Farkas András emlékkiállítás nyílt a Palóc Múzeumban Farkas András festőművész alkotásaiból 2015.
szeptember 15-én nyílt emlékkiállítás megnyitójára megtelt a Palóc Múzeum
emeleti nagyterme. Az érdeklődők között megtalálhattuk egykori kollégáit,
mint pl. Réti Zoltánt, Nagy Imrét, Kovács Ferencet, de számos tanítvány, tisztelő,
művészetét kedvelő mellett a Farkas család - özvegye Nelli néni és fiai,
Dániel és Gábor - is jelen volt az eseményen. Balra Farkas Andrásné, mögötte Farkas Dániel A
vendégek zenei üdvözléséről Koplányi-Bárány
Tímea és Cselényi Noémi művésztanárok
gitárduója gondoskodott,
Cselényi Noémi
Koplányi-Bárány Tímea majd Dr.
Lengyel Ágnes, a
kiállításnak otthont adó Palóc Múzeum igazgatója köszöntötte a
résztvevőket, felidézve, hogy 1966-ban Farkas András önálló, 1988-ban Réti
Zoltánnal közös kiállításának már otthont adott a Nagy Iván alapította
múzeum. A művész kollégája, barátja, Kovalcsik András egykoron úgy jellemezte, művészete hosszú ideig elfelejtődött,
kisvárosi festegető tanár kategóriába került, - idézte az igazgatónő -
hozzátéve, hogy művészetében saját
útját járta, nem épült be a hatalom struktúráiba, megőrizte önállóságát, így
sokáig zárva tartották előtte az országos érvényesülés lehetőségeit. (Ezt csak részben kompenzálhatták a
helyi bemutatkozás lehetőségei, de sem a kor, sem Bandi bácsi habitusa nem
tették lehetővé, hogy az önérvényesítés útján próbáljon haladni - teheti
hozzá jelen sorok írója.) Csach
Gábor
művészettörténész, a város alpolgármestere, - aki a Balassi Gimnáziumban Farkas
András nyugdíjazása előtti utolsó tanítványai egyike lehetett, jelezte
személyes kapcsolatát - osztotta meg a hallgatósággal az alkotóval
kapcsolatos élményeit, értékelte művészete főbb jellemzőit. Többek között
azt, hogy Farkas András paraszti származása, gyökerei egész művészetére,
világlátására, elkötelezettségre döntő hatással bírtak, majd felidézte, hogy
a művész-tanár egyike volt a városba került "gyütt-menteknek", hasonlóan
Dr. Szabó Károlyhoz, Versényi Györgyhöz, Csikász Istvánhoz, Csemniczky
Zoltánhoz, akik az ország különböző részeiből kerültek Nógrádba, mégis
maradandót hoztak létre, sok-sok szállal kötődve Balassagyarmathoz. Farkas András akkor alkothatott, amikor a
művészi szabadság nem létezett, így a saját út maradt számára és a kisvárosi
polihisztorság. Földi Péter salgótarjáni Kossuth-díjas festőművész
a
művészi felelősség, a szépség tisztelete, elszántság, valóságismeret,
méltóság és elkötelezettség mentén jellemezte és értékelte Farkas András
művészetét, a kiállított festményekből példákat idézve ezekhez. Az
alkotásokban éppúgy megtalálhatók a paraszti lét,- és életforma
tiszteletének, a szakralitás motívumainak, aktjain keresztül a női szépség
tiszteletének formái, de fellelhető a szociológiai tartalom, sőt
társadalomkritika is. Utóbbira példaként idézte az egyik tárlóban kiállított
karikatúrát, amelyen a felvonuló tömeg asszisztálásával, teheneken, disznó
jelmezbe öltözöttek saját önképüket hordozzák. A művész méltósága, elkötelezettsége nem engedhette meg, hogy ne
jelenítse meg véleményét, bármennyire veszélyes lehetett magának az
alkotásnak az elkészítése is akkortájt - mondta el Földi. A
kiállításon látható a meghívó motívumául választott különleges festmény is,
ahol az általa tisztelt nagy piktorok társaságában önmagát ábrázolta a
művész, tanúbizonyságát adva, szerénysége mellett alkalmanként azért
önbizalma is volt Bandi bácsinak. De
nemcsak a falakon, hanem a tárlókban is találhatunk további érdekességeket, így
pl. a művész diópác-tus sorozatát, amelyet a Palóc Múzeum értékeit a háború
után mentő Trautwein Ottó muzeológusról készített. A kiállítás,
amelynek rendezője Csemniczky Zoltán, kurátora Csordás Pál, 2015. november 15-ig
tekinthető meg a Palóc Múzeumban. A kiállítás nyitva tartását a
Palóc Múzeum 2016. március 31-ig meghosszabbította. 2015. szeptember Összeállította, fotók:
Nagy László |