125 éve nyílt meg a Balassagyarmat-Drégelypalánk-Ipolyság vasútvonal Balassagyarmat és térsége gazdasági
fejlődése szempontjából alapvető fontosságú volt az országos vasúthálózatba
való bekapcsolódás. A szándék már az 1850-es évek közepén megfogalmazódott, a
konkrét eredményre 1891. augusztus 15-ig kellett várni, ekkor érkezett meg az
első utasokkal a megyeszékhely vasútállomására az Ipolyság-Hont-Palánk-Dejtár-Riba
(Ipolyszög)-Balassagyarmat útvonalon közlekedő első
szerelvény. forrás: Vasutak az Ipoly vidéken. Ipoly Unió
Környezetvédelmi és Kulturális Egyesület kiadványa 1999. január. A 125 éves vasútvonal megnyitására Hegedűs Henrik
cikkével emlékezünk, amely a Nógrád Megyei Hírlapban 2016. augusztus 15-én
jelent meg. A
filatélia barátainak fontos információ, hogy 2016. aug. 22-ig Balassagyarmat
2. sz. postahivatalban (Szügyi út) levélküldeményeiket az évfordulóra kiadott
emlékbélyegzővel érvényesíthetik. **** Vasúti évforduló A történelemkönyvekből sokan ismerhetik
az 1846. július 15-i dátumot Ekkor adták át hazánk első gőzüzemű vasútvonalát
Budapest és Vác között, ami 1950 óta a magyar vasutasnap is egyben. Innentől
kezdve fokozatosan folytatódott a hálózat fejlesztése, és csakhamar az ország
minden zegét-zugát elérte a sínpálya. Természetesen Nógrád vármegye sem akart
lemaradni az új vívmányok használatából és élvezetéből, ezért a vezetők
kinyilvánították, csatlakozni szeretnének a rendszerhez, birtokolni a kor
legkorszerűbb közlekedési eszközét. Ám az érdekérvényesítő képesség itt, a
Felvidék kapujában akkor sem volt éppen túl erős, mivel több
mint negyven esztendőt kellett várni ahhoz, hogy a területen felvonulhassanak
a pályaépítő munkások. A későbbi fejlemények is megkönnyíthették
a szervezést, hiszen a legnagyobb hazai magánvasúti társaság, az
Osztrák-Magyar Államvasútpálya Társaság (OMÁV) elhatározta, hogy az akkori
Budapest-Bécs fővonalból kiindulva Párkány-Nána
állomástól északi irányban az Ipolyságig már kiépült sínpárt saját üzleti
kockázatára - Garam-lpolyvölgyi Helyiérdekű Vasút néven
- Balassagyarmatig meghosszabbítja, így bekapcsolva a nógrádi
vármegyeszékhelyet az országos forgalomba. - Az építkezés 1890-ben elkezdődött, de
történt az eseményekben egy csavar, időközben a magyar kormány úgy döntött,
hogy a MÁV legnagyobb vetélytársát, az OMÁV-ot
államosítja -emlékezett a régmúltra Gere József
helytörténész. Azt azonban kikötötték, hogy az épülő
Ipolyság-Balassagyarmat vasútvonalat be kell fejezni. A társaság kezelését
1891. augusztus 1-jén átvette a magyar állam. Az egyik legnagyobb egyházi
ünnepre, Nagyboldogasszony napjára időzítették a
vasútvonal megnyitását, így 1891. augusztus 15-én Ipolyság felől befutott
Balassagyarmatra az első, utasokat is szállító "nyitó vonat". Az
öröm nagy volt, a megyeszékhely belépett az ország rohamosan bővülő
kötöttpályás hálózatába. Igaz, a hőn áhított közvetlen fővárosi kapcsolat
kialakítása terén nem jutottak előbbre, és a társaság sem helyezte előtérbe
az ügyet, mert csupán szabványtervek szerinti HÉV-állomásépületet emeltek,
ami már a kezdetekkor is kicsi volt A szakember
hozzátette, hogy az ipolysági vonal öt év múlva
értékelődött fel, amikor 1896-ban megnyílt az Aszód – Balassagyarmat - Losonc
szakasz, így valóban létrejött a teljes Ipoly-völgyi Vasút, amely a térség
fejlődésének mozgatórugója lett. - Tudták ezt a Csehszlovákia
megalakítását szorgalmazó politikusok is - folytatta Gere
József, hiszen Balassagyarmat és környéke 1919. januári megszállásának fő oka
e fontos vasútvonal birtoklása volt. Az országhatárt Trianonban mégsem a
csehszlovák elgondolás szerint húzták meg. Az első bécsi döntés után ismét
Losonctól Párkányig járhattak a vonatok A második világháború után azonban visszaállt a trianoni határ. Azóta többször
szóba került, hogy felújítva a szakaszt a két ország közös használatba veszi,
és újraindítja a közlekedést. Elvileg ennek semmi akadálya nem volt, de
valami ok miatt mindig az utolsó pillanatban lekerült a napirendről. Miközben
változó intenzitással folytak a tárgyalások, magyar részről az 1960-as évek
elején Drégelypalánk és Ipolyság között minden
különösebb indok nélkül felszedték a síneket. A Drégelypalánk
- Ipolyság közti 6,3 kilométer visszaépítését és az
Ipoly-völgyi Vasút teljes hosszának rendbetételét a határ két oldalán a
térség jövőjéért felelősen gondolkodó civilek fogalmazták meg még az 1980-as
évek végén, amelyet azután felkarolt a politika is. Négyévente, a választások alkalmával
rendszeresen előkerül az "asztal alól" ez az ügy - zárta gondolatait
a történész. Nálunk és Szlovákiában is kampánytéma, ígéretek tárgya ez a
fejlesztés, de az utóbbi időben felettébb nagy a csend. Közben sorra zárultak
le olyan uniós pályázatok, ahol jó eséllyel lehetett volna indulni. Örülnénk,
ha az utókor nem úgy könyvelné el ezeket az éveket, mint az elszalasztott
lehetőségek időszakát. Manapság a "piroskák",
azaz a csehszlovák gyártmányú több évtizedes korú BZ-motorvontok
haladnak ütemes kattogással ezen a vonalon - gyérülő utasszámmal,
mivel a közúti lobby erősebb. De lehet, eljön még a kor, amikor újra vasúton
juthatunk el az Ipoly-völgy szép városába, Ipolyságra. Addig marad az
emlékezés, mint most a megnyitás százhuszonötödik évfordulóján. 2016. augusztus |