Árpád
sínautóbusszal Kassára Gyorsan
elkeltek a helyek a Nosztalgia Kft. és Gere József
MÁV forgalmi csomóponti vezető szervezte különleges
vonatkirándulásra, az Árpád sínautóbuszra, amely Balassagyarmat-Kassa között
közlekedve szállította a 64 főnyi érdeklődőt egy igen meleg nyári napon,
2015. június 6-án. Az
érdeklődés oka nemcsak a közvetlen vasúti közforgalomban aligha hozzáférhető
útvonal megtétele volt, hanem maga a szállítás eszköze, a sínautóbusz is. A
sínautóbuszok gyártása a magyar járműipar egykori eredményeit dicséri,
különös tekintettel Jendrassik György vasúti
dízelmotorjára. Az első főpróbára 1934-ben került sor, a Budapest-Bécs
távolságot egy győri megállóval 2 óra 58 perc alatt tette meg az egykocsis szerelvény. A mai railjet
- igaz, nyolc megállóval -– menetideje 3 óra 2 perc ugyanezen a szakaszon. A
202 KW teljesítményű dízelmotor sík pályán 128 km/h sebességre képes, többek
között az áramvonalas kialakítás, a kényelmes ülőhelyek, a műszaki
megbízhatóság is okai voltak, hogy a sínautóbuszból itthonra 7 darabot,
külföldre 215 darabot gyártottak. A
háború alatt a hazai kocsikból több elpusztult, vagy éppen a szomszédos
országokba került, az egy megmaradt 1973-ig szállított utasokat, majd
1987-ben, eredeti állapotában felújították. A MÁV Nosztalgia kft üzemelteti a
80 éves motorkocsit, amely az első prototípusra emlékeztetve Árpád névre
keresztelődött. Az
útvonal és időpont választása egyformán sikeres volt, hiszen a Nemzeti
Összetartozás Napjának közelsége, vagy kevésbé ünnepélyesen kifejezve, a
trianoni országvesztés június 4-i évfordulója a kassai útra valóban alkalmas
volt. Balassagyarmatról,
a Felvidékről, Budapestről, de az országos más pontjairól is érkező
kirándulók és vasútszerelmesek kora hajnalban indultak el Szécsény-Ipolytarnóc
felé, majd Losonc-Fülek-Pelsőc-Rozsnyó-Szepsi
érintésével a sínautóbusz 10.30 után gördült be a
kassai pályaudvarra. Az
Ipoly-menti zsombékos tájak, a folyó kanyarulatai, a közeli-távoli falvak,
templomok is elég látnivalót nyújtottak, Pipacsmező a vonatablakból nemkülönben
a Gömöri-karszt hegyei, völgyei, tavai, történelmi
településeink várai, így Fülek, vagy a tűzvész óta új tetőzetet kapó Krasznahorka. Krasznahorka vára, a tűzvész miatti csupasz domboldallal De
tényekkel is szembesülhettünk. Igaz, az közismert
volt, hogy a Balassagyarmat-Ipolytarnóc vonalon a
pálya minősége kisebb sebességet és egyfajta "billegő" utazási
állapotot jelent, ami még Losoncig is kitart, ezt követően azonban Kassáig 80
km/h-ra nőtt a sebességünk, és a büfé sörei sem kerültek veszélybe. A
szlovák vasút láthatóan gondot helyez a mellékvonalak állapotára is, de
nemcsak arra. Irigykedve nézhettem, hogy még a szocreál épületek vasúti
állomásai is lehetnek kívül-belül rendezettebbek, mint sok magyar társuk, azt
is, hogy gyorsjárású vonatoknak kellett időként előnyt adnunk, vagy éppen
azt, hogy Kassán bőven lehetett látni emeletes vasúti kocsikat is, igaz, azok
nem a mellékvonalakon közlekednek. A
kassai pályaudvar egyébként európai színvonalú, ha elkészül az előtte lévő
tér és a városban éppen felújítás alatt álló villamoshálózati rendszer, akkor
valóban kiváló infrastruktúra áll majd a helyiek rendelkezésre. A
csoport első útja azonban a kassai repülőtér közlekedési múzeumába vezetett,
ahol különböző hangárokban tekinthettük meg a polgári és katonai repülés
során használt repülőgépek változatos típusait. Az alaposabb tanulmányozást
nehezítette, hogy a szlovák szöveget nem, vagy alig-alig kísérte "más"
világnyelvi kiegészítés, az egykori történelmi státuszból adódó magyar
kapcsolódások részletezésének hiányát viszont könnyen megérthettük a szlovák
nyelvből is. A repülők, harci eszközök mellett egy külön hangárban a Ford T
modelljétől kezdve a szlovák kormány által állami protokollra használt
BMW-ig, gépjárművek, motorok sora volt látható, érdekes egyveleget alkotva.
Kassa
egy része most éppen a budai közlekedési felújítások állapotát idézi, azonban
maga a városmag, a Szent Erzsébet dóm, a sétáló utcák környéke már megújult,
ráadásul egyfajta polgári miliőt nyújtva, sugallva. Kassa
2013-ban volt Európa kulturális fővárosa, ekkora befejeződött a dóm hosszú
évekig tartó felújítása. Így fantasztikus szépségében látható a gótikus
székesegyház, amelyet a millenniumra Steindl Imre
tervei alapján renováltak, amely a szakralitáson
túl, a magyar történelem számos emlékének is a tárháza.
Az
egyházi-történelmi kapcsolódásnak példája lehet a kassai születésű, a nyilas
rémuralom vértanújának, Salkaházi Sára apácának
szobra, de természetesen megtekintettük a Rákóczi kriptát és Dr. Czimbalmos házaspár révén koszorú került a vezérlő
fejedelem sírjára is, Csábi István pedig szép
verssel emlékezett. A
csoport látogatást tett II. Rákóczi Ferenc
törökországi száműzetésére utaló, 1943-ban épült Rodostó házban is, ahol a
Himnusz eléneklésével a városi program is lezárult. A
visszautazás során, a későn lenyugvó napnak köszönhetően még egyszer
megcsodálhattuk a fenséges tájakat, az Árpád motorkocsi
pedig 21.00 óra után pár perccel, menetrendjének megfelelően megérkezett
kiinduló állomására, a történelmi Magyarország egykori megyeszékhelyére,
Balassagyarmatra. 2015. június Összeállította és fotók:
Nagy László Forrás: Gere József: A MÁV Árpád típusú gyorssínautóbuszainak
rövid története c. írás |