Horváth
Endre-díj
2013.
TORNAY ENDRE ANDRÁS
szobrász- és éremművész (posztumusz)
Az ember azért van, hogy alkotva éljen - vallotta tömören és egyszerűen, de teljes meggyőződésből a hargitai
ember, Tornay Endre András Munkácsy- díjas
szobrászművész.
Régi klisének számít művészi berkekben az
az állítás, hogy a műalkotást a befogadó teszi igazán élővé, az, aki
párbeszédbe elegyedik az alkotással. Nos, Tornay, a
tizenhárom gyermekes zetelaki családból származó
szobrász gyanús alak volt. Gyanúsan és magabiztosan átlépett ezen az ingatag
elméleten! Miért? Azért, mert alkotásai fenemód szószátyárak,
elébe rohannak az embernek, nem hagyják szóhoz jutni, sőt, árad belőlük az
életszeretet. A befogadó első blikkre megtorpan, aztán elégedetten csettint
egyet, jóleső és ismerős érzés tölti el.
Harmóniába kerül a mű és a szemlélő, hogy
végül örök barátságban oldódjanak föl. Íme tehát! Az alkotás élővé tette az
embert. Figyeljük csak meg! Örökösen fecsegő művek - szavakkal módjával bánó,
szép szál hargitai ember. Micsoda ellentmondás! És mégsem az. Hiszen ők egyek.
Egy közös harmónia.
Mi jellemzi az alkotott teremtményeket? Ha
csak néhány jelzős szerkezetű mondatfoszlánnyal kellene körülírni, akkor az így
hangzana: természetes, szinte a megmunkálatlanság
képzetét keltő, karcsú testek kavalkádja, aszimmetrikusan elhelyezett, megdőlt
fakeresztek, míves kisplasztikák, gyönyörűen letisztult formavilág, jelszerű,
emblematikus alakok, kezdetben mélybarna, sötét tónusok, majd később
kiszínesedő gazdagság, játékos, humoros ácsolatok a térben, a népművészetből és
a modern képzőművészetből összeforrott formavilág – és lehetne folytatni tovább
a sort.
Na de mi jellemezte az alkotót? Neki
csupán egy priccsre volt szüksége, hogy lehajthassa a fejét. És rengeteg
bronzra, kőre, fára, hogy azokkal viaskodhasson, alázatosan, nem legyőzve
azokat. És ételre. – De vigyázzatok –
mondta, mert sokat eszem!
Ő és iparművész felesége, Tornay Julianna
jelenléte meghatározó volt városunk művészeti életében. Szerény, bölcs és
nagytudású művész volt, szeretetteljes természetének köszönhetően jó
kapcsolatot ápolt a város művészeivel - Szederkényivel, Csemniczkyvel,
Jánossyval, Farkassal és Rétivel, de „remete lelke”
igényelte a tágas teret, az elvonult magányt. A saját maga teremtette
formavilág mellett mindvégig következetesen kitartott. Ezek a tornays motívumok a maguk egzakt és stilizált módján minden
alkotáson nyomon követhetők. A többször megjelenő szimbólumok az alkotójukról
vallanak: a madár, mint a korláttalan létezés és a Teremtő által támogatott
tiszta, szabad akarat archaikus jelképe; a ház analógiája, mint a meghittség, a
valahová tartozás kifejezője. Hiszem és tudom, hogy nálunk, Balassagyarmaton,
majd később Kőszegen beteljesedtek ezek a különleges formákban megjelenített
álmok.
Köszönjük a jó Istennek, hogy idevezette
őt közénk, hogy általa Palócföldre is eljutott az oly’ kedves székely
emberiesség és habitus! Bár sokan nem ismerhettük őt személyesen, de roppant
gazdag életműve, munkásságának jelentős irodalma, alkotásainak róla alkotott
képe egy végtelenül szerethető embert formáznak meg számunkra, nem fából, nem
kőből, de lélekben!
Most, hat évvel halála után magunk közé
fogadjuk őt, Endrét, a hargitai embert. A Horváth Endre-díj a legalkalmasabbat
illeti.