Barna János, a megyei közgyűlési alelnök,
aki nem akar több gyarmati vasutat látni

 

2021. február 2.

 

 

 

1918. november 2.

Színhely: Székesfőváros, Kossuth tér.

 

Linder Béla a három napja kinevezett hadügyminiszter beszél a tömeg előtt. Elkapja őt a pacifizmus gondolata, átszellemülten, a sajtó szerint ittasan harsogja:

Menjenek szerteszéjjel…és hirdessék…az emberiség ügye győzött, az emberiség került ki győztesen ebből a háborúból, nem az antant, hanem az emberiség.

Nem kell hadsereg többé! Soha többé katonát nem akarok látni!

 

A következő szónok, Károlyi Mihály miniszterelnök nem győzte kimagyarázni a beszédet, Linder szavait nem úgy, hanem amúgy kell érteni, de a történelmi emlékezet nem őt, hanem Linder ominózus mondatait őrizte meg.

 

Hirtelen, átgondolatlan, valóban a feltétlen békét óhajtó beszéd? Megfelelési kényszer a háborút feledni akaró tömeg felé?

Könnyen lehetne erre is gondolni, ráadásul Linder súlyos sebesüléssel, három év frontszolgálat után tért haza, lett volna oka, csak a békét hirdetni.

 

Linder másfél hétig maradt posztján, belátta, mondhatni persona nongrata lett a kormánykörökben. De előbb és később nem úgy másnak, ami erős gyanút kelthet, az elhíresült mondatokat nem a pacifizmus mondatta vele, inkább megbízatást teljesített.

1920-21-ben Pécsett ügyködik, a város polgármestere a Baranyát uraló szerbek akaratával, majd zárásul kikiáltja a Pécs-Baranyai Köztársaságot. Tartós menedéket – mily meglepő – Belgrádban talál, 1962-es haláláig nyugdíjban, legfőképpen nyugalomban részesül déli szomszédunknál, sőt díszsírhelyet is kap.

 

Nem kell hadsereg többé! Azóta is a katonai, állami önfeladás gyakorta idézett negatív mondata, de a mai napig is kérdéses: balekság, átgondolatlanság, vagy hűvös szándékosság vezérelte-e a beszélőt?

 

*

 

2020. november 28.

„Balassagyarmat és környéke” c. facebook csoport.

A vasútról szóló vitában bejegyzés Barna János, a Nógrád megyei Önkormányzat alelnöke részéről:

 

Hát kezdjük!! Úgy gondolom hogy vasútra Bgy-n semmi szükség!!! Csak nyilvános vitán vagyok hajlandó érvelni! Bárki kihívóját!!!  (az utolsó szót később úgy módosítja: kihívhat)

 

Tömör kijelentés, amelyet Barna később jó ismerősének, a városi ellenzék oszlopos, testületi bizottsági tagjának, Bojtos Istvánnak megerősít, mindkét mondatát fenntartja, kész a vitára. (hogy miért neki, talányos, de legalább ez bizonyítja, a két politikai oldal közötti árok nem mindenhol mély, tegyem hozzá, szerencsére!)

 

Jelen sorok írója a fenti fórumon azonnal, majd hivatalos levélben is jelezte Barna Jánosnak (amire „természetesen” nem jött válasz), bármely feltétellel vállalja a vitapartnerséget.

 

Időközben, a közvetítő Bojtos István jelezte, Barna a közelgő karácsony miatt januárt javasolta a vitára. Végül a január 29-i, a helyi TV nyilvánossága előtt tervezett találkozás elmaradt, mondvacsinált indokokkal tavaszi halasztást kért az alelnök. Bár részemről a vitaszándék továbbra is fennáll, de nem lehet kétséges a visszavonulás szándékossága és tartóssága.

 

*

 

Joggal kérdezheti az olvasó, mi köze a két eseménynek egymáshoz?

Hiszen sem a korszakok, a történelmi dimenzió, a következmények, sem a két „főhős” pozíciói nem összevethetők, ahogyan holmi külföldi érdekek sem állnak fenn napjainkban.

 

A kapcsolódás azonban létezik, az elhangzott, leírt gondolatok váratlansága, az ex-katedra kijelentések, és maga az izgató kérdőjel, a gyanú, kinek szólt, kinek az érdekében és miért az, ami?

 

Természetesen Linder Béla hajdani cselekedetei mára jó esetben a történészeket foglalkoztatják, ők vitatkozhatnak azon, a szavak következményei mennyiben járultak hozzá anno az országvesztéshez.

Barna János szándékos (?) kijelentése mindössze egy kis magyar megye vasútjának jövőjét érintheti, ennyit a dimenziókról, de ne legyintsünk, a kijelentés mögötti szándékok helyi következményei súlyosabbak lehetnek, mint az egy lesajnáló kézlegyintéssel elintézhetők.

 

*

 

A nógrádi, az Ipoly-völgyi vasút múltja és jelene közismert, most a döntéshozók, a döntés közeliek, de leginkább a polgárok szempontjából kell a jövőjét érinteni.

 

Amiben, úgy tűnik, teljes a tanácstalanság, nem a fejlesztést illetően, hanem abban, mi legyen a vasúti szárnyvonalak sorsa? Hogyan történjen a politikai kármentés, ha egyszer megszületne a végső (félt) döntés?

 

De itt még nem tartunk.

 

Még gyakorta fenntartható fejlődésről, a magyar vidék felzárkóztatásáról, az elmaradott térségek bekapcsolásáról beszélünk és gondolkozunk. Azonban az ilyenfajta ígéretes tervek szimbiózisban érzékelhetők a szárnyvonalak fölött lógó nevezetes kard gravitációjával.

 

Sőt, Palócország esetében ZÖLD Nógrádról álmodunk. Hiszen ez a főcíme, meghatározó vezető gondolata, stratégiai célja a megye által vitára bocsátott területfejlesztési koncepciónak (2021-2027), amely megtárgyalásához észrevételeket kért a megye. (ehhez több polgárral, civil szervezettel együtt magam is – többek között vasútfejlesztő – javaslatokat tettem.)

 

Nem lehet kétséges, heteken belül elfogadásra kell, hogy kerüljön tehát a ZÖLD NÓGRÁD koncepciója, benne kiemelten a nógrádi vasutat érintő javaslatok, a szárnyvonalak felújítását, a szlovák-magyar vasúti forgalom újranyitását propagálva. Logikusan, hiszen nyugaton-keleten a környezet védelme, a zöld gondolatiság jobban kötődik a vasúthoz, mint a motorizáció túlerőltetéséhez. Persze közismert, egyik sem végződhet a másik leépítésével, a jó arányokat máshol már kitalálták és alkalmazzák.

 

Elhihető-e, hogy a közgyűlés alelnöke ne ismerje a megyei koncepciót? Nemcsak a rövidesen kihirdetendőt, hanem az előzőt szintúgy, hiszen a vasutat illetően azok sokban nem térnek el egymástól.

Ha pedig munkajogilag nézzük, az alelnöknek követni kell a testület által elfogadottakat, tehát az abból „kibeszélés” (ráadásul ilyen lényegi kérdésben) nem lenne elfogadható, még akkor sem, ha az nem hivatalos formában történik. Ezt alapvetően a közszereplők, így a politikusok is betartják, hiszen ha magánvéleményt fejtenek ki, a következményekért a felelősséget vállalniuk kell/ene.

 

De vajon szolgálhatja-e a megye érdekét, ha a vasút megszüntetésével, nemcsak a megyei közlekedési lehetőségeket ritkítanánk, hanem Szlovákiával, nem mellesleg a magyarlakta vidékekkel való összeköttetés lehetőségéről is – örökre – lemondanánk?

Hiszen Barna alelnök úr szavai – a vasútra semmi szükség – nem a meglévő, kétségtelen elfogadhatatlan színvonalú szárnyvonalak felújításáról mondanak le, vagyis nem a status-quo-t, a megőrzést javasolják, hanem gyakorlatilag a fizikai megszüntetést. Hiszen, ha Balassagyarmaton nem kell vasút, Vác, Aszód, Ipolytarnóc felé sem lesz, felszedhető a pálya. Csak csendben: a rekultiváció költsége többszöröse a másirányú megtakarításoknak.

 

*

 

Fontosabb kérdés, tekinthető-e Barna János alelnök úr álláspontja megyei szinten egyedinek?

 

A kép árnyaltabb, de túlzott bizakodásra nem ad alapot. A megyei vezetők részéről hatékony érdekképviselet a vasút ügyében alig érzékelhető, pedig ha az országos döntéshozók ilyet nem tapasztalnak, miért lépnének? Nyilván nem tudható, egyfajta igazodási szándék vezérli-e az érintetteket, vagy bármi más. Egyedüli kivétel napjainkban Balassagyarmat polgármestere Csach Gábor, aki a térséget érintő vasúti döntések ellen határozottan fellépett, de pozíciója eltér a fentiektől. Másrészről a karakteresebb fellépése feltételezhetően szólt a helyi ellenzékre tavaly váratlanul sokan szavazó polgároknak is, de ez nem csökkenti „érdemeit”.

A megyei közgyűlési elnök kezdeményezései a vasút ügyben a szlovákiai társ-megyével pedig szándék szintjén dicséretesek, de a tényleges eredmények eddig korlátozottak voltak.

 

*

 

Jelen sorok szerzőjét semmiféle (párt)politikai szándék nem vezette és a jövőben sem fogja, hogy a nógrádi vasút jövőjét illetően fellépjen. Sőt, erős dilemmában volt, hogy Barna alelnökkel vitát kezdeményezzen, és a jelen gondolatokat papírra vesse. Tartva attól, a nyilvánosság előtt elhangzandók ill. a fenti észrevételek netán eltántoríthatnak pár szavazót a kormányoldal támogatásától, pedig a nemzeti érdekek képviselete jobb kezekben van és lenne a jövőben is, mintha a „sokérdekeltségű” ellenzéki erők gyanítható szándékaitól függene.

 

De éppen a közösség érdekében szólni kell, nyilvánosan és ha lehet hangosan, ne szedjük ki a téglát az építmény alapzatából, az nem szokott jóra vezetni.

 

Azonban lehet még felülvizsgálni az álláspontokat, sőt kettőzött erővel a nagyobb közösség érdekeiért dolgozni.

 

 

2021. február

Írta: Nagy László