Nógrád újfent a rövidebbet húzta –
hivatalosan is megszűnt a Diósjenő-Romhány vasúti vonalszakasz Immár
végérvényesen befellegzett annak reménye, hogy valamikor visszaállhat a
vasúti személy- és teherforgalom a Diósjenő-Romhány közötti vonalszakaszon,
hiszen a 2023. december 27-én kiadott, az országos vasúti mellékvonalak
felsorolásáról szóló, 194/2016. (VII.
13.) számú kormányrendelettel Magyarország vasúthálózata összesen 236
kilométerrel rövidült meg, köztük az említett nógrádival. Ezáltal várhatóan
fizikailag is felszámolják a vasúti pályát, az épületeket. A
Vác-Drégelypalánk-Balassagyarmat vonalból Diósjenőnél kiágazó, 17,1 kilométer
hosszú mellékvonalat 1909. július 11-én adta át a Duna–Ipolyvölgyi HÉV
vasúttársaság. A vonal Romhányhoz közelebb fekvő felén található Bánk
megálló- és rakodóhely évtizedekig átrakóállomásként funkcionált a helyi
ásványbányát kiszolgáló, 2006-ban részlegesen felújított, majd 2014-ben végül
elbontott Felsőpetényi Kisvasút számára. Az
egyvágányú, nem villamosított pálya állapota az évtizedek alatt erősen
leromlott, hosszú szakaszon csak 20 km/h „sebességgel” lehetett rajta
haladni. A személyforgalmat 2007. március 4-én állították le, és a 2023. év
„karácsonyi ajándékaként” hivatalosan is megszűnt a vonal. 2021.
őszén Balassagyarmat Önkormányzata, nógrádi településvezetők, több civil
szervezet által kezdeményezett vasúti memorandum többek között tartalmazta a
76-os Diósjenő-Romhány szakasz újranyitási
javaslatát is. Ezt az érintett
települések is támogatták, erről szólt a nool.hu 2022. január 8-i
cikke. 2023-ban
a közlekedési minisztérium megszüntette a Balassagyarmat-Ipolytarnóc közötti személyforgalmat,
így már részben beérett a nógrádi politikai vezetés szándéka, le kell építeni
Nógrád vasúti közlekedését. Nyilvánosan ezt eddig Barna János közgyűlési
alelnök merte kimondani ill. leírni, viszont 2023. júliusában még
egyértelműbben kimondatták a stratégiát a facebookon
Molnár J. Péter, ú.n. jobboldal-közeli újságíróval,
a Hír Tv munkatársával, aki kerek-perec közölte, nincs szükség vasútra (Nyugat)
Nógrádban. Aligha kétséges, nem saját véleményét, hanem a sugallt álláspontot
közölte a nyilvánossággal. Így
egyre közelebb kerül annak a terjengő (rém)hírnek a veszélye, megszűnhetnek a
még létező nógrádi vonalszakaszok is. 2024. január összeállította:
Nagy László forrás: iho.hu |