Magyar-szlovák határkeresztező vasúti kapcsolatok - fotó: galbacstamas.hu Egyesek legyintenek, mások bizakodnak, hogy sok
évtizedes várakozás, reménykedés után hazánk és Szlovákia közötti egyes
viszonylatokban újraindulhat a vasúti forgalom. A kétkedőket igazolhatja, hogy a
rendszerváltozás óta a szavakban meglévő (magyar) szándékot (?) nem követték
tettek, a bizakodókat pedig az, hogy a kormány
1331/2019. (VI. 5.) Korm. határozata a határkeresztező vasúti kapcsolatok
fejlesztéséről, a hiányosságok felszámolásáról több, mint
reménykeltő. A hivatkozott kormányhatározat - amely
magyar-szlovák, magyar-román célterületeket nevez meg - azonban "csak"
felmérést, tanulmányokat és döntés-előkészítést szab meg, ebből még nem
következik a közösségi közlekedés, teherforgalom újraindítása, sőt az sem
tudható, mi az "ellenoldali" felek hivatalos álláspontja a
kérdésben. A kormányhatározat szövege alapján a magyar
szándék egyértelműnek tűnik: A Kormány 1. egyetért a
határkeresztező vasúti kapcsolatok fejlesztésével, a menetidők csökkentésével
és a hiányosságok felszámolásával a határ térségében, és kiemelten kezeli a
következő fejlesztési célokat: a) a vasút
személy- és áruszállítási funkcióiban rejlő lehetőségek kihasználása a
regionális, a határ menti kistérségi és a határon átnyúló Kárpát-medencei
közlekedésben, b) a vasútnak
a regionális és határon átnyúló közösségi közlekedési hálózatba való teljes
körű integrációja, c) a határok
átjárhatóságának fejlesztése, a határ menti városok és regionális központok
elérhetőségének javítása Magyarország határ menti területeinek
gazdasági-társadalmi fejlődése, felzárkózása érdekében... Ami az északi határmentét illeti, mindenesetre
a visegrádi négyek politikai kapcsolatainak megerősödése jó alapot szolgáltat
arra, hogy e téren is történjen előrelépés. A négy ország már 2018 őszén
álmodott egy nagyot és elvi döntést hoztak a Budapest-Pozsony-Brno-Varsó közötti gyorsvasúti
összeköttetés kiépítéséről. Nógrád kisebb álommal is megelégedne, ráadásul
a hivatkozott kormányhatározat mellékletében a megyét érintő vonalszakaszok
esetében csak a lehetőségek vizsgálatát
említik, míg más szakaszok esetében kialakításra,
fejlesztésére, beindításra tesznek utalást. A határkeresztező vasúti kapcsolatok fejlesztésének egyes célterületei: 1. Győr(-Rajka-Oroszvár)-Pozsony
közvetlen kapcsolat kialakítása; 2. Komárom és Révkomárom között a vasúti személyforgalom
újraindításának vizsgálata; 3. Budapest és
Érsekújvár között, Szob és Párkány térségében a kishatárforgalmi közlekedés
lehetőségeinek és a Drégelypalánk-Ipolyság
vasúti határátmenet újjáépítésének vizsgálata; 4. Salgótarján-Somoskőújfalu-Bánréve-Miskolc, illetve Salgótarján-Somoskőújfalu-Fülek-Losonc(-Zólyom) vonalakon a kishatárforgalmi
vasúti személyközlekedés lehetőségeinek vizsgálata; 5. Miskolc-Hidasnémeti-Kassa vonalon a kishatárforgalmi
vasúti személyközlekedés beindítása; 6. Sátoraljaújhely
és Kisújhely között a személyforgalom
újraindításának vizsgálata; 7. Budapest és
Szatmárnémeti közötti InterCity kapcsolat
fejlesztése, valamint a szatmári térség kishatárforgalmának fejlesztése; 8. Magyarország és Románia közötti vasúti
személyforgalom határátmenetének gyorsítása. Forrás: kozlonyok.hu 2019. július Összeállította: Nagy László |