Farkas András alkotásaiból Tatán kiállítás nyílt
2009. október 10-én a tatai Művelődési Központban Farkas András festő, grafikus alkotásaiból kiállítás nyílt, amely november 1-ig tekinthető meg.
Farkas András 1947-ben került Balassagyarmatra, évtizedeken át tanított a város iskoláiban, alkotásaiból számos kiállítást rendeztek szerte az országban, de külföldön is.
Halála után fia, Farkas Gábor kezeli a Tanár úr alkotásainak anyagát, amelynek újabb kiállítási állomása a tatai bemutató.
Farkas Andrást Balassagyarmat városa 1990-ben részesítette díszpolgári címben.
Életútjáról kollégája, tanártársa, barátja Kovalcsik András közölt egy hosszabb, személyes hangú írást az Arcok Balassagyarmat múltjából 2001, 2005 c. kötetben, amely a balassagyarmati Városi Könyvtárban hozzáférhető.
A Farkas András életművét összefoglaló kiadvány még várat magára, ezzel az utókor még adósa a művész-tanárnak.
A megnyitón a résztvevőket Szentessy Éva köszöntötte,
aki Balassagyarmaton tanítványa volt (akkor még Szamkó Éva néven) Farkas Andrásnak. 1963-ban érettségizett a BBG-ban, majd Tatára került, ahol a közelmúltban történt nyugdíjba vonulásáig a Talentum Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola igazgatója volt.
Hozzá és férjéhez, Szentessy László grafikus művészhez természetesen igen közel áll a képzőművészet, sőt nemrégen Műhely Galéria néven Tatán, az Ady u 11 sz. alatt saját galériát nyitottak. A látogatók a 34/384-026 számon kaphatnak bővebb információt.
Farkas Andrásról sajnos igen kevés anyagot talál az érdeklődő az interneten (kevesek egyike itt), ezért a megnyitó beszéd szövegét teljes terjedelmében közreadjuk.
*******************
Farkas András Üzenetek
című kiállítása elé
Sokat kapott az élettől az,
akinek voltak érték- és mértékadó tanárai.
Tisztelt Megnyitó Közönség!
Az Önök nevében is köszöntöm Farkas Andrásné Nellikét, a művész özvegyét, és Farkas Gábort a művész fiát,
aki
tiszteletre méltó szeretettel gondozza édesapja művészi hagyatékát. A most
látható Üzenetek
című kiállítás is az ő törődése okán jött létre sok tatai képzőművészetet
szerető látogató örömére, és az én boldogságomra. Ide került a képekkel életem
balassagyarmati szakaszából egy szeretett ember, egy nagy művész, aki beépült a
személyiségembe, közöm lesz mindig hozzá.
Hölgyeim és Uraim! Már az első
mondatokból kicseng az elfogódott szeretetem Farkas András iránt, kérem fogadják jó szívvel vallomásom.
Először a rajz és
művészettörténet tanáromat szeretném bemutatni személyes hangvétellel.
Farkas András gimnáziumi tanárom
volt. Abban az időben hatott, amikor minden iránt kinyílhatunk okos, vonzó
személyiségű tanáraink által.
Rajzot, művészettörténetet,
pszichológiát tanított úgy, hogy a főiskolai szigorlatomra nem sokat kellett
tanulnom a jeles osztályzatért, de ennél fontosabb, hogy szeretem a művészetet,
örömet jelent számomra minden ága.
Olyan tanár volt, akinek minden
óráját vártuk, nem szerettünk beteget jelenteni azon a napon, amikor vele volt
óránk. Élmény volt a közelében lenni. Diákként az akkor 40 év körüli férfit
meglett embernek, sármos
férfinak láttuk, vonzónak, egyenes tartásúnak, kedvesnek, műveltnek, sziporkázó
humorúnak, sugárzóan derűsnek és tapintatosnak, azaz értéket és mértéket adott
nekünk. Általa is tudom, hogyan érdemes szépen, belső gazdagsággal élni. Hálás
vagyok érte.
Már felnőtt voltam, amikor
megtudtam egy róla megjelent - Dr. Kerényi Imre irodalomtörténész és Dr. Szabó
Péter művészettörténész által jegyzett albumból -, ki is volt Ő valójában, hol
vannak a gyökerei, honnan hozta az egyenes tartását, humanista értékrendjét.
1920-ban született a Kassa
melletti kis faluban Abaújszántón hét gyermekes paraszt családban. Gyermekkora
kisebbségi sorban múlt. A faluban furcsán vették a térdén kis papírdarabkákra
rajzoló fiút, merthogy mindig rajzolt. A szüleit soha sem látta lefeküdni és
felkelni, mert azok olyan későn feküdtek le és olyan korán keltek fel. A magyar
parasztság Móricz tollára illő alakjai voltak. Mindig nagy szeretettel
emlékezett rájuk. Merthogy amit otthonról hozott, az ősi paraszti erkölcsi
normákat, azt nem feledte el soha.
Középiskoláit Kassán végezte,
majd 1939-ben a pesti Képzőművészeti Főiskolára került. Egy kassai tanára
ajánlólevelet adott számára Réti Istvánhoz, a kor egyik legkiválóbb festőjéhez.
Pestre érve ezt a levelet a
csatornába dobta. A mindennemű kiváltság és becstelen előny elutasítása egész
életében elkísérte.
A főiskolán Burghardt
Rezső akadémikus festő növendéke volt. Nem szerette a tekintélyelvű, arisztokratikus
modorú mestert. A reneszánsz műhelyek szellemiségére vágyott. Ezt a reneszánsz,
humanisztikus értékrendet közvetítette Balassagyarmaton a szakkörökben és a
tanórai munkájában.
A főiskolán mégis kibontakozott
tehetsége, 1944-ben a Szépművészet című jeles folyóirat a legtehetségesebbnek
tartotta az akkori friss diplomások között. Főiskolás műveinek címei
szimbolikusnak tekinthetők: Nyár, Tehenek, Mosónő, Magvető, Templom.
Üzenetek az őt legjobban foglalkoztató problémakörökről: Természet,
Ember, Hit. A kálvinista hitének gyakorlásán túl a Bibliát napi rendszerességgel
olvasta, új és új jegyzetekkel ellátva feküdt az ágya melletti szekrényen. De
értsük a hiten, Farkas András hitén az általános, a művészetet
értelmező tartalmat is.
"Mi a hit? - tette föl
magának ötven évesen a kérdést, majd így válaszolt: Hit azokban az emberekben,
akikkel élek, akik halkan, szinte észrevétlenül születnek, élnek, szeretnek és
meghalnak, akikben nincs semmi üres színészieskedés,
vásári gesztus. Ők a mindennapok hősei, róluk és nekik szólnak üzeneteim."
Farkas András művészetének
alappilléreit nagyon korán kiépítette, élete során bölcsebb lett ugyan,
közelebb jutott a képi kifejezés erejéig.
A világháború megtörte művészi
pályáját. A tűzvonalban harcolt, súlyosan megsebesült, a hadifogságból 40
kilóra lefogyva vánszorgott haza. Rajztanári állást vállalt, 1947-től tanított
Balassagyarmaton. Itt alapított családot, a talpraállásában
felesége szeretete is segítette.
Sokat illusztrált ezekben az
években. Madách nagy drámájában, Az ember tragédiájában a tragikumon
felülemelkedő élet talált eszmei igazolást. Művészünket is foglakoztatta ez a gondolat
a háborútól fogva. 1949-től hét Tragédia illusztráció sorozatot készített,
hétszer fogalmazta újra kedvelt klasszikusát a saját képzőművészeti eszközeivel.
Az értelmezések változtak az évek folyamán, de mindegyik Tragédia sorozatról
elmondhatjuk, hogy az alakok nem leíró jellegűek, hanem szimbolikus tartalmúak,
ezért rendkívül izgalmas élményt nyújtanak a szemlélőnek.
Az irodalom szeretete, ismerete
és értése okán hatalmas illusztrációs anyagot alkotott. Villon verseihez
rajzolt képein és Babits féle Erato lapjain a finom erotikát is
méltányolhatjuk.
Grafikai lapjain bámulatos
finomságú, tiszta vonalakkal ünnepli a gondolatoknak, a természetnek, a szép
emberi testnek, a bornak a szerelemnek a szépségét.
Festői életműve ugyanolyan rangos,
mint a grafikusi. Akvarelljei technikailag könnyedek, lendületesek. Festményeinek
témái a dolgozó ember, a fiatalok és az idősek portréi, hogy ne feledjük az idő
múlását, és a fa. Az élet próbáit kiálló emberek arcából, az Ipolyt szegélyező
füzekből, a Palóc föld dombjainak és mezőinek szépségéből építi fel azt a képi
világot, amely az esztétikumon túl mindannyiunk számára erkölcsi tanulságot is
hordoz. Üzeni a tiszta emberséget, a munka szeretetét, a felelős helytállást,
az emberi kapcsolatok megtartó erejét, az élet szeretetét.
Farkas András képeit szemlélve
láthatjuk a stiláris sokféleséget, technikai gazdagságot, és a kiküzdött,
koherens egységet.
Mester volt, Balassagyarmat festő
fejedelme. Kiállítások, elismerő kritikák és díjak sora jelesítette pályáját,
de minket akkor, gimnazista diákként az töltött el
örömmel, hogy a tanárunk. Nagyon szerettük.
Ha megtekintik ezt a kiállítást,
Önök is közel kerülnek Farkas Andráshoz.
Farkas András: Csitár
Farkas
András: Az ember tragédiája egyik illusztrációja
További képek a Fotógalériában
Lejegyezte
és a képeket készítette: Nagy László