A salgótarjáni
Balassi Bálint Asztaltársaság a gyarmati
Artériában 2020.
február 17. A Balassi Bálint
Asztaltársaság 1989 óta működik Salgótarjánban. Balassagyarmaton az Artéria
Galériában nem először szerepelnek, a galériatulajdonos Fricska Éva észrevette bennük a tehetségek felfedezésére –
ismertetésére okosan szerveződő példaértékű csoportosulást. „Asztaltársasági
Füzetek” címen évente jelentkező kiadványukban a körhöz tartozó és a hozzájuk
újonnan csatlakozó írók, költők, képzőművészek kapnak publicitást. Utóbbiak
egyébként minden szeptemberben csoportos kiállítással színesítik a
megyeszékhely kulturális életét. Ezen a gyarmati
bemutatkozó esten az alapítók közül ketten: Handó Péter és Kelemen
József vettek részt, ott voltak még a csapatból Zsibói Gergely és Tóth
Tamás irodalmárok, valamint Frideczky
Katalin zongoraművész, zenetanár, novellista, aki a galéria zongoráján
Chopint játszva indította az összejövetelt. Az Asztaltársaság Pál József
Alkotói Köréről Handó Péter tájékoztatott néhány mondatban, majd a megjelent
alkotók idéztek műveikből. Elsőként Kelemen József olvasott verseiből: lírai
vallomásokat a teremtés, a természet lenyűgöző csodáiról. A művésznek képkiállítása
is volt már a galériában – a festmények, grafikák szinte a most hallott
versekre hajazóan a növényvilág változatos teremtményeit, a fákat ábrázolták
különböző felfogásban. Handó Péternek, a
groteszk én-versek mesterének egy Madách-parafrázisa tűnt ki: a Tragédia
falanszter-színének szófordulatai, gondolatai gördítették versét az
aktualitásba. Tóth Tamás két szokatlan megközelítésű novellát mutatott be. A
„Magasiskola 2.” volt az egyik, melyben egy iskolai előadásra meghívott
filmrendező körül kialakuló rivalizálás döbbenti rá a diák-szemlélőt az élet
kiismerhetetlen igazságtalanságaira. A másik groteszk: egy műhely közepén a
munkaidő végére elalvó lakatos, és az őt ünnepélyesen, halkan kerülgető
társai a hatvanas évek nevetséges ellentmondásainak hangulatát idézi. Zsibói Gergelynek
pedig, aki magyartanári hivatása mellett az Asztaltársasági Füzetek egyik
szerkesztője is, több munkája mellett az a novella volt különösen
meghökkentő, amelyben Kafkára emlékeztetően meséli el, hogyan változik át egy
végtelenül elmagányosodó férfi kedvenc könyvei közt ő maga is könyvvé. Zsibói Gergely A budapesti
illetőségű, de tarjáni baráti körrel rendelkező Frideczky Katalin
sokoldalúságát bizonyítva groteszk csomagolásban nagyon is hétköznapi
tanulságokat levonó novelláiban mutatja be, hogy pl. egy szétszedett, majd
szakszerűtlenül összerakott óra, rádió, ha ideiglenesen működik is, de úgy
funkcionál, mint egy jellem-harmóniáját veszített, vagy testi
fogyatékosságtól szenvedő ember. Vagy az empátia is groteszkbe hajló
veszélyeket rejthet: a rongycsomó-szerű elesetthez kuporodó együttérző hirtelen
maga válik rongykupaccá. Frideczky
Katalin Egészében véve a
Balassi Bálint Asztaltársaság termékei az „olvasható modern” címszó alá
kerülhetnének, ha volna ilyen. A tehetségek itt is, ott is felütik fejüket. A
groteszk látásmód meg-megjelenik, főleg a prózában. Egy mű legyen újszerű ÉS
élvezhető: ezek bizony gyakran ellentmondó követelmények. Talán az
Asztaltársaság tagjai megpróbálják a szintézist megtalálni. Köszönjük a
bemutatkozást, hátha majd gyarmati alkotók is elmehetnek így Tarjánba? 2020.
február Írta
és fotók: Farkas Gábor |