A darab
magyarországi bemutatóiban általában az
tapasztalható, hogy a mű egyre nehezebben szólal meg, a rendezők egyre inkább
arra törekszenek, hogy visszahozzanak valamit a darab ősbemutatójának polgárpukkasztásából,
s ezért a furcsábbnál furcsább és vadabb ötleteket hajszolják. Holott
alighanem igaza van a francia avantgárd kiemelkedő költőjének, Paul Valery-nek, amikor azt
írta: "Ez a mű csak olyan mértékben él, amilyen mértékben képes más
lenni, mint amilyennek Jarry megalkotta."
Erre
azonban csak kevesen vállalkoznak, például ez a színtársulat. Deklarált
szándékuk volt, klasszikusként a darabhoz nyúlni, de jól gazdálkodni az
eszközökkel, kellékekkel, díszletekkel, jelmezekkel, dikcióval, akcióval, gegekkel. Előadásukban pl.
elmarad a tömeg szerepeltetése és Übü papa és Übü mama válik csaknem egyedüli szereplővé, mindössze
négyen játszottak el minden szerepet, az összes tömegjelenetet.
A darab
értelmezését tovább tágította a teret hátulról lehatároló fal, ami a
lezártság, a "falépítés", a "kerítés" jelentésmezőjét is
becsempészte az interpretációba. A lónyerítéstől a szellentéseken át a harci
zajokig a hangeffekteket a színészek, a
pillanatonként más-más szerepbe bújó szereplők együttesen produkálták.
Az előadás
olyan, mint egy téren és időn kívül helyezett, vonatkozási pont nélküli
frontális osztálymunka - hiszen eredetileg is egy diákcsínyekből szublimált
rémbohózat, egyszerre félelmetes és nevetséges - azaz "klasszikus
groteszk".
A színpadi
tér mellett a színpadidő is megfoghatatlan, időtlen, szédületes tempójú
ötletzuhatag. Nem tudjuk mennyi idő múlva érkezik az
orosz hadsereg, ki kinek adott utasítást. A kellékek, a WC csésze, mint
királyi trón, amin hol trónol Übü papa, hol esznek
belőle a vendégekkel, a WC papír gurigák pedig, hol ivópohárként, hol
szivarként, hol lőszerként funkcionálnak. A gazdaságos gegek
nem oltják ki egymást, az orosz cár és a lengyel király akcentusa önjáróvá
válik és sodor bennünket Übü despotizmusának
stupiditásába.
Lehetetlen,
hogy a végén ne szoruljon ökölbe a kéz, ne szivárogjon át rajtunk a
klasszikus avantgarde szelleme
és ne szikrázzon össze tudatunkban a kor mocska, szennye, immoralitása a
bolondot játszó, de a forgószélben is egy helyben álló emberrel.
2016. február
Írta: Korda Edit - az ISZN egyik látogatója)
***
A VERSENY TOVÁBBI DÍJAI:
Balassagyarmat Város Önkormányzatának a legjobb előadásért járó 120.000 forintos fődíját, a KB35 társulat SUHA című
produkciója nyerte.
Balassagyarmat Város Önkormányzatának 100.000
forintos különdíját Formanek Csaba,
kiváló szerzői- rendezői- színészi alkotómunkájával érdemelte ki.
Balassagyarmat Város Önkormányzatának 80.000
forintos különdíját a RÉV Színházi és Nevelési Társulat, Irina című
előadása kapta a kiváló rendezői- színészi munkáért.
A Delta-Tech Mérnöki Iroda Kft. 40.000 forintos színészi különdíját a MÓKA Színjátszó
Csoport Bányavirág című előadásában Iván megformálásáért Varga István
kapta.
A XXXV. ISZN Arany Maszk díját és a Dr. Czudar
Sándor által felajánlott 40.000 forintos különdíjat Haragonics Zalán kapta az Ederlezi című produkcióban nyújtott előadói
teljesítményért.
A zsűri döntése alapján a Dr. Czimbalmos István
által felajánlott 40.000 forintos különdíjat Maczák Ibolya nyerte el az Ederlezi című előadás rendezői és dramaturgiai
munkájáért.
Jagyutt Péter felajánlott 40.000 forintos különdíját kapta a HANDS UP NAURU!,
mint a legígéretesebb fiatal társulat.
A Nógrád Megyei Önkormányzat Közgyűlésének 30.000
forintos különdíját a Tinnyei Amatőr
Társulat Liliom című előadásának címszerepét játszó Monostori Ferenc
kapta.
A Magyar Szín-Játékos Szövetség minősítései:
ARANY
KB35: SUHA
Kvazár eseményTér:
Factura Lamiaceae
RÉV Színházi és Nevelési Társulat: Irina
EZÜST
HANDS UP NAURU: Übü
Tinnyei Amatőr Társulat -
Molnár Ferenc: Liliom
KafkaBeat Kocsmaszínház: Daru
én vagyok
BRONZ
Wataridori Színkör: Az erdei
kalamajka
A zsűri tagjai voltak:
Ascher Tamás, Regős János, Tóth Zsuzsanna
|