|
Farkas András rajzai Válogatta
és az előszót írta: Kovalcsik András 1988 Van Farkas András művei között egy kis rajz, Lúdas
Matyit ábrázolja, aki „Elment a földetlen földig…”. 1949-ben rajzolta ezt az
elszántságot, világot változtató nekibuzdulást sugárzó emberkét. Most közel
negyven év múltán kézbe véve a rajzot, elgondoztatott az akkori nagy
nekiindulásokról. Fordult az élet nálunk, s a hajdani Lúdas
Matyik százai indultak neki az új világnak, meghódítani a politikai,
tudományos és művészeti élet legkülönbözőbb területeit, kiteljesíteni egy nép
tehetségét. Kinek hogy sikerült a kitűzött célhoz eljutnia? Hányan voltak,
akiknek ez az út tragédiába torkollott; hányan, akik szédítően magas karriert
futottak be (hányan le is szédültek!); hányan felejtették el, hogy honnan
indultak s milyen célokkal; hányan teljesítették is, kitartó munkával, téglát
téglára téve felépíteni egy olyan életművet, hogy majdan bárkinek a szemébe
mondhassák… megtettük, amiért küldettünk. Farkas Andrásnak ez az utóbbi út adatott meg. Az abaújszinai hétgyermekes parasztcsaládból elindulva
Kassán érettségizett, és 1944-ben végezte a Képzőművészeti Főiskolát.
Ígéretesen indult. A „Szépművészet” 1944 januári számában a kritikus a Főiskola
végzőseinek kiállításán a „legérettebb egyéniségként” értékeli. Ezután jött a
katonáskodás, sebesülés, fogság, majd hazatérve a vidéki rajztanári munka. Nem élvezett ösztöndíjat, műteremlakást, s a művészeti munkát
támogató más kedvezményeket; nyugdíjazásáig teljes munkaidőben tanító
pedagógus, aki tanítványok ezreit nevelte a művészet, a szép szeretetére, s
így a tanári munka mellett építette fel azt a művészi életművet, amely az
utóbbi években kilépve a szűk területi keretekből már országosan is
megbecsülést szerzett művelőjének. „… képeinek tárgya szinte kivétel nélkül a földeken, a háza táján
munkálkodó paraszt, a környező falvak élete, ahol a hangsúly az emberen van.
Erősen homocentrikus művészetének robusztus, monumentálisan ható alakjai,
mint valami népi eposz figurái jelennek meg előttünk. Kapálnak, állatot
etetnek, hordót mosnak, végzik a vidék hétköznapjainak egyhangú, ősi, mindig
volt, mindig lesz munkáját. Formái leegyszerűsítettek, ez a mondanivaló nem
tűri a fölösleges cifraságot vagy rafinériát…” – írta Csengeriné Nagy Zsuzsa
egyik kiállításának katalógusában. Farkas András művészetének lényege: azonosulás a palóc tájjal, az
emberrel. Szándékosan, makacsul ragaszkodik ahhoz, hogy a népművészettől
eltanult és a művészettörténet igazi értékeit mindig jellemző tiszta hang és
szerkezet legyen munkásságának zsinórmértéke. Nem törekszik esztétikai
meghökkentésre, kerüli a formai önkényeskedést. Realizmusa őszinte, nem
divatos irányzatokból összeügyeskedett másodlagosság. Illyés Gyulával vallja:
„Mi itt ne úgy legyünk modernek, mintha Párisban élnénk. Nem, nekünk itten
kell moderneknek lennünk, mintha a magyarság mély rétegeiben, a pusztákban, a
falvakban élnénk.” E kötetben arra van lehetőségünk, hogy Farkas András
Balassagyarmaton élő festőművész grafikai munkásságából mutassunk be
válogatást. |