(Csach Gábor polgármester ünnepi beszéde a 2024. január
29-i városi ünnepségen) CF105 - A
LÉLEK EREJE „…A valódi
lelki erősség a törekvő erkölcsösséget a tettekben
látja, nem a hírnévben, s jobban szereti, ha igazán első, mint ha csak
látszik annak. A ki a tapasztalatlan sokaság balvéleményétől függ, azt a nagy
emberek közé nem sorozhatjuk…” Cicero az
antik Róma egyik legjelentősebb filozófusa írta e sorokat Kötelességekről
című művében. Igazán Bátornak lenni annyit tesz, mint a partvonal mellett
okoskodóktól függetlenül határozottan cselekedni a jóért. Nem másról beszél
itt, mint az európai kultúrát meghatározó négy sarkalatos erény talán legfontosabbikáról, a Fortitudo,
vagyis a Lelki erősség, az igazi Bátorság erényéről. Az
antikvitástól a modern korig eme erényt allegóriaként mindig törékeny
nőalakban ábrázolták, éppen úgy, ahogyan a Kossuth díjas balassagyarmati
szobrász Párkányi Raab Péter hátam mögött látható Civitas Fortissima emlékművén.
Mosolygó, szépséges nőként, aki lelki erejének köszönhetően egyetlen elegáns,
de apró mozdulatával képes legyőzni a mohóság bűnébe eső ellenséget. Ahogy
Cicero mondta: „… a lelkierő a méltányosságért
küzdő erény. Ezért senki sem aratott még dicsőséget, a ki csellel vagy
gonoszsággal tett szert hírnévre. Mert erkölcsi jó nem lehet igazságtalan...” TISZTELT
ÜNNEPLŐ KÖZÖSSÉG Amikor én
jártam általános és középiskolába, a történelemről csupa csacsiságot
tanítottak: hogy a háromnyomásos gazdálkodás meg a vaseke tette naggyá a
Karolingokat, vagy a Német-Római Császárságot s nem Nagy Károly, vagy I. Nagy
Ottó. Azt tanították, hogy a termelési viszonyok dinamikájától függ egy
civilizáció felemelkedése, és hogy a mennyiség idővel minőségbe vált. Hogy
teljesen mindegy, ki vezet egy országot, egy hadsereget vagy egy várost, mert
így is úgyis objektív körülmények vagy az osztályharc fognak felülkerekedni.
Lélek és szellem, tehetség, rátermettség és erkölcs nem létezik, csak az
anyag törvényszerűsége. Aztán a történelem rendszerváltás képében csapta
arcon ezt a fatalizmust. Mert
nagyon nem mindegy, ki vezet egy országot, egy hadsereget vagy egy várost. A
történelem szekerét a problémákat helyben megoldani képes, tettrekész emberek lökdösik, nem a mindig mást hibáztató,
az egész világot megváltani akaró fotelhuszárok. Balassagyarmaton
sem lett volna csehkiverés, ha nem Rákóczy István és Huszár Aladár a vármegye
meghatározó alakjai, ha nem épp a vasutas Schuch
István és a főjegyző Pongrácz György fognak kezet az ellenállást elindító
Vármegyei közalkalmazotti gyűlésen, ha nem Bajatz
Rudolf és Vizy Zsigmond századosok szervezik a
fegyveres támadást. És nem lenne méltó a modern Balassagyarmat 105 évvel
ezelőtti legjelentősebb hőstette a Civitas Fortissima névre, ha nem adta volna életét tíz mártír a
honmentő küzdelemnek. Ha nem lett volna Czakó Balázs, Dancsok Ferenc, Havaj József, Hrubecz Márton,
Nagy József, Petrovics József, Rózsa András, Vancsó
József, Virág János és Weisz Sándor véráldozata. És talán
nem lett volna a Trianoni diktátum sem oly kegyetlen a magyarokkal, ha 1918
őszén nem egy tehetségtelen Károlyi gróf próbált volna a haszonleső
álmodozóival és gazembereivel a háború végi forradalmi puccsban kormányával
rendet tenni az anarchián. Ha ezek az őrültek nem a világforradalom borgőzös
mámorában úsztak volna, talán nem zuhan teljes káoszba az ország. A
nélkülözés miatt év végére a magyar vidéken el-elszabadulnak éhséglázadások:
a Karancsság falvainak szegényei kifosztják a nemesi és módos paraszti
raktárakat, Salgótarjánban a zsidó üzleteket rabolják ki, de még ezeket a
helyi garázdaságokat sem sikerül megakadályoznia Károlyiéknak. Épp annyira nem sikerült, miként a
cseh-szlovák és román katonai előrenyomulást sem
fékezni. Pedig a Felvidék elfoglalását csupán 1800 cseh katona mindössze 9
géppuskával kezdte meg november közepén, s két hónap alatt mégis elveszett az
egész Felvidék. Nem véletlenül mondta már ekkor Párizsban a cseh Masaryk és Benes, hogy a magyar hadsereg és rendőrség képtelen a
rend fenntartására, a magyar köztisztviselők elhagyják a szlovák ajkú
településeket, mert ez a magyar kormány csak egy ócska „bolsevik banda”. Persze mi
gyarmatiak vigasztalódhatunk azzal, hogy 1919. január 29 miatt is
megmaradhattunk magyarnak. Csak hát Trianon elvette tőlünk nemcsak a
honfoglalás óta művelt szőlőhegyünket, de évezredes vonzásunkba tartozó 47
településünket, kereskedelmi és kulturális kapcsolatainkat, boltjaink és
szolgáltatásaink fogyasztóinak felét. Perifériára kerültünk, és évszázadnyi
idő súlyos hátrányait heverjük ma is. Pedig
lehetett volna másként, ha nemcsak Balassagyarmat termett volna a nehéz
időkben a nemzet sorsát óvó vezetőket, hazafias vasutasokat, kötelességtudó,
józan polgárokat. Akik tudják, hogy az egyén önzésénél, és a csillogó szabadosságnál fontosabb a szülőföld és az ősök
tisztelete, a függetlenség. Akik nem olyanok, mint Somló József a szocdem
gyarmati ügyvéd, aki december 30-án még katonai ellenállásra tüzelte a
várost, ám két héttel később a csehek Losonci majd Ipolysági bevonulása után
úgy elnémult, akár ma egy hálaadási ünnepen pulykákkal álmodó fővárosi
cégvezető. Sorsfordító
idők vannak ma is: egyesek szerint dönteni kell kelet és nyugat közt, mások
szerint választani a komfortosnak látszó nihilizmus vagy a verejtékes nemzeti
szuverenitás között. De a Civitas Fortissima figyelmeztet minket, hogy ne vesszünk el a
világtörténelmi játszmákban, ne kutassuk a rajtunk kívül álló hatalmasságok
taktikáit. A valódi függetlenség lényege az, hogy helyben tudjuk a
feladatainkat: ne a történelem viharai, a senkik
által felhatalmazott "intézmények", progresszívnek látszó
ideológiák irányítsák közös dolgainkat, hanem a szülőföldet minden körülmény
közt segítő tettek szülessenek, olyan felelős,
józan és tettrekész vezetők által, mint az egykor
volt Schuch Istvánok, Pongrácz Györgyök, Huszár
Aladárok és Vizy Zsigmondok. Ahogy
Cicero mondja: „… A lelkierőnek és állhatatosságnak az a lényege, hogy
válságos időkben meg ne zavarodjunk és nagy zajt ütve ki ne jöjjünk a kerékvágásból,… hanem bátor szívet és megfontolást
tanúsítva maradjunk józanok …” Dicsőség a
Civitas Fortissima
hőseinek mindenkor! |