Nógrád újfent a rövidebbet húzta – hivatalosan is megszűnt a Diósjenő-Romhány vasúti vonalszakasz

 

 

 

https://1.bp.blogspot.com/-t5h6m9geuwI/YQg1qPwmf-I/AAAAAAAAAFs/kAvhX8qJ2yEM6_9gH9Aj142fG_d7FVoWgCLcBGAsYHQ/w640-h426/diosj.jpg

 

Immár végérvényesen befellegzett annak reménye, hogy valamikor visszaállhat a vasúti személy- és teherforgalom a Diósjenő-Romhány közötti vonalszakaszon, hiszen a 2023. december 27-én kiadott, az országos vasúti mellékvonalak felsorolásáról szóló, 194/2016. (VII. 13.) számú kormányrendelettel Magyarország vasúthálózata összesen 236 kilométerrel rövidült meg, köztük az említett nógrádival. Ezáltal várhatóan fizikailag is felszámolják a vasúti pályát, az épületeket.

 

A Vác-Drégelypalánk-Balassagyarmat vonalból Diósjenőnél kiágazó, 17,1 kilométer hosszú mellékvonalat 1909. július 11-én adta át a Duna–Ipolyvölgyi HÉV vasúttársaság. A vonal Romhányhoz közelebb fekvő felén található Bánk megálló- és rakodóhely évtizedekig átrakóállomásként funkcionált a helyi ásványbányát kiszolgáló, 2006-ban részlegesen felújított, majd 2014-ben végül elbontott Felsőpetényi Kisvasút számára.

Az egyvágányú, nem villamosított pálya állapota az évtizedek alatt erősen leromlott, hosszú szakaszon csak 20 km/h „sebességgel” lehetett rajta haladni. A személyforgalmat 2007. március 4-én állították le, és a 2023. év „karácsonyi ajándékaként” hivatalosan is megszűnt a vonal.

 

2021. őszén Balassagyarmat Önkormányzata, nógrádi településvezetők, több civil szervezet által kezdeményezett vasúti memorandum többek között tartalmazta a 76-os Diósjenő-Romhány szakasz újranyitási javaslatát is.  Ezt az érintett települések is támogatták, erről szólt a nool.hu 2022. január 8-i cikke.

 

 

2023-ban a közlekedési minisztérium megszüntette a Balassagyarmat-Ipolytarnóc közötti személyforgalmat, így már részben beérett a nógrádi politikai vezetés szándéka, le kell építeni Nógrád vasúti közlekedését. Nyilvánosan ezt eddig Barna János közgyűlési alelnök merte kimondani ill. leírni, viszont 2023. júliusában még egyértelműbben kimondatták a stratégiát a facebookon Molnár J. Péter, ú.n. jobboldal-közeli újságíróval, a Hír Tv munkatársával, aki kerek-perec közölte, nincs szükség vasútra (Nyugat) Nógrádban. Aligha kétséges, nem saját véleményét, hanem a sugallt álláspontot közölte a nyilvánossággal.

 

 

Így egyre közelebb kerül annak a terjengő (rém)hírnek a veszélye, megszűnhetnek a még létező nógrádi vonalszakaszok is.

 

 

2024. január

összeállította: Nagy László

forrás: iho.hu