|
Palócföld,
1999/3. p. 18-25. Dukay Nagy Ádám A szabadulóművész Orosz István festőművész Mondhatnám: közben. Beszélgetünk, közben egy infarktus.
Közben készülődés egy kiállításra. (Szlovákia, Fülek, Várgaléria.) Közben
várom az útlevelem, hogy kijuthassak én is – írni kellene róla. Közben arra
gondolunk mindketten (mi, ketten), hogy negyven év után, mit ő pedagógusként
lehúzott, miért nem adatik kis nyugalom már. És közben: beszélgettünk. A szöveget két részre osztottam –
kiderül majd, miért. [egy] – Nagy sztorizgatósnak
ismerünk, szóval, azt hiszem, élményekben gazdag életet éltél, élsz. Saját
pályádat, innen, Salgótarjánból nézve – annyi országos „kitörési"
lehetőséggel – rögösnek érzed? – Semmiképpen nem. Engem csak mások
kapcsán foglalkoztatott, hogy esetleg innen elmenjek, de ezt egy percig sem
gondoltam komolyan. Azt szokták mondani, hogy az ország más részein jobban
értékelik, fogadják a művészeteket. Nem tudom. Én megmaradtam lokálpatriótának
és örülök annak, hogy így döntöttem. A mai napig köt a Karancs-völgy,
Salgótarján, egyáltalán ez a vidék. Főképpen és nyilvánvalóan a szüleimen, a családomon,
a barátokon és a művész kollégákon keresztül. Egyszerűen: legyen az élet
ilyen! Nem érzem, hogy az életem, a pályám rögös volt. Ha nem is volt mindig minden
a legnagyobb rendben, s nem lehettem mindig én a legelégedettebb ember, az is
csak előnyösen hatott munkáimra és az egész pályámra. Az áldozat, az persze
egészen más. Te is tudod, hogy rengeteg áldozatot kíván az alkotói
tevékenység. Ez nekem tulajdonképpen jól jött, hiszen pedagógiai munkámba is
be tudtam ezt építeni. Negyven évet töltöttem a tanári pályán, s ahogy ment
az idő, úgy tudtam a művészi tapasztalatokat beépíteni az iskolai munkámba.
De én ezt soha nem éreztem áldozatnak, inkább segítségnek neveznem. Tehát, ha
az áldozatot és ezt a fajta segítségnyújtást áldozatnak érzed, akkor igen,
akkor az volt. Éppen így vagyok egy másik dologgal is, például – tudtommal – nincsenek
ellenségeim. Azt gondolom amiatt is, hogy mindig igyekeztem a helyzetekhez igazodni.
Nem tudok olyan emberről – ha ne adj’ Isten „ellenségeimről” kérdeznél –,
hogy: „igen". Ettől függetlenül, nagyon sok olyan helyzet volt,
amelyekben úgy éreztem, hogy csalódást okoztak, bár lehet, hogy ezeket csak
én éreztem annak, mert azok, kérlek szépen, nyomokat hagytak egy-egy
időszakomban. – Lehet, hogy a szokottnál is
érzékenyebb vagy? – Valószínűleg. Amikor én maximálisan
jó értékeléssel vagyok egy emberről és ő azt kétkedve fogadja... hát az ilyen
szituáció engem mindig mellbe ütött. Tudom, a jó kritikát is mindig óvatosan
kell fogadni, de ha valaki nem hiszi el, hogy te őszintén beszélsz és azt is elmondanád,
ha mondjuk egy műben itt-ott nem tetszene valami, akkor az valóban csalódást okoz
nekem. A másik ilyen helyzet ehhez hasonló, de visszafele működik. Tehát,
amikor az embert szembe dicsérik és utána a háta mögött – általában
valamilyen pozíció érdekében – a munkásságát, vagy az emberi mivoltát kissé
ferdén „mutatják be”. Ez nyilvánvalóan egyrészt fáj, másrészt viszont én az a
típus vagyok, akinek egy ilyen helyzet meg az önbizalmát is meg tudja
ingatni. Ilyeneket hallva egészen meg tudok rendülni, talán tényleg
túlságosan érzékeny ember vagyok az ilyen helyzetekre. Ezzel csak azt akarom
mondani, hogy ilyen is volt már... Nem vettem azonban az ilyen történeteket
mindig a szívemre, mert úgy érzem – te is tapasztaltad –, hogy bármerre járok,
az embert tisztelik, szeretik. Ez pedig nekem sokkal fontosabb. Számomra az
emberek a legfontosabbak! Az emberekre oda kell figyelni, törődni kell velük,
mint ahogyan mi is elvárjuk ezt mindenkitől és egymástól. Valószínűleg ezért is tudtam nagyon sok
energiát fordítani a tanítványaimra, ami soha nem volt hálatlan feladat, mert
nagyon jóleső érzés, hogy bármikor szeretettel látogatnak meg, többségük
akkor, amikor csak az ideje engedi. E mellett az is nagyon fontos és
megindító számomra, hogy ezek az emberek bátran merik vállalni, hogy én
voltam a mesterük. Közöttük ma már számos tevékenykedik mind az alkalmazott,
mind pedig valamely más képzőművészeti ág területén. Színházi díszlettervezők,
grafikusművészek, divattervezők, festőművészek, kirakatrendezők, dekoratőrök,
nem is tudnám fölsorolni, mennyien és mennyiféle területen dolgoznak, akiket
valaha tanítottam akár tanórákon, akár csak eljártak hozzám. Ez engem
egyszerűen melenget. Ugyanakkor sok féltékenységgel is találkoztam a kollegák
részéről, mert néhányan sokszor úgy fogták ezt föl, hogy egyszerűen szerencsém
volt, azért sikerültek ezek a dolgok így. Nem voltam pedig különösebben szerencsés,
voltak buktatóim... és azt hiszem, nem szerencse kérdése az, hogy akár a pedagógiában,
akár a művészetek területén próbálom a magam tehetségéhez mérten azokat a
dolgokat előre is felszínre hozni, ami csak az időmbe belefér. Úgy gondolom,
ha az idő számomra továbbra is kedvez, akkor lehet, hogy még sok dobásom van.
Visszatekintve azt érzem, hogy kezdek beérni, s talán többre is vagyok képes,
mint amit eddig megcsináltam. – A művészek általában nagyon
összetartanak és lényegesen szorosabb kapcsolatok, illetve barátságok jönnek
létre, mint általában... Te azonban – ha lehet –, még
egy fokkal ennél is szorosabban kötődtél, kötődsz barátaidhoz. Hogyan alakult
ez ki benned, mi diktálta esetedben ezeknek a kapcsolatoknak az ilyen nagyon nagy
fontosságát? – Nézd, én nem próbáltam keresni
azokat a helyzeteket, hogy már csakazértis... – Helyzetbe kerültél? – Igen, helyzetbe kerültem. – De „véletlenül”, vagy
pedig „odakeveredtél”? – Kérlek szépen, volt úgy, hogy tényleg
teljesen véletlenül és volt, hogy szerencsésen alakult egy adott szituáció es
odakeveredtem. Az ilyen helyzeteket azonban sohasem úgy éltem meg, sosem
akartam úgy benne lenni, hogy én ezzel visszaéljek, hanem igyekeztem mindig kifejezni
az örömömet és mindent elkövettem annak érdekében, hogy az adott kapcsolat
tisztességes, harmonikus legyen. Nagyon jóleső érzés volt nekem minden ilyen
kapcsolat, barátság. Mondjak neveket esetleg? – Ahogy gondolod. – Egy pályázat megnyerése kapcsán,
csodálatos módon, Petres István közvetítésével kerültem kapcsolatba Krencsey Mariannal, Gobbi
Hildával; vele például a Fészek Klubban, Budapesten. Hát kérlek, attól
nagyobb élvezet és élmény ritkán adódik egy ember életében... De ugyanitt a
Fészekben találkoztam Latinovits Zoltánnal, őt itt hallottam például úgy
egy verset mondani, hogy nem színpadon, vagy szerkesztett műsorban lépett
föl. Itt mondta el csak a társaságnak „A Dunánál" című verset.
No, ha arra visszagondolok, a mai napig bizsereg a hátam tőle. Azt hiszem
mindig jól reagáltam ezeknek az embereknek a néha teljesen váratlan
megmozdulásaira, s azt hiszem ennek, – hogy a reakcióim működtek – köszönhetem,
hogy a magam módján, semmiképpen sem tolakodva, sikerült általában bekerülnöm
a közéletbe. – Merthogy oda-vissza tudtál
gondolatot, élményt, szellemiséget cserélni? – Pontosan. És ez számomra –
például a Latinovits szereplése – még egyszer mondom, csodálatos volt. Úgy
fogalmaznék, hogy az ilyen emberekkel való kapcsolatom és barátságaim mindig
bizonyítottak számomra, hogy egészen lenyűgöző, fantasztikus emberek is
születhetnek és születnek. Egyik jellemzőjük, többek között, ezeknek az
embereknek, hogy például akkor ő egyáltalán nem éreztette velem: „...én
Latinovits vagyok a nagy művész, te pedig csak a kis Orosz vagy, aki csak
amolyan festegető...” – Na, azért ne mondd... – De igen, mert megtehette volna. – Miért tette volna? – Ezért is nagy volt... – Mi segített még egyébként,
ha afféle oda-vissza cseréről kezdtünk el beszélgetni? – El se hinnéd, hogy a József Attila
Művelődési Központban végzett munkám nagyon sokat segített általában is, de a
kollégákkal való kapcsolatteremtésben különösen. Akkoriban jöttek létre itt,
Salgótarjánban a különböző nagy kiállítások, csak emlékezz az Országos Szabadtéri
Szoborkiállításra! – Igen, emlékszem, hiányzik. – Ilyen rendezvények kapcsán
például a helyi művészekkel is nagyon jó kapcsolat alakult ki. Azt mondom,
hogy egy Laborcz Ferenc, vagy azt,
hogy Pátzay Pál, de sorolhatnék több embert. A helyiek közül a Pista
bácsit, Szabó Pista bácsit, akihez tényleg majdhogynem baráti kapcsolat
fűzött. Egyengettem az útját, mert mindig egy rendkívül érzékeny ember volt,
mindig hátrányos helyzetet „élvezett” és mindig akadt olyan ember, aki őt úgy
illette, ahogy nem szabadott volna egy művész kollégát. Életem egy másik nagy élménye volt a Kondor
Bélával való kapcsolatom. Abba a nem túlzottan díszített, majdnem puritán
műterembe, amikor beléptem, azt hittem, hogy templomba lépek be. Arról nem is
beszélve, hogy amikor a kedves feleségének a huszonöt fehér macskája között
találtam magam, teljesen elfelejtettem, hogy hol vagyok, akkor mutatkozott be
a felesége, Irénke, a fotóművész... Kondor Béla műtermében egy
csodaszép fehér asztal mellett ott volt a „Darázskirály”, a „Megfeszített
Krisztus” és mellette egy demizson, amiből beszélgetés közben szinte
észrevétlenül vettük át a múzsa csókját. Innentől kezdve – pontosan emlékszem
– olyan barátság köttetett, hogy amikor Salgótarjánba jött, mindig
megkeresett. Nagyon nagy ember volt, sajnálom, és
nagyon nagy veszteség, hogy korán meghalt. Hát, ilyen emberek voltak ők,
akiket én a mai napig akár a művészetükért, akár emberi, viselkedésbeli egyszerűségükért
roppantul tisztelek. Hiszen egyikükben sem volt semmi gőg, semmi nagyképűség –
nagy emberek voltak. Máshol is kialakultak természetesen nagyon jó kapcsolataim. Amikor a József Attilában művészeti
vezető voltam, meg statisztaként is szerepeltem. Itt például kiváló ismeretségeim jöttek
létre a szolnoki színművészekkel... – Bocsáss meg, hogy
belevágok! Te valamilyen módon hittél és hiszel az általános művészetben? – Abszolút hittem és hiszek az általános
művészetben, örülök, hogy ezt fölvetetted. Amikor, kérlek, nekem Szombathy
Gyula azt mondta, hogy a „Hawaii rózsái”-ban lépjek
színpadra statisztaként, öltözzek be, nekem akkor nagyon sokan segítettek, s
azt mondták: „ha a Pistában van ilyen véna, akkor csinálja...” Pedig csak
annyi feladatom volt a jelenetben, hogy a bárban ugyanúgy iszogassak,
énekeljek, táncoljak, mint a főszereplők. Jó viszonyba kerültem még ezekben
az években Hofi Gézával, Szegedi Molnár
Gézával, vagy az Expressz zenekarral. Ezeket csak azért mondom el,
hogy érezd, amilyen műfajokkal kapcsolatba kerültem, azok között sokszor
nagyon éles határok voltak, mégis igyekeztem mindenhol ott lenni. Sokszor
saját alkotói tevékenységemet is háttérbe szorítottam, de úgy érzem, hogy
megérte, mert nagyon sokat tanultam minden olyan embertől, akiket most a nagy
csokorból megemlítettem. – Aztán lassan „leváltál” te
is. Úgy értem, hogy jobban belemerültél alkotói munkádba és a pedagógiába.
Nem tudom, egyetértesz-e ezzel, de azt hiszem – egyfajta közelítésből persze
hogy az általános művész esetében majdnem mindegy, hogy mivel foglalkozik. Fölmerül
valami és azt elkezdi körüljárni. Olyankor pedig mintha mindegy volna, hogy akvarellel
dolgozik, színpadra áll, vagy regényt ír. – Ezt én egyértelműen elfogadom.
Ez annyira kölcsönös, hogy valamennyi művészeti ág tud a másiknak tanácsot
adni, illetve egymástól átvenni olyan dolgokat, ami észrevétlenül és sokszor úgy
jelentkezik, hogy a művész csak később jön rá a tulajdonképpeni latens
segítségére. No, de ez pontosan abból a rejtélyből adódik, abból a titokból,
amit az artisztikum minden ága magában rejt. Valahonnan így tudjuk a magunk, illetve
munkaink javára ezeket a titkokat fölhasználni. [kettő] – Túl vagy a kórházon, beállították
a gyógyszereket, most jól vagy. Folytassuk, de hadd ne kérdezzek semmit,
asszociálj nyugodtan. Jó? – Nem is lehet ilyenkor mit. Sokszor éreztem
a helyzetemet magamon kívül. Sok mindent megfejtettem, sok minden eszembe
jutott. Nagyanyám mesélte, hogy amikor kicsi voltam, kérlek szépen, akkor meg
Baglyason volt a kórház... Emlékszel te arra...? – Nem. – Engem egyszer akkor szánon vittek a
kórházba... – Mennyi voltál akkor? – Akkor voltam tíz hónapos...
Tudniillik a karancssági orvos, aki járt ki akkor
Etesre, úgy adta be nekem az injekciót, hogy begörcsöltem tőle, belázasodtam,
úgyhogy nehezen mentettek meg, de, látod, sikerült. Nagyanyám mesélte nekem,
hogy ott ült a kórházban egy orvos, és ő mondta neki, hogy „különleges
formájú a koponyám, ebből a gyerekből nagy ember lehet...” – Tényleg? – Hát, igen. – Tíz hónaposan? – Tíz hónapos voltam, igen, ezt
nem egyszer elmesélte az öreg mama. Hogy ebből mi lett? – Azt hiszem, bejött. A
szabadulóművész jó kifejezés a személyiségedre? – Nagyon jó. – Csak merthogy mesélted,
sokszor nincs türelmed megvárni azt sem, hogy megszáradjon az anyag, ezért
választod ezeket a technikákat. – Így igaz. – Ehhez hozzátartozik, hogy a
műtől is „szabadulsz”? – Egyrészt, minél előbb be
akarom fejezni azt, amit elkezdtem, mert az nekem gondolatban már megvan,
csak lehetőségem legyen, hogy megcsináljam. Sokat elbütykölgetek rajta,
nézegetem, hogy az adott képeken úgy alakuljanak a dolgok, ahogy elképzelem.
Egy-egy kép „megforgatása” közben alakulhat úgy egy ötlet, hogy mindig az
eredeti kompozícióba álmodott kép marad. Na, most, ez egy egyedi stílus, ez a
vegyes technika, ebben van akvarell, tempera, színes ceruza... – Nem akarom a koloritásodat vitatni, hiszen az egyértelmű. Viszont azt
mindenképpen megkérdem, hogy az eszköztárad alakulása egy folyamat volt, vagy
egy ponton azt mondtad magadnak, hogy »szűkszavú« leszek és,
ha valamit csinálok, annak egyszerre ki kell jönnie!”? – Nagyon jó a kérdés. Én dolgoztam
olajjal, vannak is meg olajképeim, de valahogy ezzel a technikával mindig
beragadtam. Igaz, hogy a kritikusok mindig azt mondták rólam, hogy kolorista
vagyok, erről nem is kell beszélnem, ezt a színéhségem bizonyítja. A másik
része a dolognak, mármint az olaj technikának, hogy voltak ennek egyéb okai
is, nem az anyagi részére gondolok – bár ilyen is volt különben, mert a
vászon meg az olaj mindig drágább „játék” volt –, hanem arra, hogy az
akvarell esetében a gyors technika volt az én nagy esélyem. Úgy gondoltam,
hogy ebben megmaradok. Sokat gondolkodom, és megpróbálom a legkisebb
részletekig megmunkálni a felületet. Egy kicsit az utóbbi időben – lehet,
hogy pszichés helyzetemből adódóan –, egy kicsit az élénkebb színek
visszafogottabbak lettek. A sárgák, a vörösek, a kékek egy-egy helyen
átmentek szürkébe, ami azt jelenti, hogy valamilyen módon talán az én sorsom
is a képekben megjelenik. Nem különösképpen vagyok a sors kegyeltje, ha
végigpörgetem eddigi életem, s nem vagyok benne biztos, hogy szerencsés vagyok,
a sikereimet soha nem köszönhettem másoknak... – Ahogy te le tudsz lépni –
fogod magad és kiszállsz egy infarktusból, egy festményből –, azt
hogy tudtad egyeztetni azzal, hogy a pedagógia munkádat meg éppen az
alaposság, a pontosság és a gondoskodás jellemzi? – Jó a gondolatmenet. Ha valamit fölvállal
az ember, tehát egy fiatalt, – s ennek óriási tétje van – őt egy olyan úton
akarod tovább vinni, hogy annak értelme legyen. Azt az embert, aki téged
példaképnek tekint akár szakmailag, akar emberileg nem szabad félrevezetni,
és ezért én mindent megtettem a tanári pályán. Mindent megtettem annak
érdekében, hogy az a tanítványom elérje mindazt, amit a tehetsége enged neki. – Ha valóban azt a tehetséget
látod, amit annak idején benned fölfedeztek és úgy véled az illetőről, hogy
neki azt kell csinálnia, amit mondjuk, éppen te is művelsz, akkor ezt hajtod ki
belőle, vagy maradsz alapos, hogy nője ki magát? – Ha felfedezem az illetőben, hogy
tényleg egy tehetség és látom rajta, hogy kellő intelligenciával is
rendelkezik – mert ez már a legkisebb korban is szükséges –, akkor őt próbálom
rávezetni, hogy áljen ezzel. Igyekeztem mindig megadni minden lehetőséget,
mert attól nagyobb sikerélmény nincsen a rajzpedagógiában sem, amikor a
gyerek révbe jut, visszajön és örömmel mondja el, hogy mennyi mindent köszönhet
annak a kis időnek, amikor mi együtt voltunk. Ezért például én minden
titkomat elmondom a tanítványaimnak, hogy sajátítsa el és menjen tovább. – Negyven év után mi lesz
veled a gyerekek nélkül? – Nagyon érdekes dolog. Most meg
egyelőre nem éltem bele magam abba, hogy az iskolai munkám befejeződött. De
megjelennek álmaimban állandóan ezek a képek, akár Karancslapujtő, akár
Mohora, akár a Gépipari Technikum és másnapra már nem tudom, hogy ez valóság
volt-e, vagy én képzeltem el az egészet. – Vagy nem akarod tudni. – Vagy nem akarom tudni, ez is
egy érdekes dolog. Szóval, egyelőre ott vagyok, hogy az iskola számomra bezárul.
A volt iskolámba például most nem tudnék elmenni. – Miért? – Nem azért, mert nem szerettem...
biztos, hogy nem azért... egyrészt én nem tudnék bemenni azon a kapun, mint
valamikor... de ezt most hagyjuk... ez még kemény… ez még nem érlelődött meg
bennem ... Mindenesetre a gyerekekkel való kapcsolatom továbbra is megmarad.
Ez a megye ismer engem, emelt fővel merek kimenni az utcára, hiszen a
kölcsönös tisztelet megvan, tehát ennek a néhány évnek kitörölhetetlen az
erkölcsi érteke. – Készülsz most erre a füleki nagykiállításra, ahol negyven munkádat mutatják
be. De biztosra veszem: nem zársz le semmit. – Persze, hogy nem. Ez egy kiállítás
Füleken, ott még nem volt. Nagyon jó csapat dolgozik rajta, egy festőművész
kollega rendezi... ekkor volt, tudod, amikor kint voltunk megnézni a helyet,
hogy fél egykor értünk haza és kettőkor már az intenzíven voltam. – De most már maradsz
szabadulóművész? – Bízom benne. Hát, te, most már nagyon
sok volt, amit én magamban vittem végig. És tényleg nem volt egyszerű
otthagyni az iskolát. – Viszont sokat jelent a
festés... – Pontosan. Ez átvisz, gondolatban is. – ...és van mit bepótolnod! – Köszönöm, hogy így gondolod, én
a pedagógiának valóban odaadtam magam. Az utóbbi sok évben többet
foglalkoztam másokkal, mint saját magammal – tényleg van mit bepótolnom. [a
harmadik rész] Egyetlen másodpercig nem gondoltam,
hogy utolsó – a nyilvánosság előtt majdan közzéteendő – beszélgetésünkhöz
harmadik részt is kell írnom. Már egyedül. A két epizódnak sem örültünk
(Pista, a főszerkesztő, meg én), de biztosak voltunk benne: nem lesz semmi
komoly baj. Nagyon nagy baj lett. Orosz István halálának tényében nem
kéztördelések, visszaharapottan csukló mondatok húzódnak. Férfizokogás ez –
faltól falig. Az itt közzétett interjú szövegén
semmit nem változtattam. Amikor utoljára beszélgettünk, benn, a kórházban –
bár ezt már egyikünk sem szánta a nyilvánosságnak, annyit elmondok – abban
maradtunk, hogy lassan összeszedi magát és a kéziratot majd csak otthon
olvassa el. Majd. Nyugodtan. Erre már nem volt időnk. Pista csak a
legelső vázlataimat láthatta. Tetszett neki. Emlékszem, nézett rám azzal a
ritka, csínytevőgyermek tekintettel, mit tényleg csak páran ismertünk, és
mondta: jó a tematika. Mégis, bizakodásával (itt kiderül, azt
hiszem), életigenlésével, munkaéhségével és tenni akarásával, ha már sajnos
odaátról is, nekünk szól: „...gyerekek, csinálni kell!” Nekem talán most azt mondaná az interjú
kapcsán – sőt, ezt pontosan tudom –, hogy „Na, te Isten madara, aki tud
olvasni a sorok között, az tudja, miről van szó!” Én meg mondanám Neki (mondom is):
„Igazad van, Pista bátyám, aki tud olvasni, az tudja, miről van szó.” Hogyne tudnánk? Sokunkat tanítottál a sorok közt is
olvasni, Te Isten Madara. |