Városi költségvetés - vihar előtt, vihar után?
Bár Balassagyarmat 2011. évi
költségvetésének elfogadása február hónapban várható, de már decemberi ülésén
foglalkozott az önkormányzat költségvetése várható helyzetével.
A 2010-es
költségvetés tervezett hiánya meghaladta az 1 Mrd Ft-ot, ezen belül a működési hiány
876 M Ft, a fejlesztési hiány 201 M Ft volt.
Ennél jobb helyzet 2011. évre sem
várható, sőt az ÖNHIKI (önhibáján kívül hátrányos helyzetű település) támogatás
csökkenése miatt a város további tízmillió forintoktól esik el.
A decemberi ülésen - mint
megoldási javaslat - vetődött fel, hogy egyes közintézményeket megyei kezelésbe ad át a város, így a helyi
TV-nek nyilatkozó Csach Gábor alpolgármester, mint konszenzusos tervet
jelentette be a középiskolák átadását a megyének.
A városi kórház - amely 2010-ben
jelentősebb összegű állami támogatásban részesült és így nyereségessé vált -
városi kezelésben maradna.
A városban váratlan meglepetést keltett a gimnáziumok tervezett átadása, de természetesen nyilvános észrevételt, netán kritikát, eddig senki nem formált.
Érthető okokból, az oktatási
intézmények (sem) működnek egyfajta érdekvédőként, a diákok megszerzéséért
vetekedő iskolák érdekellentéte egyébként is kellőképpen megakadályozza a közös
érdekekért való együttműködést. Az alpolgármester indoka racionális volt, a diákok többsége bejáró,
nem városlakó, az oktatási támogatás pedig rájuk nem
vonatkozik, így finanszírozásuk már nem biztosítható.
Az érintetteken kívül sokan mások
is osztoznak abban a véleményben, hogy a gimnáziumok átadása tovább erősítheti a (kulturális)
leépülést. Ez nem okszerűen következik az átadásból, de a költségvetési,
támogatási megszorítások előrevetítik azt a félelmet, hogy a megye összevonást,
leépítést kénytelen az elkövetkező időszakban megvalósítani.
Mindez kevesebb diákot, tanárt,
kevesebb potenciális adózót, kereskedelmi forgalmat, kiskereskedelmi bevételt, sőt
elvándorlást jelent/het a városban és a térségben, amely egy öngerjesztő
folyamatot indíthat be.
A 2011-es költségvetés nemcsak az
oktatás, hanem a sport, a kultúra más területein is jelentős módosulásokat hoz.
6 millió forinttal csökken a
városi sportegyesületek támogatása, a városi mozi sem kapta meg a várt 2 M
Ft-os támogatást. Ezért a vállalkozó már nem is pályázott a további
üzemeltetésre, így kérdésessé vált, hogy a salgótarjáni (jelentős városi
támogatás mellett működő) mozi mellett, a megye még működő másik filmszínháza
hogyan és milyen formában látogatható majd. A kompromisszumos megoldást
elősegítheti, hogy az épületen belül 2011 január végén megnyílik a Civitas
Fortissima Múzeum, amely a város történelmi eseményeit bemutató, városi identitást megjelenítő
kiállítóhely lesz.
A költségvetési megvonások itt
nem részletezett, további, kisebb léptékű változtatásokat is eredményezhetnek.
Csach Gábor alpolgármester
szerint választani kellett, hogy a legnagyobb költséget - 120 M Ft - jelentő, a
gimnáziumok önkormányzati működtetése helyett, ne a város lakosságát széleskörűen
érintő beruházások, fejlesztések javára fordítsák-e az adóforintokat.
Kimondatlanul itt a városközpont
rekonstrukció megvalósításához szükséges önkormányzati önerő biztosításáról is
szó lehet.
A városközpont és kapcsolódó fejlesztések költsége kb. 1.1 Mrd Ft, amelynek harmada önerőt igényel.
A helyzetet bonyolítja, hogy a
2011 januártól a Parlament szigorítja az önkormányzatok számára a hitelek
felvételét, ezentúl független könyvvizsgáló
engedélyével vehető fel új hitel. Ezzel - teljesen jogosan - véget ért a
korábbi kormány által követett gyakorlat a szinte korlátlanul felvehető
önkormányzati hitelek terén, hiszen jelenleg több mint 1000 Mrd Ft összegű hitelbombán ül az ország.
Így kérdésessé és kétségessé vált, hogyan finanszírozható a városközpont fejlesztési önereje.
Ezek a város rövidtávú költségvetési, finanszírozási kérdések, de fontosabbak a hosszabb távlatok.
A megszorítások terén mindezektől
függetlenül a város kényszerhelyzetben van, de az okok és következmények
részletes felsorolása helyett érintőlegesen jelezzük az ismert tényeket.
1) további önkormányzati
eladósodás, hitelfelvétel nem lehetséges, az ország költségvetési deficitjének
3 % alatt tartása kormányzati prioritás;
2) önkormányzati feladatok ellátásának
átgondolása a nagypolitikában is várható, így pl. az oktatási feladatok állami
átadása, bár ez segíthet az önkormányzatokon, de ez valójában
támogatástechnikai kérdés;
3) állami, önkormányzati szféra
leépítése erősödik, helyi vállalkozók erősítése kiemelt cél;
4) demográfiai helyzet tovább
romlik, nő az elvándorlás;
5) az önkormányzatiság teljes
átgondolása várható, amely most még nem látható változásokat jelenthet.
HOGYAN TOVÁBB?
A városban a csökkenő bevételeket
távlatilag csak az eddigitől eltérő önkormányzati politika módosíthatja, ennek prioritásai kellene hogy legyenek:
- új vállalkozások városba vonzása
- helyi vállalkozók fokozott helyzetbe
hozása
- érdemi és folyamatos párbeszéd a helyi gazdasági, társadalmi
élet szereplőivel
- lobby kapcsolatok erősítése, fiatalok kiemelt szerepvállalása
VÁRHATÓ E VÁLTOZÁS?
Reálisan érdemi változást nem
várhatunk, amelynek számos oka közül egyeseket érintőlegesen felsorolunk (helyi
politikai status quo, változtatás kényszerítő erejének
hiánya, civil szféra gyengesége, nyilvánosságtól való félelem, bizalom-,
önszerveződés hiánya, stb.)
Honlapunk szívesen biztosít teret
érdemi észrevételekre, javaslatokra bármely érintett részéről.
2011. január