Csach
Gábor polgármester ünnepi beszéde Civitas Fortissima ünnepén Balassagyarmat, Civitas Fortissima tér 2020. január 29. KÉPVISELŐ
ÚR, ELNÖK ÚR, TISZTELT ÜNNEPLŐ KÖZÖSSÉG! Pilinszky János szerint: „Az ünnepet nem lehet kitalálni, az ünnepet
csak kapni lehet, ahogy a csillagképeket is kaptuk a teremtés kezéből” És valóban. Ma már szinte isteni csodának tűnik a
balassagyarmatiak 101 évvel ezelőtti hősiessége. Ahhoz, hogy felfogjuk a
Civitas Fortissima eseményeinek jelentőségét: a közösség érdekében önfeláldozásra is képes valódi hazafiságot,
fontos emlékezni arra a szörnyű nélkülözésre, mely az első világégés alatt
Balassagyarmat lakosságát is sújtotta. És nem elég arról beszélni, hogy a
város életerős férfiúi évekig küzdöttek a frontokon. Nem elég az elveszett
fiatal életekre emlékezni, hiszen már 1914 nyarán a 16-os Honvéd gyalogezred
harmada odaveszett a Kamerowkai csatában. Nem elég arra gondolni, hogy a
hiányzó férfikezek, és a hadviselés költségei miatt évekig tartó
élelmiszerhiány, szénhiány, nyomor és nélkülözés volt minden gyarmati
osztályrésze is. Nem elég megemlíteni, hogy mindezek ellenére a gyarmatiak
nem szűntek meg szolidárisak lenni egymással, és a városba kerülőkkel. Hogy
az akkor 12 ezer lakosú város már 1915 szeptemberében 15 ezer katonát,
menekültek százait és egy kolerásokkal teli katonai kórházat is hónapokon át
befogadott. Etetett iskoláiban, múzeumában, mozijában, ideiglenes barakkokban
elhelyezve. Majd éveken át a vasúton a frontokról hazatérőket, a végekről
elűzött magyarokat is. 1916 nyarán például két vonaton 233 felvidéki és
kárpátaljai család érkezett. Aztán e megpróbáltatásokért cserébe 1918
decemberére összeomlott nemcsak a Monarchia, de a hazai politikai elit józan
eszét is elvette a kommunizmus hamis ígérete „a végtelen jogról a semmi kötelességért cserébe”. S hogy az
anarchia elég ne legyen, az éveken át hiábavaló nélkülözésbe rondított bele
1919. január 15-én az a hetven cseh legionárius, aki megszállta
Balassagyarmatot. Napokon belül jöttek a helytartók is, akik a még nem
létező, de már magának jogot vindikáló „csehszlovák
impérium” nevére kívánták felesketni a hivatalnokokat,
közalkalmazottakat, vasutasokat. Január 27-én este a Vármegyeházán nyolcszáz
közszolga gyűlt össze, várva az iránymutatást, mitévők legyenek? Esküdjenek-e
az új csehszlovák államra, vagy álljanak ellen a betolakodóknak? Rákóczy
István kormánybiztos nem adott iránymutatást, szavai kétségbeejtőek voltak: „Eljöhet az idő, mikor Balassagyarmatot
visszafoglaljuk, s akkor a cseheknek esküt tevőket hazaárulás vádjával
illethetik és elbocsájtják. De azt sem ajánlhatom, hogy ne tegyenek esküt,
mert csonka Magyarország oly kicsiny maradhat, hogy a határon túl rekedt
munkanélküliek tömegének képtelen lesz munkát és kenyeret adni. Tehát
mindenki a legjobb belátása és lelkiismerete szerint cselekedjék!” Elképzelhetetlen csoda, hogy ilyen előzmények, s íly
sorscsapások után közfelkiáltással mindegyikük az ellenszegülést, egyben a
megszállók elleni felkelést választotta. A többi már dicsőséges magyar
történelem. HÖLGYEIM ÉS URAIM! KEDVES DIÁKOK! A népszerű magyar
repper, az ózdi hős, Majka énekli Belehalok című toplistás slágerében: „Emlékszem, egész mást akartam ez előtt
tíz évvel, A rohanó hétköznapokon mindannyian, nemcsak fiatalok,
belefulladunk az én-központú rendszerbe, az értéktelen „minden jogot semmi kötelességért” világba, a sosem látott jólét
adta kényelem, a sosem volt hosszú béke adta gondtalanság szülte irigy
embergyűlöletbe. Jobb esetben a családunk, rosszabb esetben magányos egónk
talmi gyarapításával, hiú kényeztetésével vagyunk elfoglalva, hogy aztán a
végén úgy járjunk, mint a fényt kergető popsztár, aki rá kellett, hogy
jöjjön: a semmi, amiben eddig hitt,
mind csak ócska hiábavalóság. Most mondhatjátok, „de ma
már nem kell harcolni a hazáért, ma már nincs szükség emberáldozatra, nincs
szükség hősökre”. Ez nem igaz, a hősiesség nem csak a halálban rejtőzik.
Hősök bármely tisztességes cselekedetben teremnek. 1919. január 28-án a cseh megszállók már sejtették, hogy a magyarok
támadásra készülnek a laktanya ellen. Egy gyarmati ifjú leány, Komenda Gizella postai telefonkezelő
január 28-án este volt szolgálatban, a csehek többször szerették volna
felhívni Csata-Párkánynána települést, hogy értesítsék a cseh utánpótlást, hiszen
Losoncon 1000, Ipolyságon 700 cseh bármikor támadásra fogható katona
állomásozott. De Gizella kisasszony minden híváskor üres vonalat kapcsolt,
mondván: „nem működnek a vonalak”.
Kényelmes székben ülve, 6-7 ravasz semmittevéssel csendben volt ő maga talán
a legnagyobb hős. Hiszen ki tudja, beszélhetnénk e téren magyarul most, ha
akkor ő nem a félrekapcsolást választja. S akkor tényleg hiábavaló lett volna
tíz mártírunk kiontott vére. A hazaszeretet esszenciája ez: helyt állni ott,
ahová rendelve vagyunk. Elvégezni azt az apróságot, ami a dolgunk. Márai Sándor
mondja: „Az ünnep a különbözés. Az
ünnep a mély és varázslatos rendhagyás.” Az ünnep adja, s mutatja meg
egyedül a hétköznapi élet rangját és felsőbb értelmét. Azt kívánom, többször vessük le magunkról tyúkperes napjainkat, a
panaszos, folyton mást hibáztató menekülést a valóság elől. Fogadjuk el a
csak kötelességért járó jogok jussát. Érezzük át őseink mély összetartozását:
kössünk békét szeretteinkkel és felebarátainkkal, mutassunk példát szomszédainknak,
mosolyogjunk és köszönjünk rá szülővárosunk gyalogosaira, legyünk minél
többször mi a szürkeségtől való különbözés. Álljunk helyt! Mindenki csak ott,
azon az apró helyen, ahol dolga akad. Valami ilyesmi a hétköznapi
hazaszeretet. Isten éltesse
örökre 101 évvel ezelőtti hőseink emlékét! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! |