|
|
||||
AZ
APA ÉS A FIA GÁBORJÁNI SZABÓ KÁLMÁN – GÁBORJÁNI SZABÓ PÉTER |
|
||||
2012 májusában Budapest XII. ker.,
Hegyvidék Önkormányzata Gáborjáni Szabó Kálmán (1897–1955) festőművész
tiszteletére emléktáblát állított. A MOM Kulturális Központban kiállítás
nyílt Az apa és a fia címmel Gáborjáni
Szabó Kálmán és Gáborjáni Szabó Péter
alkotásaiból. |
|
||||
Bethlen Gábor erdélyi fejedelem 1627-ben gáborjáni előnévvel
nemességet adományozott Szabó
Mihálynak dicséretes haditettei elismeréséért. Gáborjáni Szabó Lőrinc (1830-1888) és milótai Baráth Terézia (1847-1928) családjában tíz gyermek született.
Unokáik közül G. Szabó Mihály
(1872-1945) tiszteletes-tanító; Gáborjáni
Szabó Kálmán (1897-1955) festőművész; Szabó Lőrinc költő lett, aki a nemesi oklevél eredeti szövegét is lefordította magyar
nyelvre. Szabó
Lőrinc családjában a leánya, Kisklára, Gáborjáni
Klára színművésznő vitte tovább a Gáborjáni nevet. |
|||||
Gáborjáni Szabó Kálmán festőművész 115 éve született Debrecenben. Budapesti lakása és
műterme a XII. ker. Kiss János altábornagy utca 34. sz. házban volt. Az itt
elhelyezett emléktáblát Fonti
Krisztina alpolgármester és Gáborjáni
Szabó Péter építészmérnök, a festőművész fia leplezte le. |
|
||||
|
|
||||
Fonti Krisztina alpolgármester avató beszédében kiemelte, hogy az
önkormányzat nagyon fontosnak tartja az értékek megőrzését és felmutatását a
jövő nemzedékek számára. Az elegáns, egységes emléktáblák állítását
folytatják a Hegyvidéken. Az avató ünnepségen Gáborjáni Szabó Péter a hely ihlette Apám műterme című írását olvasta fel, melyet a debreceni
református kollégium jubileumára készített. |
|
||||
APÁM MŰTERME |
Mottó: "Amíg képesek vagyunk különbséget
tenni a természeti és mesterséges dolgok, jelenségek között, addig bízhatunk
abban, hogy van természet." (a
szerző) |
||||
-
Amikor beléptem apám műtermébe, megérintett a festőműhelyek jellegzetes illata,
amit nagyon kedveltem; olajfesték, a rajzszén, s a többi festőanyag, a
frissen készült kép felületének párolgása. -
De igencsak tetszett a lakás többi részétől eltérő térakusztikai hangzás itt,
a nagy belmagasságú műteremben. A kívülről behangzó madárének, vagy a tompa,
messziről csörgedező utcai zaj jellegzetes térakusztikai hangulatot kölcsönöz
a térnek. Miután otthon, Debrecenben is, de a szolnoki művésztelepen is ez a
magas belső tér sokszorozta a hangokat, nagy volt az utózengési idő. Magyarul:
visszhangoztak a magas helyiségek. nekem most már örökre ilyen a művész
alkotóhelye, műhelye. -
Apám soha nem kapcsolta be a rádiót munka közben! Viszont igen érzékletesen,
halkan szép dalokat fütyült, ritkábban énekelt. Háromra különösen jól
emlékszem. Az "Amott legel, amott legel hat pej csikó magában..."
kezdetű, a "Menyecske, menyecske ne menj a cseresbe..." és az
"Alma a fa alatt, nyári piros alma..." kezdősorú népdalok mindig
vissza-visszatértek a többiek mellett. A halk dallamok csengése és apám ecsetje
nyomán változó-fejlődő képek látványa együtt mindig lenyűgözött. -
Megszólalni sem mertem. De nem a félelemtől, hogy apám rendre utasít, sokkal
inkább azért, hogy meg ne törjem ezt a földöntúli, bársonyos csöndet, a halk,
de visszhangos füttyhangok megnyugtató áramlását, a tér csodálatos zengését! -
Azóta sem éreztem hasonló látvány és hanghatást együttesen, talán csak
egyszer-egyszer kint a természetben, erdőn, mezőn. -
Lehet-e ma még ilyen művész-műhelyt találni, vagy természeti helyeket,
helyzeteket, a békesség szigetét? Budapest,
2004. január hó 15-én Gáborjáni
Péter |
|||||
|
|
||||
GÁBORJÁNI SZABÓ KÁLMÁN – ÖNARCKÉPEK (szénrajz 1930, tustoll 1925, fametszet 1931) |
|
||||
Gáborjáni Szabó Kálmán és Gáborjáni
Szabó Péter alkotásaiból Az apa és
a fia címmel a MOM Kulturális Központban megrendezett kiállításon Fonti Krisztina, Budapest Hegyvidék
Önkormányzatának alpolgármestere köszöntötte a megjelenteket. A díszterem
zsúfolásig megtelt barátokkal, érdeklődőkkel. A kiállítást Dr. Feledy Balázs művészeti író nyitotta
meg. A kiállító művészek sokszínű munkásságát Sipos Endre ismertette és méltatta. |
|
||||
|
|
||||
FELEDY BALÁZS |
FONTI KRISZTINA |
SIPOS ENDRE |
|
||
Dr. Feledy Balázs
megnyitójában utalt a kreatív értelmiségi apa és fia sajátos, különös
kapcsolatára. A képzőművész apa tervezett freskókat, üvegablakokat;
fametszeteket, rézkarcokat, illusztrációkat készített, amellett varázslatos
tanár is volt, gyermeke viszont építész lett. Debrecenben évtizedeket töltött,
a háború után került Budapestre, ahol pedagógiát és vizuális művészetet
tanított. Dr. Feledy Balázs kiemelte azt a négy fontos vonulatot, ami Gáborjáni Szabó Kálmán munkásságát
jellemzi. Mindenekelőtt a kálvinista szemlélet, a szociális érzékenység érhető
tetten. A főiskolai mesterek: Vaszary János és Révész Imre is hatással volt
művészetére. Az alföldiség, a Holló Lászlóval való kapcsolat, valamint az
itáliai mediterrán melegség is érződik alkotásain. Élt a képességei adta
lehetőségekkel és tanulmányai folytán a magyarországi fametszők királya lett.
Metszetein megjelenik Debrecen egész művelődéstörténete. A szegedi református
templom számára készült üvegablak tervek a negyvenes években születtek.
Népies, de visszafogottan jelennek meg a kompozíciókban a folklór elemek. Gáborjáni Szabó Péter számára a tudomány és a művészet egyaránt
fontos, hiszen az építészet egyszerre tudomány és művészet is; jómaga tudós,
művész, szakíró. A rajz számára egyszersmind kutatás is. Egyszerre vannak
jelen műveiben a magyar kultúra, történelem, a természet és az épített
környezet. Teoretikus elme, a reneszánsz művészek kései utóda, az örök
optimista polihisztor. Az írói véna és rajzolói véna komplex, összetett
szemléletet igényel és szükségeltetik hozzá az intellektuális háttér is. Az építész naplója c. kötetéhez a
harcostárs, Makovecz Imre, a
magyar organikus építészet megteremtéséért iszonyatos küzdelmeket vállaló
építész írt előszót. |
|
||||
Makovecz Imre "MINKET NEM LEHET
ELPUSZTÍTANI" AJÁNLÁS
EGY ÉPÍTÉSZ NAPLÓJÁHOZ A nagy, a mindent elrendező eseményekre figyelünk. Ebben a
látszólagos figyelemben inkább vágy, elégedetlenség lakik, mint valódi
figyelem. Nem jutunk el annak belátásához, hogy cselekedeteink
folyamata többet jelent az egyszeri csodánál. Az események jellemző sora, dramaturgiája mutatja meg, kik
vagyunk, kik lehetünk, vagy kik voltunk. Egy tehetséges érzékeny ember
cselekedeteinek sora az időben - még ha az idő, a körülmények mostohán bántak
is vele - sokat mond el róla, a korról, a lehetőségekről, még annak is, aki
nem ismerheti a kort, a körülményeket. Gáborjáni Szabó Péter rajzokba foglalt élete,
a rajzokba komponált gondolatai egy kor emberének hiteles képletei. Nem volt
könnyű kor. Államosítás, munkatáborok, kötelező vulgáris világnézet, nyomor,
kontraszelekció volt az övé. Ebben a pusztuló világban a szépségről, az
igazságról, a példaképekről ír. Öröm olvasni. Minket nem lehet elpusztítani. 2008
májusa |
|||||
Sipos Endre az apa és a fiú művészetének elemzése után felhívta a figyelmet
Gáborjáni Szabó Péter kisméretű alkotásainak tömörségére, expresszivitására. Szinte
szétfeszítik a kereteket, igénylik a teret ezek a kompozíciók. Ilyen például
a 2006-ban készült kis kép ’56-ról. Kiemelte az építész, pedagógus,
pszichológus, szemantikus, költő, filozófus művész sokoldalúságát. A
tárlat csak három napig volt nyitva.
Gáborjáni Szabó Kálmán festő- és grafikusművész, az apa munkásságába
bepillantást nyerhettünk a kiállított fametszetek, pasztellek, tusrajzok,
freskótervek, ex librisek stb. megtekintése által. |
|
||||
|
|
||||
LOVAK (ceruzarajz, 1950) Déri Múzeum, Debrecen |
LOVAK (fametszet - száldúcról készített nyomat, 1928) úgyis, mint levélzáró bélyeg |
|
|||
AZ ANGYALOK KARA - MADÁCH IMRE: AZ EMBER TRAGÉDIÁJA (részlet) freskóterv (pasztell) MINORI, AMALFI
ÚTJA A VISIONI D’ ITALIA
(12 DB) FAMETSZETSOROZATBÓL. AZ 1929-30-BAN KÉSZÍTETT METSZETEKET ALBUM FORMÁJÁBAN
1939-BEN ADTÁK KI RÓMÁBAN.
EX LIBRISEK (100 db.) GÁBORJÁNI SZABÓ KÁLMÁN 1925 ÉS 1955 KÖZÖTT KÉSZÍTETTE
SZÁLDÚCOK FELHASZNÁLÁSÁVAL |
|
||||
CSOKONAI A
NAGYERDŐBEN, RÉZMETSZŐ DIÁKOK 1938-BAN, A DEBRECENI REFORMÁTUS KOLLÉGIUM 400 ÉVES
FENNÁLLÁSÁNAK ÉVFORDULÓJÁRA KÉSZÍTETTE GÁBORJÁNI SZABÓ KÁLMÁN AL FRESCO
TECHNIKÁVAL. A kiállításon képet kaphattunk az alkotó, Gáborjáni Szabó Péter építészmérnök, a fiú sokrétű művészi
tevékenységéről. Kiállított rajzait, illusztrációit áthatják a természet, az
épített környezet motívumai. KÉPFEJLŐDÉSEK (SZEKVENCIÁK,
NATÚRÁTÓL A NONFIGURATÍVIG) (toll és színes ceruza) Gáborjáni Szabó Péter rajzaiból,
írásaiból szerkesztett Képek és írások
Tihanyból – Hommage à Szabó Lőrinc című könyvet nagybátyja, Szabó Lőrinc emlékére állította
össze. Álljon itt néhány részlet az ajánlásokból: |
|
||||
"TIHANYBÓL
MESSZIRE LÁTNI" Gáborjáni Szabó Péter művei elé Az
egyes művészeti ágakon belül tudjuk, hogy egy festő, az festő, egy szobrász,
az szobrász, egy grafikus, az grafikus. De bizton állíthatjuk, hogy egy
építész az azon túl, hogy építész, valamivel több. Sőt, az építész ab ovo,
több mint építész. Az építész - az igazi - egyben rajzoló, környezet- és
(vagy) kert-tervező, az építész filozófus, gondolkodó, történész. Vagyis
azzal együtt, hogy az építész technikai ismeretek sokaságával rendelkezik,
kreatív, alkotó. Az igazi építész. Gáborjáni
Péter a magyar építésztársadalom közismert alkotója. Kutató, egyetemi oktató,
elméleti és gyakorlati szakember. gyermekkora óta Tihany szerelmese. Szemével
nemcsak a valóságos környezetet figyeli és örökíti meg, hanem érzékeny a
hitre, spiritualitásra, a mítoszokra és regékre. Rajzművészete, festészete
mindezt együtt és egyszerre láttatja, művei ebben (is) különlegesek. "Tihanyból
messzire látni". S látjuk Tihanyt is, az építész szemével. Dr. Feledy Balázs művészeti író |
|||||
|
|
||||
"AB
UNO DISCE OMNES" Egyről ismered meg mindannyiát -
Vergilius (Aeneis. II. 65.) Gáborjáni
Szabó Péter lélekkel írt képeit és szavait mindazoknak jó szívvel ajánlom,
akik számára szent az élet. S ajánlom mindazoknak, akik szeretnék, ha nem
csak a múltba tudnánk visszanézni, hanem bizakodhatnánk abban, hogy nem
szűnik meg az igazság, a jóság és a szépség a Földön. nem úgy általában,
hanem itt, a mi földünkön, a mi világunkban, a mi hazánkban. ... Örülnék,
ha Tihany nem "turisztikai célpont", nem "kereskedelmi
lehetőség" lenne sokak számára, hanem olyan ősi szent helye a
magyarságnak, ahová mindenképpen el kell jönni. Olyan hely, ahol csendet,
békét, nyugalmat talál a szív, a lélek. ... Ezért
indít tűnődésre képeivel, ezért szól ennek a kis könyvnek emberi szavaival
Gáborjáni Szabó Péter. Dr. Korzenszky Richárd perjel, Organization of Saint Benedicte |
|||||
|
|
||||
"DRÁGA APA" A családi levelesládából |
|||||
N |
|
||||
agyon-nagyon sok boldogságot
kívánok neked, |
|||||
rengeteg szeretettel és
jókívánsággal, |
|||||
hogy például: |
|||||
|
|||||
A
RAJZAID LELKE SZÁLLJON EL A VILÁG MINDEN TÁJÁRA! S
OKOZZON ÖRÖMÖT MINDENKINEK, AMILYET TE
OKOZTÁL NEKEM AZOKKAL... Leányod: Orsolya |
|||||
TIHANYI EMLÉKEK (tus) A
kiállítás megnyitója után, Kondor
Katalin szerkesztő-riporter által vezetett beszélgetés során mélyebben megismerkedhetett
a hallgatóság a művészcsalád életével, alkotásaival. A debreceniség-gel
indult a beszélgetés, hiszen mindketten debreceniek. A környezetesztétika és
a tehetséggondozás, az oktatás kérdéseit érintve folytatódott a diskurzus,
melyet a közönség nagy érdeklődéssel kísért. |
|
||||
KONDOR KATALIN és GÁBORJÁNI SZABÓ PÉTER |
|
||||
|
|
|
|||
GÁBORJÁNI SZABÓ PÉTER - TEMPLOM MENNYEZET
TERVE A hajdani, műteremben hallott
dalokat megidézve Beszner Barbara
hegedűjátékával zárult az ünnepi esemény. . 2012. május Összeállította: Nagy Angela |
|
||||