Horváth Endre-díj
2012
Benkő Csaba Gyula
festőművész
A csoda az alatt a 30-40 cm alatt
születik meg, mialatt az ecset a palettáról
a vászon felületéig elér: a festék színné változik. És akinek ez a kezében megtörténik, ő a mágus, a varázsló, ő a
festőművész — írta Molnár C. Pál. A mi mágusunk, Benkő Cs. Gyula 1939-ben született Budapesten. A balassagyarmati
Balassi Bálint Gimnáziumban érettségizett. Tehetsége Farkas András, majd később
Blaskó János egri főiskolai tanszékvezető szárnyai alatt formálódott.
1959-ben felvételt nyert a Magyar
Iparművészeti Főiskola díszítőszobrász főtanszak ipari formatervező szakára, s
itt végzett 1964-ben Dózsa Farkas András és Borsos Miklós tanítványaként. Az
általa alkotott tárgyak kétszer is elnyerték az Év Legszebb Terméke díjat.
Precíz, finom kialakítású alkotásait Ipari Forma nívódíjjal ismerték el több
ízben.
Első kiállítása Budapesten, majd
Marseille-ben volt 1959-ben. 1965 tavaszától közel tíz évig szabadfoglalkozású
művészként dolgozott. Ezután az Iparművészeti Tanács művészeti osztályvezetői
feladatait látta el, majd munkáját az intézmény jogutódjánál, a Képző- és
Iparművészeti Lektorátusnál folytatta egészen 2004-es nyugdíjba vonulásáig.
Mindezen idő alatt alkotói tevékenységét is gyakorolta.
Itália, a fennkölt és harmonikus
szépségideál hazája fontos tényezője életének, több alkalommal is eljutott oda.
Először 1965-ben utazott Milanóba Marino Marini
meghívására, ahol vendége volt az Accademia di Belle Arti di Brerának. Később
elnyerte az Olasz Köztársaság ösztöndíját, s így két hónapot tölthetett Rómában
és Milánóban.
A művészeti szervezetek közül élete
folyamán tagja volt a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának, a Magyar Alkotóművészek
Országos Egyesületének, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Társaságának, a
Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetségének, a Magyar Designer Céhnek, a Mednyánszky Társaságnak, és annak a
Molnár C. Pál Baráti Körnek, ahol találkozhatott a sokunk által ismert Szabó
Vladimírral és Zórád Ernővel is.
Egyéni
és csoportos kiállításai 1959-től vannak, bár az 1960-as évek végétől egészen 1988-ig képzőművészként visszahúzódott. Ezt a „hallgatást” csak egy
alkalommal törte meg, 1981-ben, az Olasz Kultúrintézet
kiállításán. Magyarországon kívül kiállított Franciaországban, Olaszországban,
Németországban, Romániában és Szlovákiában is.
Balassagyarmaton 2006-ban a Kiss Árpád
Általános Iskolában, 2007-ben a Horváth Endre Galériában, 2012-ben pedig Tisztelet
az Alma Maternek címmel a Balassi Bálint Gimnáziumban és Tisztelet a
városnak címmel a Madách Imre Városi Könyvtárban volt kiállítása.
Tevékenysége felöleli az ipari
formatervezést, az alkalmazott grafikát, kisplasztikát, érmészetet
és festészetet. Az utóbbi években kizárólag festészettel foglalkozott.
Képeinek hívószavai többek között: Itália,
valamiféle mediterrán derű, könnyedség, szabadság utáni vágy, és az ergonómia,
ergonomikus formavilág, amely az emberi testtel és lélekkel úgy harmonizál,
hogy ne a puszta dekorativitás érvényesüljön csupán. Portréin felfedezhetők a
klasszicizáló reneszánsz ikonográfiájának megfelelő beállítások. Ha képeit
szemléljük, még laikus szemmel is felfedezhetjük azt, hogy mindig kiemeli a
tökéletest, mindig jól cizellál, mindig csak a legfontosabb elemekre épít, és
teszi mindezt túlzás nélkül. Úgy érezhetjük, hogy szinte mindent elönt az
arányos derű!
Munkásságából kitűnik, hogy nem törődik a
forradalmi lendületű avantgárd zűrzavarával, amely a 20. század elején - túlzás
nélkül állítható, hogy - gyakorlatilag
tíz év alatt megsemmisítette a klasszikus művészet kifejezési formáit és
modorát, de legalábbis margóra állította azt, hogy aztán később, az első világháború
utáni időszakban természetes módon újraéledve, újult erővel testet öltsön a
neoklasszicizmusban a novocento által, amelynek talán legnagyobb mesterei
Itáliában jelentek meg, s akik kapcsolatba
hozhatók Benkő Cs. Gyula munkásságával is.
Ugyanis festészete talán az egyetlen mai
folytatása annak a szellemiségnek, amit a két világháború között az ún. Római
Iskola jelentett. Amit mível - idézem őt -, az
egyfajta „mágikus realizmus”, amelynek irodalmi és képzőművészeti megfelelője
Olaszországban is létező, széles spektrumú, stilisztikailag
sokszínű irányzat.
Utazásai során szerzett benyomásai jócskán
ellátták őt szellemi munícióval, amelyek eredményeként számos Itáliához köthető
alkotása született. Mindaz, amit Olaszországban megtapasztalt, megismert és
átélt, oly intenzíven épült be világlátásába, alkotói tevékenységébe, hogy
annak egyik jelentős, meghatározó vonulatát eredményezte.
Olasz ihletésű képei nem útirajzok
legtöbbjük komponált látvány, amely tartalmaz ugyan konkrét, létező elemeket,
de egészében csak a képen létezik. Másrészt az olasz motívumok lényegében
eszközök egy olyan tartalom, mondandó kifejezésére, amelyeket verbálisán meghatározni
nem lehet, mert akkor talán nem is lenne értelme megfesteni.
Érzelmi beállítottságú festőnek tartja
magát, azonban, ha már kialakult benne a „mondandó”, annak képi kifejezését már
tudatosan, „tervezői szemlélettel és hideg fejjel” igyekszik megvalósítani.
Nyilvánvaló, hogy stílusirányzatok, stílustörekvések, trendek és divatok feltétlen
követése sosem volt célja, inkább egyfajta erős kötődés a hagyományos
értékekhez és a múlt klasszikus eszményképeihez. Úgy fest, ahogyan azt belső
indítékai, felkészültsége és képességei meghatározzák.
A kiváló festőművész ragaszkodik felnevelő
városához, örömmel jön ide kiállítani, de az érettségi találkozókon is
rendszeresen részt vesz, s minden évben jelen van Budapesten, Balassagyarmat
barátainak találkozóján is.
Benkő Cs. Gyula a „Grande Nazione”, azaz Nagyszerű Nemzetünk, azon belül a Civitas
Fortissima kiváló festője.