Ahogyan én láttam...

XXXV. Madách Imre Irodalmi és Színjátszó Napok egyik előadását

 

Merczel Péter egykori plakátterve az ISZN-re

 

2016. február 26-27-28-án rendezte meg Balassagyarmat Város Önkormányzata a XXXV. Madách Imre Irodalmi és Színjátszó Napok Fesztiválját a Mikszáth Kálmán Művelődési Központban.

 

A legígéretesebb fiatal társulat, a Hands Up Nauru!

 

A párizsi Théâtre de l’Oeuvre-ben 1896-ban botrányba fulladt az Übü király premierje, a diákbohózatok sorozatából lett az abszurd színház 19. századi előfutára, a nonszensz, a mítosz és az infantilis bohóckodás vegyüléke. Félelmetes párhuzam, de a balassagyarmati előadás is majdnem botrányba fulladt, mert a vásári humorú, pimasz krónika az emberi természet szélsőségeiről még a posztmodern jól edzett nézőjében is zárlatot okozott. A darab végén ui., amikor már mindent vécépapír borított, még a nézőteret is, az első sorból felállt egy fiatalember és bekiabálta taps helyett, hogy "Hogy lehet ekkora szarra ennyi WC papírt elhasználni?"

Nos, ezzel elérte legfőbb célját az előadás: katarzis, polgárpukkasztás, az elrajzolt karikatúrák, a marionett-szerű mozgás szinte a klasszikussal mérhető reveláló erejű előadást eredményezett.

A mindössze harmincnégy évet élt szerző - a francia Alfred Jarry (1873-1907) - az avantgárd Párizs hosszú hajú, éjszakánként a járókelőkre, békákra és pókokra lövöldöző, többes szám első személyben beszélő, extravagáns figurája még nem ismerhette az avantgarde invencióin edzett toleráns közönséget. De a fiatalok, akik a szereplői, rendezője és munkatársai voltak ennek a mostani előadásnak színpadra rakták Macbeth parafrázisát, a zsarnokságok szintézisét, az önző, kegyetlen diktátorok toposzát, és bizony a Weöres Sándor által fordított Agytalanítás Nótáját.

S megint egy párhuzam:

A Weöres Sándor Gimnázium volt diákjai, volt színjátszó körösei:

Übü papa: Töreki Dávid az Eszterházy Károly Főiskola média és kommunikáció szakos hallgatója, igazi gumiarcú színészzseni,

Übü mama: Darai Márk, az ELTE szabad bölcsészet és filmművészet szakos diákja, fantasztikus auditív adottságokkal, orgánummal,

Vecsey Orsolya: Pázmány Péter Katolikus Egyetem multikulturális tanszékének diákja,

Opra Júlia: anyaotthonbeli szakápoló,

Owaimer Adrian, a rendező, aki Nemes Nagy Ágnes színi tanodájának színész 2-es képzésében részt vevő diák

sikerrel távol tartották magukat és a darabot attól, hogy az aktuálpolitikai vonások váljanak hangsúlyossá, s ne asszociálódjon a fennálló rendszerre.

A darab magyarországi bemutatóiban általában az tapasztalható, hogy a mű egyre nehezebben szólal meg, a rendezők egyre inkább arra törekszenek, hogy visszahozzanak valamit a darab ősbemutatójának polgárpukkasztásából, s ezért a furcsábbnál furcsább és vadabb ötleteket hajszolják. Holott alighanem igaza van a francia avantgárd kiemelkedő költőjének, Paul Valery-nek, amikor azt írta: "Ez a mű csak olyan mértékben él, amilyen mértékben képes más lenni, mint amilyennek Jarry megalkotta."

Erre azonban csak kevesen vállalkoznak, például ez a színtársulat. Deklarált szándékuk volt, klasszikusként a darabhoz nyúlni, de jól gazdálkodni az eszközökkel, kellékekkel, díszletekkel, jelmezekkel, dikcióval, akcióval, gegekkel. Előadásukban pl. elmarad a tömeg szerepeltetése és Übü papa és Übü mama válik csaknem egyedüli szereplővé, mindössze négyen játszottak el minden szerepet, az összes tömegjelenetet.

A darab értelmezését tovább tágította a teret hátulról lehatároló fal, ami a lezártság, a "falépítés", a "kerítés" jelentésmezőjét is becsempészte az interpretációba. A lónyerítéstől a szellentéseken át a harci zajokig a hangeffekteket a színészek, a pillanatonként más-más szerepbe bújó szereplők együttesen produkálták.

Az előadás olyan, mint egy téren és időn kívül helyezett, vonatkozási pont nélküli frontális osztálymunka - hiszen eredetileg is egy diákcsínyekből szublimált rémbohózat, egyszerre félelmetes és nevetséges - azaz "klasszikus groteszk".

A színpadi tér mellett a színpadidő is megfoghatatlan, időtlen, szédületes tempójú ötletzuhatag. Nem tudjuk mennyi idő múlva érkezik az orosz hadsereg, ki kinek adott utasítást. A kellékek, a WC csésze, mint királyi trón, amin hol trónol Übü papa, hol esznek belőle a vendégekkel, a WC papír gurigák pedig, hol ivópohárként, hol szivarként, hol lőszerként funkcionálnak. A gazdaságos gegek nem oltják ki egymást, az orosz cár és a lengyel király akcentusa önjáróvá válik és sodor bennünket Übü despotizmusának stupiditásába.

Lehetetlen, hogy a végén ne szoruljon ökölbe a kéz, ne szivárogjon át rajtunk a klasszikus avantgarde szelleme és ne szikrázzon össze tudatunkban a kor mocska, szennye, immoralitása a bolondot játszó, de a forgószélben is egy helyben álló emberrel.

 

2016. február

Írta: Korda Edit - az ISZN egyik látogatója)

 

***

A VERSENY TOVÁBBI DÍJAI:

 

Balassagyarmat Város Önkormányzatának a legjobb előadásért járó 120.000 forintos fődíját, a KB35 társulat SUHA című produkciója nyerte.

 

Balassagyarmat Város Önkormányzatának 100.000 forintos különdíját Formanek Csaba, kiváló szerzői- rendezői- színészi alkotómunkájával érdemelte ki.

 

Balassagyarmat Város Önkormányzatának 80.000 forintos különdíját a RÉV Színházi és Nevelési Társulat, Irina című előadása kapta a kiváló rendezői- színészi munkáért.

 

A Delta-Tech Mérnöki Iroda Kft. 40.000 forintos színészi különdíját a MÓKA Színjátszó Csoport Bányavirág című előadásában Iván megformálásáért Varga István kapta.

 

A XXXV. ISZN Arany Maszk díját és a Dr. Czudar Sándor által felajánlott 40.000 forintos különdíjat Haragonics Zalán kapta az Ederlezi című produkcióban nyújtott előadói teljesítményért.

 

A zsűri döntése alapján a Dr. Czimbalmos István által felajánlott 40.000 forintos különdíjat Maczák Ibolya nyerte el az Ederlezi című előadás rendezői és dramaturgiai munkájáért.

 

Jagyutt Péter felajánlott 40.000 forintos különdíját kapta a HANDS UP NAURU!, mint a legígéretesebb fiatal társulat.

 

A Nógrád Megyei Önkormányzat Közgyűlésének 30.000 forintos különdíját a Tinnyei Amatőr Társulat Liliom című előadásának címszerepét játszó Monostori Ferenc kapta.

 

A Magyar Szín-Játékos Szövetség minősítései:

ARANY

KB35: SUHA

Kvazár eseményTér: Factura Lamiaceae

RÉV Színházi és Nevelési Társulat: Irina

 

EZÜST

HANDS UP NAURU: Übü

Tinnyei Amatőr Társulat - Molnár Ferenc: Liliom

KafkaBeat Kocsmaszínház: Daru én vagyok

 

BRONZ

Wataridori Színkör: Az erdei kalamajka

 

 

A zsűri tagjai voltak:

Ascher Tamás, Regős János, Tóth Zsuzsanna