Horváth Endre-díj
2010
Kirják Miklós
A pára szertefoszlik és egy jellegzetes utcarészét
díszletében találjuk magunkat. Két öreg áll részvéttel kétfelől, mintegy
keretezvén az álombéli, felködlő színt. Szótlan, mozdulatlan, mint gyertyák a
ravatalon: Kominka József és az ő becses felesége,
Gaál Ilonka - Kirják Miklós nagypapája és nagymamája - idézte meg Jónás Csongor grafikusművész 2010. június 4-én, Kirják Miklós kiállításának megnyitóján a Szerbtemplomban a
diákköri Balassagyarmat élményét az alkotó Kominka József
epitáfiuma c. képe elemzésénél.
Kirják Miklós Budapesten született
1974. szeptember 13-án. Általános iskolai tanulmányait befejezve egy év
gimnáziumi kitérő után 1990-ben felvételt nyert a Képző- és Iparművészeti
Szakközépiskolába. Életrajzírója, Gyulai Gergely már ebből az időből számon
tartja Nagyapám c. olajportréját, mely
kiváló rajzkészségét bizonyítja. Talán ekkor történt az a bizonyos, korlátlan
szabadságot jelentő balassagyarmati kirándulás, amikor barátjával, Jónás
Csongorral egy hetet töltöttek Miklós nagyszüleinél, s ezek a kamaszkori
élmények, képek, hangulatok szinte beleégtek a leendő művészek érzelmi és
intellektuális memóriájába.
Kirják Miklós a Magyar
Képzőművészed Egyetem festő-restaurátor szakán végzett 2001-ben. Mesterei Bunda
János István, Görbe Katalin, Kőnig Frigyes, Menráth
Péter és Tulipán László. Szakdolgozatának címe: A tüchlein festészet technikája és a tüchlein
képek restaurálásának nehézségei.
Alkotásait a mívesség, a technika bravúros kezelése s
a gondolatgazdagság jellemzi. Szemléletét és stílusát leginkább Albrecht Dürer
művészete határozza meg, néhány munkája parafrázis szerűen idézi a nagy előd
egy-egy híres alkotását. A német reneszánsz mesterhez hasonlóan Kirják Miklós is szívesen mélyed el a természet apró
részleteiben. Sajátos „csendéletein” rovarok alaposan megfigyelt anatómiai
részleteiből hoz létre szinte megelevenedni látszó, akvarell-ceruza technikájú
sorozatokat - írja Gyulai Gergely.
Reneszánsz tudásszomj és rendszerezési vágy, barokk
aprólékosság és kidolgozottság jellemzi művészetét - s mindehhez a fényképész
türelme, megfigyelő képessége, a természetkutatók alázata s minden apró
részletre kiterjedő áhítata szolgáltat muníciót. – mondta 2008-ban Szentmártoni János munkáiról.
Szívesen fest portrékat,
önarcképeket. Kiállításának egyik legmegragadóbb darabja 97 éves
önarcképe – Jónás Csongor találó szavaival – amolyan vizuális non plusz ultra,
a fokozhatatlanság mértékegysége.
Jelentősebb önálló
kiállításai:
2001 11 év –Gaál Imre
Galéria Budapest
2002 Olaszkapu – Fióka Art
Galéria Budapest
2005 Apokalipszis
kamarakiállítás - Gaál Imre Galéria
2008 Bestiárium
- Kék Iskola,
Budapest
2008 Volksbank Galéria,
Székesfehérvár
2010 Haláltánc - Hricsovinyi Galéria, Budapest
2010 Ballada hétköznapi díszletekkel (versképek) - Magyar Írószövetség Galériája, Budapest,
2010. Szerbtemplom,
Balassagyarmat
A Stádium Kiadónál megjelent
önálló kötet-illusztrációi:
2007 Gérecz
Attila: Szökés a nagy árvíz idején. Töredék.
2010 Szentmártoni János: Ballada hétköznapi díszletekkel
Eddigi fontosabb
elismerései:
2002 Tavaszi Tárlat (Gaál
Imre Galéria, Bp.) díja festészet kategóriában (Rácz plakett)
2004 Új Átlók Művészeti
Társaság díja
2009 Pesterzsébeti
Önkormányzat díja